logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Passat VII (B7)

Mini Phaeton

Volkswagen - Passat

De zevende generatie van de VW Passat ziet er chic uit. Het lijkt wel een iets kleinere versie van het luxe topmodel Phaeton. Maar dan wel een stuk zuiniger.

Conclusie

Met de nieuwe Volkswagen Passat lijkt op het eerste gezicht niet zo veel aan de hand. Gewoon het huidige model met wat uiterlijke wijzigingen, ben je geneigd te denken. Maar als je verder kijkt zie je toch heel wat verbeteringen. Motoren die een stuk zuiniger zijn. Zinnige uitbreidingen van de verkrijgbare veiligheidsvoorziening. En veel meer luxe en comfort. Kortom, de Passat is gewoon nóg beter geworden dan hij al was.

Type auto en prijs

De VW Passat is al jaren geliefd bij zakelijke leaserijders. Logisch want VW’s grote middenklasser is zuinig, comfortabel en tijdloos. Het voorgaande model dateert alweer uit 2005 maar blijft behoorlijk goed verkopen. Zakelijke rijders letten op de centjes. Vandaar dat VW in Nederland steeds meer Passats verkoopt waarvoor 20% bijtelling geldt. Bij de benzinemotoren heb je het dan over de 1.4 TSI Blue Motion. Dankzij de lage CO2-uitstoot valt hij in de 20% categorie. En dat geldt ook voor de versie met DSG-automaat. Front en grille doen denken aan de Phaeton en de vorm van de koplampen versterkt dat beeld. Het geheel heeft een uitstraling van kwaliteit en elegantie. Het design is niet overdreven spectaculair, maar subtiel.

Hoe rijdt de Volkswagen Passat

Op het rijden valt heel weinig aan te merken. Expres kiezen we de kleinste benzinemotor en vervolgens de 1.6 diesel voor een eerste proefrit. En daar blijkt de Passat prima mee uit de voeten te kunnen. Heel comfortabel is de combinatie met een zeventraps DSG-bak. Wegligging en stuurgedrag zijn onberispelijk en de Passat is ook prettig stil. Het wordt al snel duidelijk: met deze zevende Passat-generatie kan VW weer jaren vooruit.

De Volkswagen Passat van binnen

Binnenin ziet het er allemaal degelijk en kwalitatief hoogwaardig uit. De vormgeving is rustig en evenwichtig. De stoelen zijn nieuw ontworpen en je kunt de hoofdsteunen nu ook horizontaal verstellen. En binnenkort kun je ook een massagefunctie en ventilatie krijgen op de voorstoelen. Heel handig is de manier waarop je de kofferbak kunt openen. VW noemt het Easy Open en dat is het ook: even je voet bewegen onder de achterbumper en het kofferdeksel zwaait open. Erg praktisch als je je handen vol hebt.

De Volkswagen Passat en het milieu

Alle 1.4 TSI's hebben een A-label en 20 procent bijtelling. Hetzelfde geldt voor de 1.6 TDI's. De 1.4 TSI kan ook op aardgas geleverd worden. Ook dan krijgt hij een A-label en een fiscale bijtelling van 20 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.