Auto Review Ford Fiesta VIII
IJzersterke opvolger van een succesnummer
De Ford Fiesta is als occasion enorm populair en dat geldt zeker ook voor de generatie die in 2017 als compleet nieuw model verscheen. De Fiesta kent ook onder occasionkopers veel trouwe klanten en dat is bij dit model alleen nog maar sterker geworden. Heerlijke auto!
- Pluspunten
- Zeer goede rijeigenschappen
- Een klasse beter, comfortabeler dan verwacht
- Geslaagd model, vrijwel tijdloos
- Minpunten
- Enkele kleinere euveltjes bekend
- Enorm gewild als occasion
Wat vindt de Wegenwacht?
- In de 1.0 Ecoboost-motoren loopt de distributieriem in de motorolie. Hierdoor is deze Fiesta zeer gevoelig voor tijdig olieverversen en vooral het gebruik van exact de juiste specificatie motorolie. Zo niet, dan kunnen stukjes van de riem de olieleidingen of het oliefilter verstoppen, met als gevolg te weinig oliedruk in delen van de motor. Dit kàn tot ernstige motorschade leiden.
- De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor
- De elektronica kan bij deze Fiesta ook storingen veroorzaken. Zo kan het zelfs bij een gloednieuwe Fiesta voorkomen dat het dashboard ‘op zwart’ blijft en de startmotor niet draait, alleen maar omdat één van de twee stekkers op computers onder de motorkap net niet goed vastzitten.
- Spontaan inklappende buitenspiegels, of juist na het starten niet uitklappende spiegels blijkt vaak een bedieningsfout, maar het kan ook zijn dat de software even in de war is. Dat is allebei snel te verhelpen.
- Het komt ook voor dat de auto niet reageert op de afstandsbediening, niet is te starten en ook compleet zonder stroom lijkt te zitten. Dat is ook zo, maar het zit ‘m alleen in een slechte stekkerverbinding op de computer die achter het dashboardkastje zit. De Wegenwacht zoekt die stekker op en zet ‘m goed vast.
- Een lege batterij van de afstandsbediening is weer op te laden in het opbergvakje onder het dashboard. De auto is toch te openen door gebruik van de noodsleutel, die zit in de afstandsbediening, maar blijkt wel eens lastig te vinden. De Wegenwacht helpt, eventueel telefonisch.
- Bij de dieselversies kan het voorkomen dat de motor niet start en op het dashboard verschijnt de melding ‘temperatuur roetfilter te hoog tijdens regeneratie’. Dat is ook zo, maar de Wegenwacht krijgt de motor via een omweg alsnog gestart en wist de storing. Het is raadzaam hier in de garage wel even naar te laten kijken.
- Als na een lege accu en starthulp het stuurslot er niet meer vanaf wil, dan zal de Wegenwacht de auto een ‘reset’ geven, waarna alles weer normaal werkt.
Waar praten we over?
Knap hè, hoe een grote autofabrikant erin slaagt een heel goed en enorm populair model te vervangen door een nieuwe, die op vrijwel elk vlak nog weer net even beter is. Dat is wat Ford heeft gedaan met deze Fiesta-generatie. Aan de ene kant heeft hij alles in zich wat bijvoorbeeld de voorgaande Fiesta zo populair maakte, aan de andere kant zijn er duidelijke stappen vooruit gemaakt. Binnen de klasse waarin de Fiesta traditioneel valt, is de concurrentie moordend, maar met dit model heeft Ford opnieuw een ijzersterk wapen in handen. De marktpositie is ook alleen maar sterker geworden door het model te concentreren op de belangrijkste carrosserievorm, de vijfdeurs hatchback.
Uitvoeringen en varianten
- De Fiesta verkoopt uitstekend en toch is het aantal varianten helemaal niet zo groot.
- Veruit de belangrijkste motor is de driecilinder benzinemotor. Die kennen we hier in vier versies. De basismotor is een 1,1 liter met 51 kW/70 pk, gevolgd door een net even krachtiger 63 kW/86 pk-versie.
- De 1,0 voorzien van een turbo en interkoeler komt tot 74 kW/100 pk of zelfs 92 kW/125 pk.
- Voor wie echt rap op weg wil zijn is er een 1,5 liter driecilinder met een dikke turbo en interkoeler en zelfs 147 kW/200 pk.
- Daarnaast is er ook een 1,5 liter TDCI-diesel met 63 kW/85 pk.
- Alleen de 74 kW/100 pk-benzinemotor is in enkele uitvoeringen ook leverbaar met een zestraps automatische transmissie met dubbele koppelingen.
- De basisversie van de Fiesta heet Trend en die is uitsluitend leverbaar met de twee ‘turbo-loze’ benzinemotoren en de diesel. Die minst sterke driecilinders zijn er niet in andere uitvoeringen.
- Daarnaast zijn er de complete Titanium en de sportievere ST-line, plus de zeer complete Vignale.
- Die laatste is er met de 74 kW-motor standaard met automaat. De Vignale en (sinds begin 2019) ST-Line zijn er ook met de 92 kW-motor.
- De 1,5 liter turbomotor is voorbehouden aan de sportieve topversie ST-3.
- Medio 2018 is er nog een versie verschenen, de Fiesta Active met de 74 kW-motor, die onder meer wat hoger op de wielen staat en er daardoor heel stoer uitziet.
De Ford Fiesta als occasion
De klasse waarin de Fiesta valt, spreekt nieuw in het algemeen vooral particuliere autokopers aan. Ford is echter altijd heel sterk in de zakelijke markt, waardoor er ook best wat Fiesta’s rijden op een leasecontract. Na afloop van die contracten zullen die nog aanvullend op de occasionmarkt verschijnen. Hetzelfde geldt voor de Fiesta’s die via private-lease-contracten op de weg zijn gekomen, waarin Ford overigens met ‘Ford Options’ één van de pioniers was. Dit leidt als vanzelf tot een groot aanbod gebruikte Fiesta’s van deze generatie. In combinatie met het best overzichtelijke leveringsprogramma heeft dit als voordeel voor de occasionkoper dat de normale versies echt ‘overal’ staan. Wie niet per se bijvoorbeeld zo’n snelle ST-3 of een sjieke Vignale wil, hoeft er nooit ver voor van huis. Hou er wel rekening mee dat een correct geprijsde, nette en aantrekkelijke Fiesta in de regel niet lang ‘staat’. Dus… als u een geschikte Fiesta vindt, niet aarzelen, maar toeslaan, anders moet de zoektocht weer opnieuw beginnen. Belangrijke aanbieders zijn op de eerste plaats uiteraard de gezamenlijke Ford-dealers. Naast de Ford-dealers zien we dus ook een toenemend aanbod in de outlets van de grote leasemaatschappijen, maar ook bij dealers van andere merken kan wel eens een Fiesta opduiken. De versies met dieselmotor komen in ons land vrijwel niet voor.
De proefrit
Deze Fiesta is volledig nieuw ontwikkeld, maar is tegelijk een duidelijke doorontwikkeling op zijn voorganger. Deze is iets groter, maar niet merkbaar ruimer, hij is net ruim genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte meet 303 liter en dat is voor deze klasse een heel normaal maatje. De standaard voorstoelen zijn bijzonder goed en over grotere afstand verstelbaar. Het instrumentarium is heel overzichtelijk. Diverse functies zijn te bedienen via een flink ‘touchscreen’. In de duurdere versies biedt de cruise control keuze uit een normale functie en ‘adaptief’, wat vooral in druk verkeer heel ontspannen rijdt. Bijzonder is de noodstopremfunctie, in combinatie met voetgangerdetectie, die óók in het donker werkt. In de wat duurdere uitvoeringen is ook het B&O audiosysteem vermeldenswaardig, want dat werkt geweldig. De Fiesta blinkt als typische Ford uit als je er eenmaal mee op weg bent. In het interieur blijft het opvallend stil. De veel gebruikte 74 kW-driecilinder benzinemotor is heerlijk soepel en voor het gros van de kopers meer dan krachtig genoeg. Zoals het een echte Ford betaamt, stuurt en schakelt de Fiesta voorbeeldig. Dat maakt deze Ford niet alleen tot een prima gezinsauto, maar er valt ook echt rijplezier aan te beleven voor de verwende automobilist. Met die populaire 74 kW-motor is ook gemakkelijk een gemiddeld verbruik rond 1 op 17 haalbaar.
Conclusie
Al die trouwe Fiesta-kopers hebben gewoon gelijk: deze compacte Ford behoort tot de allerbeste auto’s in zijn klasse. Het is logisch dat deze Fiesta als occasion ‘supercourant’ is. Die populariteit heeft mede tot gevolg dat er flinke prijzen voor de mooiste exemplaren worden gevraagd. Maar ja, hij levert dus ook relatief veel op als u over een paar jaar weer een volgende wilt!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Fiesta.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
