logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane III 2e facelift

Aanbieding op leeftijd

Renault - Mégane dCI 110

Hoewel het belastingvoordeel op de Renault Mégane grotendeels is verdwenen, speelt de Fransman zich onverminderd in de kijker met een nieuwe snoet en een ongekend rijke standaarduitrusting. Of zit er een addertje onder het gras?

Conclusie

Ondanks een tweede facelift kun je aan de Renault Mégane zien dat de jaren gaan tellen. Dat neemt niet weg dat het een fijne, goed bruikbare gezinsauto is die door de importeur ook nog eens warmpjes is aangekleed. Qua binnenruimte en veiligheidsuitrusting moet hij de concurrentie echter voor laten gaan.

Type auto en prijs

De derde generatie van de Renault Mégane gaat alweer sinds 2008 mee. In 2012 kreeg hij zijn eerste facelift, maar de compacte middenklasser is inmiddels alweer voor een tweede keer geretoucheerd. Laurens van den Acker, de Nederlandse ontwerper die momenteel de scepter zwaait bij de Franse autofabrikant, tekende een front dat meer in lijn is met dat van de Renault Clio en Captur. Naast een nieuwe snoet debuteert op de Mégane ook een kakalvers infotainmentsysteem. De auto heeft het niet makkelijk; het belastingvoordeel waardoor met name de stationwagen de afgelopen jaren uitstekend verkocht, is verdwenen. Bovendien zijn belangrijke concurrenten als de Peugeot 308 en Volkswagen Golf recentelijk nog vernieuwd, terwijl de Mégane al zes jaar meedraait. De eenvoudigste uitvoering moet € 25.790 kosten, maar is voor dat geld wel compleet uitgerust. De Mégane Estate mag vanaf € 1.000 extra mee naar huis.

Hoe rijdt de Renault Mégane dCI 110

Het belastingvoordeel mag dan grotendeels zijn verdampt: de voormalige spaardiesel waarmee wij de weg op gaan, is nog altijd een plezierige auto. We hebben het dan over de 1.5-liter diesel. Verpakt in een nieuwe jas levert hij onveranderd 110 pk en mag hij een caravan trekken van 1.500 kilo. Je moet niet onder de 1.500 toeren komen en de zesde versnelling is echt alleen bedoeld voor op de snelweg, maar verder kunnen wij maar weinig op het rijgedrag aanmerken. De Mégane stuurt prima, schakelt fijn en zelfs het zicht rondom is in orde, al vinden we de achterruit wat klein. De Renault is standaard uitgerust met parkeersensoren om iets van dat ongemak weg te nemen. Optioneel kun je die parkeersensoren aanvullen met een achteruitrijcamera. Een rijstrookassistent maakt deel uit van datzelfde pakket. Naast ABS en ESP biedt Renault geen verdere veiligheidsvoorzieningen voor de Mégane. Daaraan kun je merken dat het model al op leeftijd is. De sportstoelen waarmee onze testauto was uitgerust, hadden een lendensteun die niet te verstellen viel. Elke rit een holle rug; daar moet je van houden.

De Renault Mégane dCI 110 van binnen

Juist omdat de Mégane al wat langer meegaat, is de importeur scheutig met de uitrusting. We noemden al de standaard parkeersensoren, maar ook een navigatiesysteem, cruise control en airconditioning zijn bij de vanafprijs inbegrepen. Het 7-inch infotainmentsysteem dat tegelijk met het nieuwe design zijn debuut maakt op de Mégane, is voorbehouden aan een duurdere uitvoering, zoals ook de handige neerklapbare passagiersstoel op de optielijst staat. Wij kregen een GT-line uitvoering mee, die van het nieuwe touchscreen is voorzien. Het scherm mag dan nieuw zijn; het is ingebouwd in het oude interieur en bevindt zich bovenop het dashboard. Je kunt er nauwelijks bij en zult uit je stoel moeten komen om het te bedienen. Uiteindelijk val je dan terug op de bedieningsknoppen die altijd al tussen de voorstoelen zaten: geen handige aanvulling dus. Het Renault-interieur is overigens wel keurig afgewerkt. De been- en hoofdruimte achterin zijn voldoende, maar de bagageruimte (minimaal 524- en maximaal 1.600 liter) is in vergelijking met de concurrentie aan de bescheiden kant.

De Renault Mégane dCI 110 en het milieu

Voorheen kwam de dCI 110 dieselmotor in de Mégane in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Inmiddels is dat 20 procent, net als de enige andere zelfontbrander in het leveringsgamma. Die levert 130 pk. Renault biedt voor de compacte middenklasser ook drie benzinemotoren aan, maar die komen niet in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. Het vermogen van die krachtbronnen loopt uiteen van 115- tot 220 pk. Een start/stop-systeem is op elke Mégane standaard.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.