Auto Review Renault Espace V
Grootse verandering
Renault - Espace
Conclusie
Renault heeft met de nieuwe Espace een prestatie van formaat geleverd. Het is een imposant ding waarin je heerlijk kunt reizen. Met dank aan de uitgebreide veiligheidsuitrusting gaat dat nog met een gerust hart ook, al zorgt de 'zachte' achteras dat het aanwezige ESP al heel snel moet ingrijpen. Bovendien heeft de bewegingsruimte van de inzittenden geleden onder alle vernieuwingsdrang.Type auto en prijs
Voorheen was het makkelijk om de Renault Espace in een segment in te delen. Maar de Espace mag geen MPV meer heten, sinds de Fransen hebben besloten dat er geen toekomst meer zit in het autotype dat ze ooit zelf op de kaart hebben helpen zetten. In plaats daarvan beschouwt Renault nu modellen als de Volvo XC60 en BMW X5 als concurrenten. De waarheid ligt in het midden, want de nieuwste Espace heeft zowel iets weg van een ruimte- als een terreinwagen. Ondanks zijn gewijzigde uiterlijk kun je de auto nog steeds met zeven zitplaatsen bestellen. Prijzen beginnen bij € 42.990 voor de eenvoudigste uitvoering (een diesel). Het is de enige Espace met een handgeschakelde versnellingsbak; de overige motoriseringen zijn gekoppeld aan een automaat. Standaard wordt de Renault geleverd met vijf zitplaatsen. Twee extra stoelen kosten minimaal € 795 (op het meest luxueuze uitrustingsniveau bedraagt de meerprijs € 1.195).Hoe rijdt de Renault Espace
Niet alleen het uiterlijk van de Espace is grondig onder handen genomen. Je herkent de auto op wel meer vlakken nauwelijks terug. Zo kun je voortaan zelf bepalen hoe de grote Renault staat afgesteld. Wil je een gaspedaal dat gretig aangrijpt of niet? Verlang je comfortabel afgestemde dempers te ja of te nee? En in welke mate mag de stuurbekrachtiging meehelpen? Zo'n systeem is niet nieuw, maar je verwacht het eerder op een sportwagen dan in een familieauto. Het is nu ook leverbaar op de Espace, evenals een reeks aan veiligheidssystemen. Zo heeft de Renault adaptieve cruise-control, waarschuwt hij wanneer je onbedoeld je rijbaan verlaat en kan hij verkeersborden 'lezen' (óók matrixborden met adviessnelheden!). Die informatie wordt vervolgens weergegeven op een head-up display met de meest petieterige cijfers die we ooit hebben gezien; nog zo'n noviteit aan boord. We konden al die systemen testen op de duurste benzine-uitvoering uit de folder: de Initiale Paris-versie. Onder de motorkap ligt een gemodificeerde viercilinder uit de Renault Clio RS, in de Espace goed voor 200 pk. In de duurdere uitvoeringen sturen de achterwielen zelfs mee (met dank aan het door Renault al eerder op de Laguna geleverde 4Control). De familieauto is snel, maar daarvoor heb je hem niet. Ondanks een gewichtsreductie van 250 kilogram is het nog altijd een zware auto. Dat voel je in de bochten; de bestuurder heeft zijn handen dan vol aan de kolos en geen van de inzittenden zal dergelijke stuurmanskunsten kunnen waarderen. Franse auto’s hebben de naam ontzettend comfortabel te zijn en bij de eerste indruk bevestigt de Espace die gedachte. De voormalige ruimtewagen is aan de achterzijde echter dermate soepel gedempt, dat het eerder deinen wordt. Op korte oneffenheden reageert de Renault juist springerig. Of je de Espace daadwerkelijk als comfortabel beleeft, hangt dus sterk af van het wegdek waarop je rijdt. De ‘zachte’ achteras brengt ook een ander, listiger nadeel met zich mee. De achterzijde wil bij een uitwijkmanoeuvre al snel een stap opzij doen. Het ESP moet dan vroegtijdig een noodzakelijke ingreep doen om de Espace in het juiste spoor te houden. Na die ingreep vervolgt de Renault keurig zijn weg, maar het is wel even schrikken. We hebben onze bevindingen gedeeld met Renault Nederland, dat schriftelijk wenste te reageren: "Het karakteristiek van het Espace-onderstel is met name gericht op comfort. Wanneer men in het Multi Sense systeem kiest voor de “comfort” of “neutraal” stand, komt dit duidelijk tot uitdrukking. Wanneer voor de “sport” stand wordt gekozen is de afstelling van de demping duidelijk steviger en directer maar ook dan blijft het comfort op een hoog niveau. Bij de ontwikkeling van deze verschillende afstellingen is geen enkele concessie gedaan aan de veiligheid, de nieuwe Renault Espace is dan ook ruim geslaagd voor alle gangbare tests op het gebied van plotselinge rijstrook wijzigingen en uitwijkmanoeuvres. Bovendien is de nieuwe Espace uitgerust met de nieuwste generatie van het Electronic Stability Control systeem. Bij heftige uitwijkmanoeuvres (zoals bijvoorbeeld de eland test) kan het binnenste achterwiel even loskomen van het wegdek, dit is in dergelijke situaties niet ongebruikelijk. Het heeft geen invloed op de prestaties en de veiligheid van de auto." De TCe 200-motor komt compleet met een hagelnieuwe, zeventraps automaat die over het algemeen goed bevalt. Alleen bij stevig optrekken voel je nadrukkelijk dat hij van verzet wisselt. De automatische versnellingsbak werkt elektronisch; er is geen mechanische verbinding met de motor. Het helpt niet mee dat de parkeerstand een knop is op de keuzehendel; onbedoeld druk je die nog wel eens in wanneer je van gang wisselt. Achter het stuur zit je hoog en heb je riant zicht naar voren, met dank aan de voor de Espace zo kenmerkende extra zijruiten. Het zicht naar achteren is een heel ander verhaal; de dode hoek over je rechterschouder is fors. Gelukkig valt de Espace optioneel uit te rusten met een achteruitrijcamera en een geavanceerde parkeerassistent, die je niet alleen helpt bij het inparkeren maar de auto desgewenst ook de parkeerplaats weer úit dirigeert.De Renault Espace van binnen
De Espace van nu is nauwelijks groter dan het model dat hij vervangt. De auto is echter wel een stuk lager, terwijl de bodemspeling juist is toegenomen. Aan die designwijzigingen dankt de Renault zijn nieuwe voorkomen, maar ook de beperkte hoofdruimte binnenin. Zeker wanneer je kiest voor het optionele glazen dak kunnen langere volwassenen zowel voor- als achterin nauwelijks rechtop zitten. De optionele achterste zitplaatsen dienen alleen kinderen tot nut. Ze klappen met een druk op de knop weg in de laadvloer, maar zie ze maar weer eens tevoorschijn te toveren! De auto waarmee wij konden rijden, had geen lusjes aan de achterkant van de rugleuning. Daardoor moesten we de stoeltjes tevoorschijn wrikken, met bloedende vingers tot gevolg. Zo ontdekten we wel meer missers in het interieur, waarvan we hopen dat de Renault-ingenieurs er snel een oplossing voor verzinnen. De drukknop van de elektrisch bedienbare achterklep is in het donker niet te vinden. De middenconsole heeft gemeen scherpe randjes. De bekerhouders onder die middenconsole zijn niet diep genoeg en achterin ontbreken ze zelfs volledig; je achterpassagiers zullen hun flesje drinken dus in de hand moeten houden. En waar zijn toch die handige vliegtuigtafeltjes gebleven? Zulke zaken doen afbreuk aan de verder bijzonder luxueuze uitstraling van de Espace. Indrukwekkend is de met bijna 150 liter toegenomen bagageruimte: tegenwoordig kun je in de kofferbak maar liefst 680 liter aan spullen kwijt. Met alle zeven zitplaatsen op hun plek blijft daar volgens Renault 247 liter van over.De Renault Espace en het milieu
Renault levert de Espace met twee dieselmotoren en een benzinemotor. Het vermogen loopt uiteen van 130- tot 200 pk. Een start/stop-systeem is standaard, maar naar noemenswaardig fiscaal voordeel kan de Renault fluiten.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
