logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X1 II (F48)

Echt anders dan zijn voorganger

De BMW X1 is als occasion in zijn klasse best gewild. Voor klanten lijkt het niet zeer bepalend dat deze generatie, vanaf 2015, compleet anders van opzet is als zijn voorganger. Feit is wel dat hij groter en uiterlijk nog imposanter is dan diezelfde voorganger.

Pluspunten
  • Sterk imago
  • Goede rijeigenschappen
  • Ruim interieur
  • Indrukwekkend uiterlijk
Minpunten
  • Relatief populair en dus duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de 1,5 liter driecilinder benzinemotor komt het wel eens voor dat de krukaspoelie niet met de krukas zelf meedraait, omdat de trillingdemper breekt. Zowel de dynamo als de waterpomp worden hierdoor niet meer aangedreven. De bestuurder zal als eerste zien dat het laadstroomlampje brandt. De auto rijdt op dat moment nog prima, maar het is aan te bevelen toch zo snel mogelijk te stoppen. Het koelsysteem werkt immers ook niet meer, dus oververhitting van de motor is een reële dreiging. Helaas is dit euvel ter plekke niet te verhelpen, de BMW moet op transport naar de garage, waar er gewoon een nieuwe krukaspoelie met trillingdemper op wordt gezet.

Bij auto’s uit het begin van de productie trad een defect op aan de brandstofpomp, die in de tank zelf zit gemonteerd. Dit is ondervangen door een terugroepactie. Bij aankoop van een ‘vroege’ occasion is het raadzaam even te controleren of deze terugroepactie van toepassing is op de betreffende auto èn of deze is uitgevoerd.

Waar praten we over?

Vergeleken met zijn gelijknamige voorganger is deze X1 een compleet nieuw ontwikkelde auto. In navolging van de 2-serie Active Tourer is dit het tweede model van BMW met voorwielaandrijving. Het is best bijzonder dat BMW het met dit model heeft aangedurfd achterwielaandrijving als uitgangspunt te verlaten. Uiterlijk is dit nieuwe model wat indrukwekkender en dat lijkt vooralsnog voor geïnteresseerde kopers een belangrijker argument te zijn. Aardig om te weten: deze BMW wordt sinds enige tijd geproduceerd bij NedCar in het Limburgse Born.

Uitvoeringen en varianten

De X1 is er met drie benzinemotoren en vier dieselvarianten. De basis-benzinemotor is een 1,5 liter driecilinder, onder meer bekend uit diverse MINI’s, aangeduid als 18i, goed voor 100 kW/136 pk. De 20i heeft een 2,0 liter viercilinder (141 kW/192 pk) en de 25i heeft hetzelfde motorblok, maar meer vermogen (170 kW/231 pk). De basis-diesel, 16d, heeft eveneens een 1,5 liter driecilinder (85 kW/116 pk). De 18d heeft juist een 2,0 liter motor (110 kW/150 pk), gevolgd door de 20d, die uit hetzelfde motorblok 140 kW/190 pk haalt. De topversie is de 25d, nog steeds een 2,0 liter dieselmotor, maar nu goed voor 170 kW/231 pk.

De voorwielaangedreven versies worden aangeduid als sDrive, de vierwielaandrijvers heten xDrive. De 25i en 25d zijn er beide uitsluitend als xDrive, als optie is dit geleverd op de 20i, 18d en 20d. Automatische transmissie is zo’n beetje de norm bij de X1. In de sDrive16i gaat het dan om een zesversnellingsbak, de sDrive18i en sDrive16d hebben een zeventraps automaat, alle overige versies beschikken over een achttraps automaat. Handgeschakelde zesversnellingsbakken zijn alleen geleverd in de sDrive18i, sDrive16d/18d en 20d. Naast alle basisversies zonder verdere aanduiding, zijn er met name voor de zakelijke markt in enkele technische uitvoeringen Corporate Lease Editions als tijdelijke versies geleverd in 2015/16 en opnieuw in 2017/18.

De BMW X1 als occasion

De X1 wordt nieuw in belangrijke mate ingezet als zakenauto. Desondanks is het aandeel diesels in het totale occasionaanbod gering, slechts rond de 10%. Gezien de opbouw van het programma is het niet verwonderlijk dat slechts zo’n beetje één op de twintig is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. De 1,5 liter driecilinder is niet bijzonder populair, die is maar in pakweg 20% van alle benzineversies te vinden. Met andere woorden: het gros van alle X1’s heeft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, gewoon met voorwielaandrijving, maar wel met automatische transmissie. De aantallen zijn nog steeds zo groot dat het vrijwel overal in Nederland mogelijk is om enkele van die auto’s te vinden en te vergelijken. Een logische plek om zo’n ‘zoektocht’ te starten is natuurlijk de lokale BMW-dealer, of gewoon thuis achter het beeldscherm op www.bmw.nl. Hierop is niet alleen ‘de ideale X1’ samen te stellen, maar ook te zien waar die dan allemaal staat. Bovendien staat hier uitgelegd wat het zeer aan te bevelen occasionlabel ‘Premium Selection’ inhoudt, bijvoorbeeld twee jaar volledige garantie zonder kilometerlimiet… exact hetzelfde als op een gloednieuwe BMW. Er zijn natuurlijk nog wel andere plaatsen te verzinnen waar een gebruikte X1 is te vinden. Gezien het zakelijke belang in de nieuw-verkoop, kan zo’n auto ook best opduiken bij een outlet van een grote leasemaatschappij. ‘Premium Selection’ is er dan natuurlijk niet bij, dus de prijs moet wel heel goed zijn!

De proefrit

Het is niet verwonderlijk dat de X1 op de weg duidelijk anders aanvoelt dan vrijwel elke andere BMW. Deze heeft voorwielaandrijving en rijdt zeker niet slecht, maar mist de verfijning die nu eenmaal uitgaat van achterwielaandrijving en altijd zo kenmerkend was voor een BMW. Oftewel: de X1 rijdt in grote lijnen zoals een andere auto. Soms zijn in het stuur echt wel aandrijfkrachten voelbaar en de hele afstemming van het onderstel is nogal hard. Zelfs wegmarkeringen zijn in de auto voelbaar. Er is wel wat bandengeluid hoorbaar op kruissnelheid, maar verder stuurt de X1 prima. De X1 is ruim genoeg voor vier volwassenen en biedt ook nog eens minimaal 500 liter bagageruimte, dat is zeker geen ‘behelpen’.

Het iDrive-systeem voor de bediening van allerhande functies op het centrale display vraagt enige gewenning voor wie niet net uit een andere BMW komt, maar werkt uiteindelijk wel heel fijn. De draai-/drukknop werkt altijd fijner dan een touchscreen. Voor een auto in deze klasse is de basisuitrusting niet overweldigend, dus kijk bij aanschaf van een occasion wel even welke opties de eerste koper heeft aangevinkt. Bijvoorbeeld een achteruitrijcamera is zeer te prijzen, mede omdat de achterzijde bij inparkeren nogal onoverzichtelijk is. BMW heeft zijn zaken technisch altijd uitstekend voor elkaar, waardoor het brandstofverbruik van een netjes bereden X1 ook een pluim verdiend. Met een sDrive18d met automaat reden we eerder al eens gemiddeld 1 op 18 en dat is voor zo’n auto heel keurig.

Conclusie

Deze X1 mag dan wel een totaal andere auto zijn dan zijn gelijknamige voorganger, vooral vanwege de voorwielaandrijving, dan neemt niet weg dat het een heel competente middenklasse SUV is. Wie in de markt is voor een dergelijke auto doet er goed aan de X1 tenminste in de overwegingen mee te nemen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.