logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X5 IV (G05) 1e facelift

Monumentale SUV

BMW X5 xDrive50e

Pluspunten
  • Heerlijke soundtrack zescilinder
  • Lichtvoetig rijgedrag
  • Riante actieradius, louter op stroom
Minpunten
  • Beperkte beenruimte achterin
  • Matig zicht rondom
  • Bescheiden laadsnelheid

De BMW X5 is een monumentale SUV. Na een stevige opfrisbeurt biedt de plug-in hybride onverminderd veel binnenruimte, maar de Beer uit Beieren neemt ook plek in je hart in.

Conclusie

Ze zitten er wel eens tussen: testauto’s die je na afloop niet meer bij de importeur wilt inleveren. De plug-in hybride BMW X5 ís zo’n auto. De SUV is weliswaar niet feilloos – de laadsnelheid ligt te laag, de beenruimte voor de achterpassagiers schiet tekort en het zicht rondom is matig – maar die relatief bescheiden minpunten wegen niet op tegen het fenomenale weggedrag en het algehele welbevinden dat je achter het stuur van de BMW ervaart. We missen zijn kippenvel opwekkende soundtrack nog het meest!

Type auto en prijs

De BMW X5 is misschien niet de eerste SUV, maar het is wel een van de meest invloedrijke semi-terreinwagens gebleken. Nog altijd is de X5 de meetlat waarlangs dit soort voertuigen worden gelegd. Inmiddels vind je de vierde generatie in de showroom. Maar daar staat -ie al eventjes: het huidige model debuteerde in 2018.

Hoog tijd dus voor een opfrisbeurt. En da’s geen half werk gebleken: van buiten, maar vooral aan de binnenzijde is de BMW stevig gemoderniseerd. Een nieuw front en een digitaal binnenste vormen de belangrijkste herkenningspunten van deze facelift.

Voordelig tussen aanhalingstekens

De plug-in hybride modelvariant profiteert bovendien van een krachtiger aandrijflijn. Het is ook nog eens de voordeligste X5 in de prijslijst, hoewel je een dergelijke opmerking bij een BMW altijd tussen aanhalingstekens dient te plaatsen. Bijna een ton in euro’s is immers geen kattenpis, maar alternatieven als de Mercedes GLE en Jeep Grand Cherokee met stekker zijn nóg duurder.

De Duitsers verlenen in ons land drie jaar fabrieksgarantie op de complete auto, zonder kilometerbeperking. Het voor de plug-in hybride X5 benodigde batterijpakket komt in aanmerking voor zes jaar of 100.000 kilometer waarborg.

Hoe rijdt de X5 xDrive50e

Heb je tot na de facelift gewacht met het bestellen van jouw X5, dan ga je er in het geval van de vierwielaangedreven plug-in hybride bijna 100 pk op vooruit: geen 394 pk aan gecombineerd vermogen, maar wel 490 stuks! Ook het maximale koppel nam toe, van 600- naar 700 Nm. Het trekgewicht bleef met 2.700 kilogram gelijk.

BMW monteert tegenwoordig bovendien een grotere batterij, maar daarover meer bij het testonderdeel ‘De X5 xDrive50e en het milieu’. Op deze plek willen we de zescilinder lijnmotor bejubelen, want wat een juweel is die krachtbron.

Imponerend geluid

Door alsmaar strengere Europese milieuregels zien de Duitsers zich gedwongen om steeds vaker voor viercilinder motoren te kiezen, maar het exemplaar onder de kap van de xDrive50e is er nog eentje van het oude stempel. Misschien nog wel fijner dan de romige vermogensafgifte is het imponerende geluid dat de motor maakt: dit soort krachtbronnen gaan we nog missen wanneer nieuwe personenwagens na 2030 verplicht op stroom moeten rijden.

Hoewel er maar liefst 30 mille aan opties op onze testauto zat geschroefd, is een adaptief onderstel met luchtvering voortaan standaard op de X5. Vierentwintig jaar na het verschijnen van het allereerste exemplaar blijft het verbazingwekkend dat de techneuten van BMW er in zijn geslaagd om zo’n grote en zware auto zo lichtvoetig te laten rijden. Hoewel de SUV net geen 2.400 kilo weegt en 4.93 meter lang is, voelt hij nooit log of onhandig aan. Mede geholpen door een ragfijne besturing en een voortreffelijke, immer op de achtergrond opererende achttraps automaat.

Bijbetalen voor veiligheidsuitrusting

Een verfijnd onderstel mag dan standaard zijn; voor een belangrijk deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting moet nog ouderwets worden bijbetaald. We hebben het dan over geavanceerde techniek als een systeem dat helpt een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken of te voorkomen dat je tegen het verkeer in rijdt. BMW’s kunnen tegenwoordig ook automatisch van rijstrook wisselen, maar een dergelijke verworvenheid wordt in Nederland nog niet toegestaan. Verder laat het zicht rondom te wensen over: de ramen lopen weliswaar ver genoeg naar beneden door, maar de stijlen zijn fors.

De X5 xDrive50e van binnen

Moderne BMW’s hebben geen dashboard meer, maar gebogen aanraakschermen. De X5 ontbeerde zulke techniek, maar na de recente opfrisbeurt oogt ook het binnenste van de SUV als sciencefiction. Toch kun je aan het instrumentarium zien dat de semi-terreinwagen al wat ouder is; de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone is weggepropt achter de bekerhouders. Al die vernieuwingen zijn niet automatisch een verbetering, maar in de X5 laten de instrumenten zich betrekkelijk eenvoudig bedienen. Het is alleen jammer dat BMW ervoor heeft gekozen om zo’n beetje iedere functie een eigen menuutje te geven; je scrollt je nu wezenloos en dat is onderweg niet de veiligste optie.

Knieën bij de rugleuning

Op de achterbank valt op dat de SUV weliswaar genoeg ruimte biedt, maar dat het ruimteaanbod niet overhoudt: wie langer is dan 1.90 meter, komt met zijn knieën dichtbij de rugleuning van de voorstoel. De voet- en hoofdruimte is echter dik voor elkaar, en dat ondanks een panoramadak en een ‘bioscoopzit’: je zit achterin hoger dan de passagiers voorin. Sowieso ontbreekt het je op de achterbank van onze testuitvoering aan weinig, met eigen klimaatcontrole en maar liefst vijf (!) stroompunten. Die vind je tot in de hoofdsteun van de bestuurder aan toe: op een 12V-aansluiting na, zijn ze allemaal van het type USB-C. Een verschuif- of verstelbare achterbank had de BMW echter net wat praktischer gemaakt.

De kofferbak van de X5 is minimaal 500 liter groot. De achterklep gaat in twee delen open: het glas scharniert naar boven, het plaatstaal naar beneden. In combinatie met de luchtvering vergemakkelijkt dat het beladen van de BMW. Je kunt de SUV immers met één druk op de knop laten ‘knielen’ voor een optimale toegang. Er is niet voorzien in een opbergruimte voor de laadkabel. Die slingert daardoor tussen je andere bagage.

De X5 xDrive50e en het milieu

Met 29,5 kWh aan accucellen heeft de plug-in hybride X5 een flinke batterij onder de inzittenden liggen. Daarmee kun je volgens BMW tot wel 102 kilometer afleggen, alleen op stroom. Dat getal hebben wij gedurende onze testweek ook daadwerkelijk op de boordcomputer zien verschijnen.

De stekker-SUV beschikt over verschillende rijstanden om zo optimaal mogelijk om te gaan met de aanwezige stroom. Het helpt al dat de X5 automatisch beide krachtbronnen benut en niet – zoals veel concurrenten – eerst rucksichtslos de batterij leeg rijdt. Houdt wel in de gaten dat een aantal rijmodi niet alleen het vermogen, maar ook de werking van de klimaatcontrole beperken.

Vernieuwde X5 herkent milieuzones

Je hebt geen invloed op de mate waarin de BMW remenergie terugwint. Dat doktert de X5 zelf uit, al dan niet geholpen door de kaart van het navigatiesysteem. Ben je begeleid op weg naar je bestemming, dan remt de SUV uit zichzelf af voor rotondes.

Vernuftig is de mogelijkheid om de BMW milieuzones te laten herkennen. In dat geval schakelt de semi-terreinwagen automatisch de benzinemotor uit. Voorwaarde is dan uiteraard wel, dat er nog voldoende stroom in de accu’s resteert.

Stroomverbruik ronduit keurig

Wij realiseerden gedurende onze rijtest een praktijkverbruik van 1 op 22,7. De X5 geeft op het infotainmentscherm desgewenst ook aan hoeveel stroom hij gemiddeld verbruikt. Dat bleek in ons geval 15,1 kWh per 100 kilometer, wat voor een plug-in hybride SUV ronduit keurig is.

Een smetje op het blazoen van de BMW is zijn beperkte laadsnelheid. Waar een concurrent als de Mercedes GLE ook aan een snellaadpaal op krachten kan komen, ben je in het geval van de X5 op een openbaar laadpunt aangewezen. Daar laadt de semi-terreinwagen dan met maximaal 7,4 kiloWatt.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.