logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Cherokee IV (KL)

Amerikaans… met een Italiaans sausje!

Jeep - Cherokee

Wat vindt de Wegenwacht?

De Wegenwacht kent voorlopig géén euvels die bij deze generatie Jeep Cherokee vaker voorkomen. Er zijn alleen wat individuele pechgevallen bekend, maar die zijn de auto niet direct aan te rekenen. In het algemeen geldt wel dat bij moderne dieselmotoren dat bij hogere kilometerstanden het onderhoud aan uitlaatgas-nabehandelingsystemen, zoals het roetfilter, kostbaar kunnen uitpakken.
De Jeep Cherokee is als occasion relatief populair. Dat wil zeggen: binnen de kleine groep kopers die echt behoefte heeft aan een pure terreinauto, is hij wel gewild. Deze Cherokee is ook geliefd om zijn uiterlijk en de Fiat-organisatie heeft voor het merk Jeep al veel goeds gedaan.

Waar praten we over?

Jeep, het oermerk van alle terreinwaardige auto’s, heeft al diverse eigenaren gekend. Als laatste wàs het van Chrysler, maar dat is enige jaren geleden overgenomen door Fiat, met het concern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) als resultaat. Die overname heeft ook consequenties voor de diverse modellen. Deze generatie van de Cherokee was het eerste model waarin diverse Italiaanse invloeden aanwijsbaar waren. Zoiets als een hamburger met bolognese-saus? Misschien is dat ook wel lekker, maar in elk geval is deze Cherokee behoorlijk goed op smaak!

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de Cherokee is heel overzichtelijk en toch ook weer niet, want er is wel wat geschoven met de beschikbaarheid. Er is maar één benzinemotor voor dit model, dat is een 3,2 liter V6 met liefst 200 kW/272 pk, uitsluitend beschikbaar met een negentraps automatische transmissie en uiteraard vierwielaandrijving. In de markt veruit het belangrijkst zijn de diesels: 2,0 liter (103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk) en een 2,2 liter met 136 kW/185 pk. De 2,0 is er met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving (alleen 103 kW) of vierwielaandrijving en in het laatste geval ook met de negentraps automaat. Die automaat en vierwielaandrijving zijn altijd gekoppeld aan de 2,2 liter. De normale versies heten Limited, Longitude en Trailhawk. Die laatste is er uitsluitend met de V6. Vanaf voorjaar 2016 is er een nieuwe topversie, ‘Overland’, alleen op de 2,2. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Longitude Freedom (2015/18), Night Eagle (2015/17) en 75th Anniversary (2016/17). Het is opmerkelijk dat de 2,0 liter dieseluitvoeringen op één na stapsgewijs tussen 2015-18 uit het programma zijn verdwenen. De basis 3,2 V6 was al heel snel niet meer beschikbaar. Na 2017 is de 2,2 liter diesel feitelijk de enige resterende motorisering.

De Jeep Cherokee als occasion

Dit soort auto’s is in Nederland bijna uitsluitend interessant als diesel. Het logische gevolg is dat de benzineversies (3,2 V6) met een lampje gezocht moet worden. aan de andere kant van het spectrum geldt precies hetzelfde voor de handgeschakelde versies. Die zijn gewoon zeldzaam. Anders gesteld: diesels met automatische transmissie zijn de norm. Die staan ook niet per se op elke straathoek, maar ze zijn gemakkelijk te vinden. Bij de officiële (Fiat-) Jeep-dealers, bijvoorbeeld, die ze in de regel aanbieden onder het label ‘Selected4u’. Kijk op occasion.jeep.nl voor alle voorwaarden en nadere informatie. Uiteraard kom je ook al Jeeps tegen bij andere aanbieders. Op zich is daar natuurlijk niks op tegen, maar pas wel op geen koeien en paarden te vergelijken. Zo zien we ook schijnbaar goedkopere occasions, maar die blijken dan een ‘grijs’ bedrijfsautokenteken te hebben. Niet erg, als je daarmee uit de voeten kunt, maar het is toch even wat anders en geen vierpersoonsauto. Opvallend is ook dat de gerealiseerde kilometerstanden enorm uiteenlopen. Jeeps zijn in veel gevallen ‘werkpaarden’. Die kilometers zijn op zich geen bezwaar, maar vaak heeft een Jeep best een zwaar leven. Het gevolg is nogal wat gebruikssporen op de auto. Daar is wel mee te leven, mits de prijs goed is. Intensief gebruik is geen punt, daar kunnen ze tegen, maar checkt u ook even goed de onderhoudshistorie en zoek naar sporen van mogelijke (slecht herstelde) schade?

De proefrit

De Cherokee van deze generatie is een opvallende verschijning, niet in de laatste plaats door zijn ‘achterover gebogen’ front, met daarin wèl de zeven voor Jeep karakteristieke verticale koelsleuven. Hij is best stoer, maar niet agressief. Het interieur is vanzelfsprekend behoorlijk ruim. Het dashboard oogt wat anoniem, maar er zitten diverse slimme en praktische snufjes in het interieur. Voorbeelden zijn een opbergvak met klep in het dashboard, waarin iPods of smartphones onzichtbaar kunnen worden opgeborgen en een diep vak onder het zitvlak van de passagiersstoel, met een soortgelijk doel. De minimale inhoud van de bagageruimte (591 liter) is wat bescheiden, mede door de erg hoog geplaatste vloer. Logisch: hieronder ligt ook een ‘echt’ reservewiel, wat voor een terreinwaardige auto onmisbaar kan blijken. Diverse vakjes, een elastisch net, mogelijkheden om bagage te verankeren en zelfs een linnen boodschappentasje maken die bagageruimte helemaal àf. Toch hebben we in de uitrusting wat omissies. We reden met een Longitude, dus geen basisversie en daarin grijpen we mis op voorzieningen als een achteruitrijcamera, rijstrookassistentie en adaptieve cruise control, die we tegenwoordig in zo’n auto wel verwachten. De verschuifbare achterbank is natuurlijk ook handig. de afstemming van het onderstel is wat hard op kleine oneffenheden, maar mooi comfortabel op grotere hobbels. op kruissnelheid valt ook op hoe stil de dieselmotor is. De negentraps automaat is een bijzonders taaltje techniek. Die zorgt er mede voor dat Cherokee prima uit de voeten kan met een 2,0 liter diesel met 140 pk. Die automaat blíjft schakelen, juist bij een rustige rijstijl en toch hebben we nog een kritiekpuntje. Regelmatig dwong de automaat de motor tot onaangenaam lage toerentallen, de motor ‘kreunt’ af en toe, juist als je kiest voor de stand ‘Normal’. In de stand ‘Sport’ rijdt hij eens tik fijner, maar ja, dat kost weer wat brandstof. Wij reden overigens eerder al eens met een 2,0 liter Automaat met alleen voorwielaandrijving 1 op 17 en dat is best een keurige waarde. Belangrijk voor wie een caravan, paardentrailer of zo wil trekken: de maximale trekgewichten per motorisering verschillen sterk, van 1.975 tot 2.495 kilo. Nog één aardigheidje: als je zo’n Cherokee ziet, kijk dan of je in de voorruit de oer-Jeep op een heuveltje kunt terugvinden…

Conclusie

Jeep behoeft als merk geen introductie, met alle invloeden van Fiat (dieselmotor, automaat, styling) blijft het een stoere, echte terreinauto, met een heel acceptabel comfortniveau. Wie om de een of andere reden een auto met deze capaciteiten nodig heeft, kan niet om de Cherokee heen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.