logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Subaru Forester III

Toonaangevende SUV

Subaru - Forester

Pluspunten
  • Uitstekende trekauto
  • Redelijk comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Onopvallend model

Wat vindt de Wegenwacht?

Als er met de Forester off-road is gereden en met name na doorwading van water, dan komt het voor dat de temperatuursensor van het achterdifferentieel een verkeerde waarde aangeeft. Dit wordt aangegeven met een controlelampje op het dashboard en de motor zal om het differentieel te sparen minder vermogen leveren. De wegenwacht kan proberen de sensor weer tot de orde te roepen, maar een nieuwe sensor is de beste oplossing. Daarvoor kan wel rustig worden doorgereden naar de garage. De visco-koppeling die de verdeling regelt van de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen kan ‘vast’ komen te zitten. De auto rijdt dan wat bokkig. Ook hiermee kan best naar de garage worden gereden. Dit is een kostbare reparatie en dat komt voor een deel doordat onderdelen voor Subaru in het algemeen kostbaar zijn. Er bestaan geen imitatie-onderdelen en naar de originele bestaat gewoon heel weinig vraag. Dat komt in hoge mate doordat er echt zelden iets kapot gaat, aan een Subaru. In het algemeen is ook deze Forester uitermate betrouwbaar.
In zijn eerdere generaties heeft de Subaru Forester een ijzersterke reputatie opgebouwd. Deze compleet nieuw ontwikkelde generatie wijkt qua positionering iets af van zijn voorgangers. Dit is een echte SUV, maar met alle voor Subaru kenmerkende techniek en eigenschappen.

Waar praten we over?

De eerste generatie Forester heeft het met de nodige facelifts tien jaar uitgehouden. Met deze tweede generatie is er meer veranderd. Was de oude nog een soort grote stationcar, met dit model conformeert Subaru zich meer met andere merken in deze klasse, een heuse SUV dus. De komst van de langverwachte diesel in dit model vergrootte de verkoopkansen van de Forester, hoewel dat effect in ons land heel gering is gebleven.

Uitvoeringen en varianten

In dit model komen voor de Nederlandse markt slechts twee motoren voor. De 2,0 liter benzinemotor levert 110 kW/150 pk. Een half jaartje na de introductie verscheen ook de 2,0 liter diesel met 107 kW/147 pk. Beide zijn zogenaamde boxermotoren, wat voor de diesel een volstrekt unieke constructie is, die door geen enkel ander automerk wordt gebruikt. In 2011 is er een voornamelijk onderhuidse facelift geweest. Daarbij zijn wat aanpassingen aan de benzinemotor doorgevoerd, waardoor het brandstofverbruik is verminderd. De benzinemotor is ook geleverd in combinatie met automatische (viertraps) transmissie. De belangrijkste uitvoeringen heetten vanaf de introductie Comfort, Luxury en Premium, in 2009 is daar nog een Executive boven gekomen. Die is bij de kleine facelift weer vervallen, om plaats te maken voor de Premium Plus. Op dat moment verscheen ook - heel opmerkelijk - een uitvoering die Intro heet en als basisversie fungeert.

De Subaru Forester als occasion

Er staat een aardig aanbod occasions van deze Foresters in het land. Opmerkelijk, want in het verkeer zie je ze niet zo vaak. Een voor de hand liggende conclusie is dan dat er meer aanbod is dan vraag en dat is voor een occasionkoper een prettige situatie. Toegegeven, ze staan niet op elke straathoek, maar dit geeft de koper die wel is geïnteresseerd de mogelijkheid in alle rust de allerbeste en allermooiste voor het beschikbare budget uit te kiezen. Veel gebruikte Foresters hebben aanzienlijke kilometerstanden voor hun leeftijd. Dat past wel bij het karakter van de auto: een werkpaard, dat vaak flink wordt belast. Geen nood, daar kunnen ze met normaal onderhoud uitstekend tegen. Een hoge kilometerstand is dus ook geen beletsel bij aankoop, zeker niet als je er niet nog eens 50.000 per jaar mee wilt gaan rijden. Het is gek dat die kilometervreters ook vaak benzineversies zijn. De zo geroemde diesel komt echt weinig voor, pakweg 5% (!) van het aanbod. De voor de hand liggende mogelijkheid voor LPG is in slechts enkele gevallen gekozen. Juist omdat dit zulke werkpaarden zijn, mag je best kijken naar gebruikssporen en dergelijke. Dat ziet er soms niet fijn uit, maar nogmaals, daar kunnen ze tegen, daar wordt het geen slechte auto van. De kwaliteit van Subaru is zo hoog, dat garantie in de praktijk zelden nodig is, maar géén garantie betekent dat de verkoper om de een of andere reden geen vertrouwen heeft in dat bewuste exemplaar. Simpel: omdraaien en weglopen, er staan er nog genoeg.

De proefrit

Een Subaru rijdt anders dan andere auto’s, de Forester niet uitgezonderd. Starten, zeker bij koude motor, levert een wat hoesterig geluid op dat het ergste doet vrezen, maar dat hoort zo. Eenmaal op de weg is de Forester redelijk comfortabel vanwege z’n lange veerwegen, maar het is geen toppunt van verfijning. De vijfbak schakelt plezierig, de besturing is nogal doods. De Forester komt pas echt in z’n element in situaties waar andere auto’s het moeilijk krijgen. In ruw terrein komt de Forester veel verder dan het gros van alle SUV’s die er alleen maar stoer uitzien. Hang een knaap van een aanhanger aan de Forester (mag tot twee ton) en je merkt niet eens dat die met je meerijdt. Dank zij de standaard ‘hill-holder’ is wegrijden op een steile helling kinderspel, ook als die caravan, boot- of paardentrailer is aangekoppeld. In moeilijke situaties gebruik je de lage gearing en de Forester sleurt zo tegen de helling op, niets aan het handje! Bij de eerste bouwjaren van dit model waren er wat klachten over te slappe achterveren, met name met aangekoppelde aanhanger. Die zijn ondervangen bij de facelift in 2011, modificatie van eerder exemplaren is achteraf ook mogelijk. Wie daarvoor gevoelig is, merkt die slappe veren ook als je gewoon ‘solo’ met de Forester rijdt. Van binnen is de Forester zo ruim als je van buiten mag verwachten. Het ziet er allemaal niet spannend uit, maar alles zit waar je het verwacht en het zit degelijk in elkaar. Op de achterbank is de rugleuning verstelbaar, waardoor je ook daar comfortabel zit. In het dashboard ontbreken gek genoeg twee zaken. Een fabrieksnavigatiesysteem blijkt niet te bestaan. De koelwatertemperatuur wordt alleen aangegeven met een blauw, dan wel rood lampje. Dat is raar, het is toch beter om even te stoppen en de boel af te laten koelen vóórdat de motor zwaar aan de kook is. Wie netjes rijdt, komt met een benzineversie gemiddeld uit rond 1 op 10. We horen erg goede ervaringen over diesels in zwaar gebruik en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 á 16 is daarbij geen uitzondering.

Conclusie

Wie veel van een auto verwacht, in de zin van aanhangwagengebruik en/of rijden op ruwe ondergrond, kan nauwelijks om Subaru heen. Verdiep je in elk geval eens in een Forester, maak een proefrit en laat je overtuigen. Subaru is voor veel mensen geen merk dat snel te binnen schiet, maar aan kwaliteiten heeft een auto als de Forester geen gebrek.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Subaru Aalsmeer

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.