logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Superb II

Ruimte en comfort voor scherpe prijzen

Skoda - Superb

Pluspunten
  • Enorm ruim interieur
  • Rijdt heel comfortabel
Minpunten
  • Beetje bedaagd model
  • Enkele, meest kleinere euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

De Superb is technisch sterk overeenkomstig met andere Skoda- en vooral Volkswagen-modellen. Er is maar één klein euvel bekend dat specifiek geldt voor de Superb. Een met plastic omhuld deel van de kabelboom ligt bij sommige exemplaren net te strak rond de startmotor, waardoor op termijn de isolatie door schuurt en er sluiting ontstaat. De motor start dan niet, in combinatie met vrij willekeurig knipperende controlelampjes. De Wegenwacht kan dit ter plaatse oplossen met ‘een noodverbandje’, het is zaak later in de garage dit deel van de kabelboom te laten vernieuwen. Het komt ook voor dat de EGR-klep blijft kleven, waardoor de motor niet mooi loopt, maar dat is voor de wegenwacht een kwestie van een gericht tikje met een hamer. De DSG-transmissie kan zichzelf ontregelen, waardoor een zekering doorbrandt. Dat is helaas niet ter plekke op te lossen. Het komt ook voor dat de automatische transmissie niet meer uit de P-stand wil. Dat kan de Wegenwacht snel oplossen. De 1,8 liter benzinemotoren hebben de reputatie bij hoge kilometerstanden meer dan gemiddeld olie te verbruiken. Met regelmatig peilen en bijvullen wordt motorschade voorkomen. Bij de 2,0 liter TDI-motoren blijken zowel de turbo als de oliepomp vaak niet dezelfde levensduur te hebben als de rest van de auto, maar dan praten we ook wel over forse kilometerstanden. De moderne diesels die voldoen aan de emissienorm Euro 6 gebruiken de vloeistof AdBlue. Wanneer die op raakt, verschijnt er een waarschuwing op het dashboard. Als de AdBlue ècht op is, slaat de motor niet meer aan. Dat is geen pech, maar nalatigheid van de bestuurder.
De Superb geldt als het topmodel van Skoda. Als Sedan en als Combi komt de Superb in maatvoering overeen met auto’s uit een duurdere klasse, dan waarin deze Skoda werkelijk valt. De Superb biedt ook als occasion opvallend veel auto voor een bescheiden bedrag.

Waar praten we over?

De oorsprong van de Superb, de reden waarom Skoda dit model heeft ontwikkeld, is wel aardig om te weten. De Tsjechische regering wilde een ruime en comfortabele dienstauto voor regering en hooggeplaatste ambtenaren, die in het eigen land werd gebouwd. Daaraan dankt heel Europa de Superb en juist hierdoor is het voor achterpassagiers uitstekend toeven in de Superb. Logisch: hier horen hooggeplaatste personen te worden vervoerd. Dat de Superb daarmee ook uitstekende diensten als taxi kan verrichten, is logisch, maar eenieder die een lekker ruime en comfortabele auto wenst, doet met de Superb een goede, volgens sommigen onverwachte keuze.

Uitvoeringen en varianten

De Superb is er dus in twee carrosserievarianten. De vijfdeurs hatchback die eruit ziet als een sedan en de vijfdeurs Combi. In 2013 heeft deze Superb een facelift gehad, in 2015 is hij uit productie gegaan. Vóór de facelift heeft de Superb vier verschillende benzinemotoren gekend, plus ook vier diesels. De 1,4 TSI is de basismotor, met 92 kW/125 pk. De 1,8 TSI is ook een bekende, met 118 kW/160 pk. De 2,0 TSI met 147 kW/200 pk verscheen pas later (2010) in het programma. Tot slot is er een 3,6 liter V6 TSI met 191 kW/260 pk, die uitsluitend is geleverd met vierwielaandrijving. De 1,9 TDI diesel biedt 77 kW/105 pk, deze motor is in 2011 vervangen door de nieuwe 1,6 TDI met hetzelfde vermogen. De 2,0 TDI is er met 103 kW/140 pk en met 125 kW/170 pk. Automatische DSG-transmissie is als optie beschikbaar op de 1,8 TSI (zeventraps), beide versies van de 2,0 TDI (zestraps) en standaard op de V6 (zestraps). Vierwielaandrijving is ook leverbaar geweest op de 1,8 TSI en beide 2,0 TDI’s. Na de facelift is het bestaande leveringsprogramma in motoren en aandrijvingen gehandhaafd. De Combi verscheen pas in 2010. De 1,9 TDI is in de combi niet meer geleverd, verder zijn alle technische varianten hierin ook beschikbaar. In eerste instantie zijn er maar drie uitvoeringen, Comfort, Ambition en Elegance, waarbij de basisversie al heel royaal is uitgerust. Een ‘kale’ Superb bestaat niet. In 2009 is er per uitvoering een Businessline-pakket beschikbaar. De Comfort wordt in 2011 vervangen door de Active. De 2,0 TSI, de 3,6 V6 en de sterkste diesel zijn er vanaf 2011 ook als Laurin & Klement, vernoemd naar de oprichters van Skoda, met een zeer rijke uitrusting. In 2012 is er op een aantal versies de tijdelijke uitvoering Tour. Na de facelift blijven de normale uitvoeringen gehandhaafd. In 2013 is er de actieversie Sprint Pro en in 2014 de Champs Elysees, waarbij deze namen steeds verwijzen naar Skoda’s bemoeienis met de Tour de France.

De Skoda Superb als occasion

Er staat een flink aanbod gebruikte Superbs in ons land. Daarbij valt op dat de Combi een heel prominente positie inneemt, grofweg 75% van het aanbod. Het grote contingent diesels is eveneens bijzonder, ongeveer twee derde van het totaal. Dat laatste is grotendeels wel te verklaren door het feit dat veel Superbs in eerste instantie zijn ingezet als zakenauto, die vaak ook gemiddeld véél kilometers rijden. Ongeveer een derde van het aanbod staat bij Skoda-dealers, bijvoorbeeld na inruil op een nieuwe Superb. De beste exemplaren worden hier aangeboden met het ZekerSkoda-label, wat onder meer een vol jaar garantie omvat. Natuurlijk vind je ze ook wel bij dealers van andere merken, maar ook in de outlets van leasemaatschappijen komen Superbs wel voor. Dat zijn vaak de mooiste en beste exemplaren die uit een leasecontract komen. In elk geval is een zoektocht naar een Superb nooit nodig, tenzij je heel specifieke wensen hebt of per se een zeldzame uitvoering zoals zo’n L&K zoekt. Zo’n ex-zakenauto heeft vaak relatief veel kilometers gereden, maar bij normaal onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn, vooral niet als dat vrijwel alleen snelwegkilometers zijn. Een eventueel opduikende ex-taxi heeft wèl een heel zwaar leven achter de rug, dat is niet echt een aanrader. Mits een Superb niet duidelijk een matig herstelde aanrijdingsschade achter de rug heeft en normaal is onderhouden, zijn er weinig redenen om een net exemplaar te laten staan.

De proefrit

Uiterlijk is deze Superb-generatie nogal ingetogen, met als opvallend detail het prominent naar voren stekende logo op de neus. De ‘partytrick’ van de Superb hatchback is de achterklep, die op twee manieren is te openen: gewoon als kofferdeksel, of met een andere greep, als complete achterklep. In beide gevallen biedt dit toegang tot een giga-bagageruimte van 595 liter. De Combi gaat daar met 635 liter nog eens overheen. Dat kàn natuurlijk handig zijn. Minstens zo belangrijk is dat ook volwassenen, in beide modellen, achterin zeer riant kunnen zitten, in de meeste gevallen zelfs met gestrekte benen. Daarbij valt ook op, met name bij de sedan, dat de vorm van de achterportieren zo is gekozen dat er een gemakkelijke en ruime instap achterin is. Bij de Combi is dat niet minder het geval. Uiteraard komen bestuurder en voorpassagier ook niets te kort in ruimte en zitcomfort. Achter het stuur valt wel op dat de uitvoering en materiaalkeuze van het dashboard en dergelijke wat eenvoudiger is dan je in zo’n klasse-auto verwacht, maar door de scherpe prijs kun je dat Skoda ook weer niet kwalijk nemen. Eenmaal op weg toont de Superb zich eveneens heel comfortabel. Het onderstel is prettig afgestemd, oneffenheden worden keurig verwerkt. We reden een exemplaar met de 1,4 liter basismotor, die voldoende vlot en toch mooi stil bleek. Het is verbazend hoe goed die relatief kleine motor raad weet met de Superb. Wie wat meer souplesse en prestatievermogen wil, kan ook kiezen voor een van de andere motoren. Kijk dan ook eens naar de verfijnd werkende DSG-automaten, die heel goed passen bij het karakter van de auto, maar helaas wat minder vaak voorkomen. Met een 1,8 TSI scoorden we destijds een bijzonder keurig gemiddeld verbruik rond 1 op 13. De 1,4 moet er relatief wat harder voor werken, dus is het de vraag of die in de praktijk zoveel zuiniger zal zijn.

Conclusie

Te weinig automobilisten lijken te weten hoe goed en fijn een Skoda Superb als gebruiksauto is. In deze klasse denken nog niet veel mensen direct aan het merk Skoda en het kost vele jaren om dat te wijzigen. Wie deze kwaliteiten al wel onderkent, koopt voor relatief scherpe bedragen een heerlijke, relaxte, comfortabele Sedan of Combi in de Superb.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf Rijnwoud, Rotterdam, tel.: 010-2850699

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.