Auto Review Fiat Punto III (199) 1e facelift
Praktisch en scherp geprijsd
Fiat - Punto Evo
Conclusie
De Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 16V (85) is een goed rijdende en bijzonder scherp geprijsde auto, met dank aan de vervallen BPM. Hij is ook nog een paar jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Je krijgt een bijzonder complete auto die heel fijn rijdt. Als je vol van alle vrijstellingen wilt profiteren, moet je snel beslissen of je zo’n goedkope diesel wilt. En dan moet je nog minimaal de komende vier jaar 15.000 kilometer per jaar rijden om van enige winst te genieten. Bedenk ook dat als er weer volop belasting moet worden betaald, zo’n BPM-vrije Punto minder gewild zal zijn dan nu.Type auto en prijs
De Fiat Punto Evo valt in dezelfde klasse als bijvoorbeeld de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Dichter bij huis (en ook iets duurder) vinden we de Alfa Mito. Allemaal hebben ze gemeen dat er zo’n BPM-vrije auto in de aanbieding is. Bij Fiat kun je kiezen uit drie- of vijfdeurs versies. En dan nog in verschillende uitvoeringen. Wij kiezen voor de vijfdeurs versie in de MyLife uitvoering. Die is behoorlijk compleet uitgerust. Zo heeft hij onder meer standaard een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, handbediende airco, radiobediening in het stuur en een voorbereiding om een TomTom aan te sluiten. Je kunt niet anders concluderen dan dat prijs voor deze vijfdeurs MyLife versie van € 15.395 bijzonder scherp is te noemen. Logisch, want je hebt een BPM-voordeel van circa € 3.500. En je hoeft tot 2014 bovendien geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Dat scheelt je zo’n € 1.300 per jaar. Er is echter wel een "maar". Over twee jaar ga je die belasting wel betalen en die is aanmerkelijk hoger dan die van een vergelijkbare benzineversie. En de forse belasting maakt de auto minder aantrekkelijk als je hem dan wilt verkopen. Wij hebben een berekening gemaakt met als vergelijkende auto een Punto Evo met de 57 kW sterke 1.4 liter benzinemotor. Dan zul je de komende vier jaar minstens 15.000 kilometer per jaar moeten rijden om nog voordelig uit te zijn. Anders is de benzineversie de betere keus.Hoe rijdt de Fiat Punto Evo
Onder de motorkap vind je een 1.248 cm3 metende viercilinder diesel. Die is goed voor 63 kW (85 pk) en levert een maximaal koppel van 200 Nm af bij 1.750 r/min. Deze Punto Evo heeft een topsnelheid van 172 km/h. En de sprint van 0-100 km/h neemt 13,1 seconden in beslag. Het is dus absoluut niet behelpen. Hij voelt gewoon lekker vlot aan. En over de gehele linie is hij nog redelijk stil ook. Het start-stopsysteem doet zijn werk goed. De motor is gekoppeld aan een fijn werkende vijfbak. De besturing van deze Punto is licht en direct. In snel genomen bochten heeft hij uiteindelijk de neiging om over zijn voorwielen weg te glijden. Door het gas iets te liften trekt hij zijn neus weer naar binnen. Dat is een veilig en voorspelbaar weggedrag. Verder voelt het onderstel comfortabel aan.De Fiat Punto Evo van binnen
De ruimte binnenin is voldoende. Voorinzittenden vinden genoeg ruimte. De ruimte is achterin voor het menselijk onderstel en het hoofd net aan. De bagageruimte is nog heel redelijk. Het dashboard ziet er netjes en verzorgd uit. Alle belangrijke bedieningshendels en knopjes zittten goed binnen handbereik. Het instrumentarium is compleet. Alleen zijn de cijfers van de snelheidsmeter een beetje aan de kleine kant.De Fiat Punto Evo en het milieu
De BPM-vrije versie die onderwerp is van deze test krijgt een A-label. Deze 1.3 vierilinder verbruikt volgens fabrieksopgave gemiddeld 3,5 l/100 km (1 op 28,5). De CO2-uitstoot komt uit op 90 g/km. De bijtelling als je deze Evo als lease-auto gaat inzetten bedraagt 14 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
