logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ds Ds7 I

Oog voor detail

De DS7 Crossback is als occasion betrekkelijk zeldzaam. Dat is een logisch gevolg van de eveneens bescheiden nieuw-verkoop. Dit is een auto voor een veeleisend publiek, voor wie ‘goede smaak’ een heel zwaarwegend argument is.

Pluspunten
  • Bijzondere details, smaakvol aangekleed
  • Prima rijcomfort
  • Goede betrouwbaarheid
  • Ruim interieur, flinke bagageruimte
Minpunten
  • Relatief zeldzaam, bescheiden publiek

Wat vindt de Wegenwacht?

De DS7 wordt onder meer geleverd met de 1,2 liter driecilinder benzinemotor die in veel auto’s van het PSA-concern wordt toegepast. Bij deze motor wordt de distributieriem door de motorolie gesmeerd, wat een heel uitzonderlijke constructie is. Als die riem niet tijdig wordt vervangen, kan het gebeuren dat er stukjes rubber van de riem losraken en oliekanalen verstoppen. Meestal begint dat bij de nokkenasverstelling (motor gaat slechter lopen), maar het kan veel erger en zo leiden tot een zware motorschade. Vervanging van die riem is dus essentieel en in geval van twijfel of en wanneer dit is gebeurd (als de termijn al is verlopen), is het bijzonder zinvol deze direct te laten vernieuwen. De 1,6 liter benzinemotor heeft last van vervuiling in het inlaatspruitstuk, onder invloed van de directe inspuiting. De motor gaat dan steeds slechter lopen. Schoonmaken kàn, maar is nogal een operatie en moet in de garage gebeuren. De enige manier waarop de bestuurder dit zoveel mogelijk kan verkopen, is kwalitatief de best mogelijke brandstof gebruiken, bij voorkeur E5. Verder zijn er bij de DS7 bij de Wegenwacht geen klachten bekend.

Over de DS7 Crossback

De DS7 Crossback is het eerst volledig zelfstandige model van het exclusieve merk DS. Met dit model waagt DS zich in de felbevochten klasse van de SUV’s in de grotere middenklasse, waarin vooral de wat meer ‘premium’-merken het voor het zeggen hebben. Dat is best een gewaagde stap, want DS moet beginnen vanaf ‘nul’, terwijl die andere merken geen introductie meer behoeven. Niettemin voegt DS met dit model wel iets toe aan die klasse en daarin ligt precies de kans van slagen. In z’n totale vorm is de DS7 niet zo spectaculair of onderscheidend, dat zit ‘m juist in een enorm aantal erg fraaie details. In bijna alle gevallen vergroten die niet het praktische nut van de auto, het is alleen allemaal wel heel mooi gemaakt. Dat maakt de DS7 Crossback tot een auto voor fijnproevers, die zich alleen willen onderscheiden van de massa op een manier die alleen gelijkgestemden herkennen. Meer Bach dan AC/DC, meer Rijksmuseum dan pretpark, meer haute cuisine dan FeBo, zo verhoudt de DS7 Crossback zich ongeveer tegenover de grote massa aan ‘confectie-auto’s’.

Uitvoeringen en varianten

Bij de DS7 heeft de koper keuze uit drie benzinemotoren, twee diesel en een plug-in hybride. De 1,2 liter driecilinder benzinemotor levert 96 kW/130 pk. De 1,6 liter viercilinder turbo benzinemotor is er in twee specificaties: 133 kW/181 pk en 165 kW/225 pk. Er is een 1,5 liter viercilinder diesel ‘BlueHDi’ met 96 kW/130 pk en een 2,0 liter diesel ‘BlueHDi’ met 130 kW/177 pk. De plug-in hybride (‘E-tense’) is gebaseerd op de 1,6 liter benzinemotor, aangevuld met twee elektromotoren, waarvan er één de achterwielen aandrijft. Het gecombineerde ‘systeemvermogen’ bedraagt 220 kW/300 pk.

Alleen de twee benzine- en diesel- basismotoren zijn leverbaar met handgeschakelde zes versnellingsbak. Een achttraps automaat is daarbij optioneel, bij de overige motoren is die automaat standaard. Vierwielaandrijving is er alleen voor de E-Tense.

De variatie in uitvoeringen is enorm. Op volgorde van compleetheid kennen we de versies Chic, Be Chic, So Chic, Business, Performance Line en Executive. Medio 2020 is een aantal varianten uit het programma verwijderd, met name handgeschakelde, maar wel heel complete versies, wat geen logische combinatie is gebleken.

De DS7 Crossback als occasion

Het aanbod gebruikte DS7 Crossbacks is tamelijk overzichtelijk. Daarbij valt op dat ongeveer twee derde is uitgerust met een benzinemotor, het restant is gelijk verdeeld over de diesels en de plug-in hybrides. Geheel volgens verwachting heeft het overgrote deel de automatische transmissie, handgeschakelde versies zijn tamelijk schaars. DS heeft een vrij bescheiden dealernetwerk, het is bij lang niet alle Citroën-dealers als tweede merk aanwezig. Voorlopig staat een aanzienlijk deel van alle gebruikte DS7’s bij de DS-centra. Hier wordt ook een occasionlabel gevoerd, ‘DS Certified’, waaraan een aantal aantrekkelijke voorwaarden is gekoppeld, inclusief tot wel 24 maanden garantie.

De proefrit

Bij een eerste kennismaking worden vele overvoerd door de vele mooi gemaakte details in en aan de DS7 Crossback. Wat te denken van zes individuele koplampjes, die zodra de auto wordt gestart even 180 graden ronddraaien en dan pas gaan werken. Start de motor met de knop midden in het dashboard en pal daarboven open een vakje, waarin een speciaal voor dit model ontworpen ‘horloge’ tevoorschijn komt. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het opmerkelijke is, dat de totale vorm van de DS7 Crossback op zich helemaal niet zo spectaculair is, eerder vrij ingetogen voor een SUV van dit formaat. Het is best een fraai gelijnde auto, maar op dit valk niet zo onderscheidend. Praktisch gesproken biedt de DS7 alles wat men van een SUV in deze klasse mag verwachten. Hij is lekker ruim en comfortabel, met 555 liter inhoud is de bagageruimte ook royaal; zij het niet de allergrootste in deze klasse. Wie voor het eerst wegrijdt, doet er goed aan even te acclimatiseren en bijvoorbeeld een prettige indeling van het volledig digitale instrumentarium te kiezen. Onder het rijden, leidt dat echt teveel af. In de rijmodus ‘Comfort’ leest een camera in het front de weg en stemt de schokdemping daarop af. Het is niet verwonderlijk dat de DS7 in die stand bijzonder comfortabel rijdt. De combinatie cruise control en rijstrookbewaking is op zich fijn, maar met name dat laatste reageert soms wat onverwacht. Wel handig: met één druk op een knop neemt de cruise control de ter plekke geldende maximumsnelheid aan als kruissnelheid. De achttraps automaat (van Japanse makelij!) werkt fantastisch. Met de 130 kW-dieselmoto reden we eerder al eens gemiddeld 1 op 14,5, dat is een heel normale waarde.

Conclusie

DS heeft als merk ‘onderscheid van de massa’ tot adagium verheven. De DS7 is daarin als eerste zelfstandige model nog sterker dan eerdere modellen. Dit is een auto voor fijnproevers, een zekere voorkeur voor ‘Frans’ helpt, maar is niet noodzakelijk. Praktisch gesproken biedt de DS7 niet zoveel dat een ander merk niet ook kan bieden, maar mooi is het allemaal wel.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel DS Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.