Auto Review Seat Ateca I 1e facelift
Seat Ateca: holá holá!
De Seat Ateca is sinds 2016 op de markt. Dankzij een forse facelift is deze SUV weer helemaal bij de tijd. Met een frisse nieuwe neus en andere motoren. En spraakherkenning die luistert naar het commando: ‘holá, holá, Ateca!’
- Pluspunten
- Ruimte
- Rijgedrag
- Veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Geen mild-hybrid motor beschikbaar
Conclusie
De Ateca van Seat is nog steeds een prettig rijdende, ruime crossover. Dankzij wat stilistische ingrepen loopt hij weer in de pas met de rest van de Seat-familie. Er zijn nu andere motoren leverbaar waaronder de (meest verkochte) 1.5TSI. Gek genoeg is dat geen mild hybrid, terwijl het VAG-moederconcern (naast Seat ook Volkswagen, Audi en Skoda) die wel degelijk in de rekken heeft liggen. Sterker nog, in de nieuwste Seat Leon is die mild-hybrid krachtbron wel leverbaar. De rijeigenschappen zijn degelijk, de besturing is precies en de bedieningen over het algemeen logisch. Kortom; een verstandige, ruime auto die concerngenoten VW Tiguan en Skoda Karoq naar de kroon steekt.
Type auto en prijs
De Ateca van Seat stamt uit 2016. Inmiddels rijden er zo’n 6.600 stuks van in Nederland rond, wat voor een crossover in deze prijsklasse (33 tot zo’n 45 mille) helemaal niet verkeerd is. Hoogste tijd dus om de auto bij te punten zodat hij weer helemaal bij de tijd is. De facelift heeft betrekking op het de lijnen van het koetswerk, de veiligheidssystemen, infotainment en de beschikbare motoren. Wat die buitenzijde betreft: de auto heeft een geheel nieuw front en een nieuwe achterkant gekregen. Vooral van achteren lijkt de auto nu wat stoerder op z’n wielen te staan. De neus loopt qua vormgeving nu weer in de pas met die van de andere Seats in het leveringsprogramma.
De Ateca is nu leverbaar met drie benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren zijn een 1.0 (81 kW/110 pk), een 1,5 liter TSI (110 kW/ 150 pk) en een 2.0 TSI (140 kW/190 pk). Als diesel is er keuze uit een tweeliter die 85 kW/115 pk of 110 kW/150 pk opwekt. De Ateca is in principe een voorwielaandrijver, tenzij je kiest voor de 2.0 TSI benzineversie, dat is een vierwielaandrijver. Overigens is de 1.5-liter krachtbron geen mild-hybrid, maar een ‘gewone’ benzinemotor (dus zonder inwendige elektrohulpmotor). Best opmerkelijk, want die mild-hybrid 1.5 is wel leverbaar in de Seat Leon en daarin blijkt dat die motor heel netjes met brandstof omspringt. Een gemiste kans?
Er zijn diverse uitvoeringen van de gefacelifte Ateca leverbaar, waaronder de Experience. Die onderscheidt zich van de andere versies door een wat ruiger uiterlijk dankzij meer bodemspeling (de auto staat wat hoger op z’n pootjes) en wat extra plastic carrosseriedelen. Overigens is vierwielaandrijving op de Expercience niet verkrijgbaar. Andere versies zijn de Reference (alleen op 1.0), Style en FR. Die laatste heeft extra strippen aan de buitenzijde. Tot slot is er nog een Business Intense versie, bedoeld voor de zakelijke rijder (maar ook als particulier kun je het gewoon bestellen). Die versie heeft extra uitrusting n een bijtellingskorting van € 3.516,-. En nu we het toch over geld hebben: wil je de Ateca in de private lease aanschaffen dan vraagt Seat vanaf 525 euro per maand op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar.
Hoe rijdt de Seat Ateca
De Seat Ateca rijdt degelijk. Vering en demping zijn prettig van afstemming. Wat stevig, maar nooit hard en oncomfortabel. De besturing is precies en redelijk direct. Wel had er iets meer ‘gevoel’ in de stuurinrichting gemogen. De testauto is een tweliter. Die krachtbron is heerlijk krachtig. Hij maakt van de Ateca en vlotte metgezel. Vanaf 100 k/h worden wind en banden wel goed hoorbaar aan boord. Dat had best en tikkie minder gemogen.
De Ateca is uit te rusten met diverse rijhulpsystemen. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld. In combinatie met satellietnavigatie kan dat systeem ook reageren op bijvoorbeeld tijdelijke snelheidsaanpassingen wegens wegwerkzaamheden. Bestel je Travelassist dan is de Ateca in staat tot een zekere mate van autonoom rijden. Op de snelweg kan hij tot 210 km/h en tot en met stilstand de Ateca binnen de lijnen houden en automatisch afstand houden tot je voorganger. Uiteraard krijg je wel na een paar seconden de melding dat je je handen aan het stuurwiel moet houden. Een wettelijke verplichting en wel zo veilig natuurlijk. Je blijft als bestuurder altijd zelf verantwoordelijk. Travelassist is altijd een combinatie met DSG-automaat.
Nieuw is dat de doe-hoek-bewaking nu 70 meter ver naar achteren kijkt. Dat is twintig meter meer dan voorheen en dat geeft je een extra seconde om te handelen. Lijkt wellicht weinig, maar kan net het verschil zijn tussen alleen maar schrikken, of een aanrijding of een slippartij.
De Seat Ateca van binnen
Van binnen is de Ateca typisch een auto uit het VAG-concern. Je herkent diverse zaken die je ook in bijvoorbeeld de VW Tiguan en Skoda Karoq terugvindt. Niet gek, want de drie delen bijvoorbeeld ook hun hele bodemsectie. Zowel voor- als achterin is net als bij het oude model ruimte genoeg voor lijf en leden. De achterbak is ruim, de laadvloer vlak en zonder tildrempel. De vloeris trouwens niet in hoogte verstelbaar.
Er zijn voor deze facelift nieuwe materialen en kleuren gebruikt waardoor het interieur weer net wat chiquer oogt. Een mooie toevoeging is bijvoorbeeld een onzichtbare folie in de voorruit waarmee je die kunt verwarmen – geen dunnedraadjes dus meer in je gezichtsveld. Die folie werkt trouwens ook hittewerend. Fijn in een bloedhete zomer.
Het infotainmentsysteem is minimaal 8,25 inch in doorsnee en kan optioneel zelfs 9,2 inch bedragen. Mooi en prima te bedienen. Je kunt er voor het kiezen het aanraakscherm te gebruiken, maar de boel is ook via spraakherkenning te bedienen. In dat geval spreek je de auto aan met ‘holá, holá’ (Spaans voor ‘hallo’). Daarna kun je hem de opdracht geven om bijvoorbeeld iemand uit je contactlijst te bellen of de radio zachter te zetten.Prettig is verder dat deze Ateca gewoon knoppen heeft voor de aircobediening. In bijvoorbeeld de Seat Leon zit een infotainmentsysteem waarbij alles via menu’s verloopt. Dat is in druk verkeer soms verrekte onhandig.
De Seat Ateca en het milieu
De motoren van de Ateca voldoen uiteraard aan de laatste eisen der techniek als het om het milieu gaat. Toch bevreemd het ons dat er voor de meest verkochte motorversie – de 1.5 liter TSI – niet is gekozen voor een mild-hybrid krachtbron. Seat heeft die in immers de rekken liggen (kijk maar naar de Seat Leon).
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
