logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C5 II

Stijlvolle zakenvoiture

De Citroën C5 van de tweede generatie is als occasion niet bijzonder populair. Dit betekent voor wie wèl interesse heeft in zo’n auto dat je voor een overzichtelijke prijs bijzonder veel comfort en rijplezier koopt. En… het is weer eens iets anders!

Pluspunten
  • Heel comfortabel
  • Indrukwekkend uiterlijk
  • Ondergewaardeerd, relatief niet duur
Minpunten
  • Onoverzichtelijke carrosserie
  • Nogal wat euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze generatie van de C5 zijn nogal wat euvels bekend. Bekend is bijvoorbeeld een kapotte remlichtschakelaar, die via het CAN-BUS-systeem diverse elektrische storingen kan veroorzaken. Het draaimechanisme van de elektrisch bediende zijruiten is nogal zwak. De ruit wil nog wel eens naar beneden zakken, in de deur. De Wegenwacht kent een noodmaatregel, reparatie moet in de garage gebeuren.

De 1,6 liter THP-motor is berucht om verschillende euvels. De elektrische aansturing van de waterpomp werkt soms niet. Op het dashboard gaat dan een lampje branden, als dat wordt genegeerd, loopt de motor te heet, met alle mogelijke gevolgen van dien. De distributieketting kan na verloop van tijd oprekken. De motor gaat dan eerst minder fijn lopen, als de nokkenasverstelling zijn werk niet meer kan doen, raakt de motor ‘van tijd’ en gaat steeds slechter lopen. Dat is een kostbare reparatie, mede omdat er vaak nog een en ander bij komt. Inwendige vervuiling komt bij deze motoren ook voor, dat kan tot uiteenlopende klachten leiden.

Bij de 1,6 HDi vervuilt de EGR-klep nogal gemakkelijk. De motor gaat dan slecht lopen en trekken. De Wegenwacht kan die klep wel een keer schoonmaken, maar als het blijft terugkomen, is er meer aan de hand en reparatie in de garage noodzakelijk

Over de Citroën C5

Deze tweede generatie van de C5 is een forse auto, die daarbij een knap eigenzinnige vormgeving biedt. Daarmee spreekt dit model een eigenzinnig publiek aan… typisch Citroën! Dit model is tevens een breuk met het verleden, omdat de kenmerkende hydropneumatische vering niet langer standaard is. Die constructie is kostbaar en relatief kwetsbaar. Voor de doorgewinterde ‘Citrofielen’ is het pijnlijk om te moeten constateren dat de C5 met een normaal onderstel ook een bijzonder prettig rijdende auto is. Die bijzondere vering is wel duurder, maar heeft functioneel niet echt meerwaarde.

Uitvoeringen en varianten

De C5 is er als vierdeurs ‘Berline’ en als vijfdeurs ‘Tourer’, ofwel stationcar. Alle motoren en uitvoeringen, zijn in beide carrosserievormen geleverd. Het motorenaanbod is groot en door de jaren nogal veranderd. Aanvankelijk waren er als benzinemotoren een 1,8 (92 kW/125 pk) en een 2,0 (103 kW/140 pk). Eind 2009 kwam daar de 1,6 THP (=turbo) met 115 kW/156 pk bij. Alleen in de eerste anderhalf jaar was er ook een 3,0 liter V6 met 158 kW/215 pk. De 1,6 HDiF is steeds de basis-diesel (80 kW/108 pk). De 2,0 HDiF had aanvankelijk 100 kW/136 pk, vanaf eind 2009 was dat 120 kW/163 pk. Alleen de eerste anderhalf jaar was er ook een 2,2 HDiF (125 kW/170 pk), tot medio 2009 een 2,7 liter V6 HDiF (150 kW/204 pk) en daarna een 3,0 liter V6 HDiF (177 kW/240 pk). Eind 2010 is het programma opnieuw ingedeeld. De enige benzinemotoren zijn daarna nog de 1,6 VTi (88 kW/120 pk) en de al genoemde 1,6 THP. Naast de bestaande 1,6 HDiF komt een even krachtige eHDi met halfautomatische transmissie en stop/start-systeem. De 2,0 HDiF bleef ongewijzigd, de 2,2 HDi kwam terug met 150 kW/204 pk en de topdiesel 3,0 V6 bleef ook gehandhaafd.

Alleen de 1,8i en de 1,6 HDiF zijn niet geleverd met automatische transmissie. De 2,0-16V heeft als optie een viertraps automaat, de overige versies hebben een zestraps, bij de zescilinder diesels is die standaard.

De oorspronkelijke normale uitvoeringen zijn de Comfort, Dynamique en Exclusive, waarbij de sterkste motoren er alleen in de laatstgenoemde versie zijn. Later komt de Ligne Business erbij. Tegelijk met de motorische wijzigingen wordt de nieuwe indeling Attraction, Selection en Tendance en opnieuw Exclusive.

De Citroën C5 als occasion

Deze C5 heeft het succes van zijn gelijknamige voorganger niet echt kunnen voortzetten. Nieuw wordt de auto voornamelijk zakelijk verkocht en in die markt speelt deze Citroën geen hoofdrol. Het gevolg is dat het aanbod occasions niet zo omvangrijk is, maar door de relatieve onbekendheid van het model is de vraag ook niet overweldigend. Dat biedt kansen voor de occasionkopers, want de C5 heeft beslist een paar uitstekende kwaliteiten. Wie voor dit model in de markt is, zal merken dat de prijzen relatief scherp zijn en dat er niet veel kapers op de kust zijn. Dat biedt alle gelegenheid om niet de goedkoopste te kiezen, maar voor ietsje meer de mooiste en beste op te zoeken, met een sluitende kilometer- en onderhoudshistorie. Als daarin is te vinden dat de kostbare reparaties (zie kader wegenwacht) al zijn voorgekomen, dan heb je er een heerlijke auto aan.

De proefrit

Comfort voert vanzelfsprekend de boventoon, zodra je in de C5 plaatsneemt. Het is een flink formaat auto en daarbij heeft de C5 een lastig overzichtelijke, maar wel karakteristieke koets. Kijk eens naar de achterruit van de Berline: die is niet bol, zoals bij andere auto’s, maar hol en let eens op het stuurwiel, waarvan het hart blijft staan als je er aan draait. Het instrumentarium vraagt om enige verkenning, niet alles werkt precies zoals in andere auto’s. Het blijft een Citroën, natuurlijk. Eenmaal op weg voelt de besturing een tikje doods aan, maar ook op de conventionele vering is het een heel prettige reisauto, die oneffenheden in de weg doeltreffend glad strijkt. Tevens valt op dat de 1,6 liter THP motor, ondanks zijn bescheiden formaat bijzonder soepel is en in vermogen ook niet te kort schiet. Als je er netjes mee rijdt en vooral grotere afstanden aflegt, is met die motor een verbruik van 1 op 12,5 haalbaar. Dat is héél netjes voor een limousine van dit formaat!

Conclusie

Een allemansvriend is de C5 beslist niet, daarvoor is hij net iets te excentriek, een echte Citroën, met een heel eigen karakter. Als je dat wel past, blijkt het een heerlijke ruime en zeer comfortabele auto, die je als occasion tegen verrassend goede prijzen kunt kopen. Het is een beetje uitkijken voor de bekende euvels, maar voorkom je die, dan is het een pràchtauto

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Roggeveen, Capelle a/d IJssel

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.