Auto Review Chevrolet Spark I
Beter dan je denkt
Chevrolet - Spark
- Pluspunten
- Alternatief voor bekende merken
- Best betrouwbaar
- Minpunten
- Beperkt rijcomfort
- Eigenzinnig model, niet ieders smaak
Wat vindt de Wegenwacht?
In het algemeen is de Spark geen auto die wordt ingezet om jaarlijks enorme kilometrages te maken. Los daarvan, heeft de Wegenwacht toch een goed beeld van de kwaliteit van deze Chevrolet. Die is op behoorlijk hoog niveau, er zijn maar enkele redelijk onschuldige euvels bekend. Een zwak puntje is het hoofdrelais, als dat kapot is, zal de motor niet meer starten. Mits voor handen, kan de Wegenwacht dit snel vervangen. De motor slaat ook niet aan ook niet als de temperatuursensor stuk is. Bij het starten zal de motor zichzelf ook ‘verzuipen’. De Wegenwacht kent een noodreparatie om die kapotte sensor te omzeilen, maar er moet natuurlijk wel een nieuwe in, dus niet met de noodreparatie blijven doorrijden! Het komt voor dat de achterschokdempers lawaai maken. Als de werking verder goed is, kun je proberen daaraan te wennen, de enige andere mogelijkheid is ze laten vervangen. Bij de BiFuel-versie komt het voor dat de elektronische controle-unit van het systeem vol water loopt. De motor start dan niet, de Wegenwacht zal de boel schoon en droog maken, dan is er niets meer aan de hand. Detail: de bougies gaan door de hetere verbranding bij de BiFuel minder lang mee, de motor kan hierdoor gaan ‘overslaan’. Dit is te ondervangen door ze te vervangen door platina bougies.Waar praten we over?
De Spark had ook geen gemakkelijke opgave, want hij verving de vele jaren zeer geliefde Matiz. Daarbij kreeg hij al snel het niet te voorspellen nadeel dat er geen fiscaal gunstige versies waren, in de jaren dat dit bij de nieuw verkoop van compacte auto’s heel belangrijk bleek. Dat is nu allemaal achter de rug, maar de tegenslag blijft aanwezig. Na het einde van Chevrolet in Europa zijn er geen dealers meer waarop je kunt terugvallen, er komen ook geen nieuwe exemplaren meer bij. De Spark zit daardoor opnieuw een beetje in de verkeerde hoek, maar dat zegt allemaal niks over de auto zelf.Uitvoeringen en varianten
De Spark is er vanaf de verkoopstart in 2010 uitsluitend als vijfdeurs. Er zijn af-fabriek maar twee motoren leverbaar, een 1,0 met 50 kW/68 pk en een 1,2 met 60 kW/81 pk. In enkele landen, waaronder Nederland, is vanaf 2011 ook een tijdlang de ‘BiFuel’ leverbaar geweest. Dat is een 1,0 die in Italië is voorzien van een autogasinstallatie. Door de auto zó in ons land aan te bieden, geldt deze als een apart type en hiervoor geldt een lager verbruik en dito CO2-uitstoot, wat het gemis aan fiscaal vriendelijke versies een beetje heeft verzacht. Zo komen we dus aan drie verschillende motorisaties. In 2013 is er een kleine facelift geweest, met onder meer een iets gewijzigd front en enkele detailverschillen, niks echt ingrijpends. Tegelijk is wel het leveringsprogramma vereenvoudigd. De 1,0 was er voor de facelift als L, LE, LS, LT en LT+, de 1,2 alleen als LT en LTZ. Na de facelift hebben we de LS, LS+ en LT over als 1,0, de 1,2 is er dan nog alleen als LTZ. Tegelijk met de facelift is ook de BiFuel weer uit het aanbod verdwenen. In de loop van 2014 is de nog aanwezige voorraad Sparks uitverkocht, er is al niet meer nieuw geleverd.De Chevrolet Spark als occasion
Juist omdat de Spark nooit echt een verkooptopper is geworden in de kleine klasse, zit hij als occasion ook een beetje in de vergetelheid. Dat neemt niet weg dat er een flink aanbod te koop staat. Dat bestaat voornamelijk uit exemplaren met de 1,0 liter motor. Ongeveer een kwart van het hele aanbod heeft de 1,2 liter motor, pakweg één op de vijf is een BiFuel. Door die verminderde populariteit zijn de prijzen voor gebruikte Sparks vrij bescheiden, maar door de verdwijning van het merk Chevrolet gaan de restwaardes nog verder ‘onderuit’. Voor heel overzichtelijke bedragen is er al een breed aanbod heel nette Sparks met vrij bescheiden kilometerstanden te vinden. De BiFuel valt nu gewoon in de Houderschapsbelasting. Dit houdt in dat er behoorlijke wat kilometers moeten worden gereden, wil je als particulier echt voordeliger uit zijn op autogas. Dat verklaart enerzijds de hogere kilometrages van die exemplaren, aan de andere kant is er hierdoor nog minder vraag naar gebruikte Sparks BiFuel, wat de prijzen nogmaals onder druk zet. Juist omdat de Spark geen ‘hardloper’ is, loont het de moeite eerst eens op zoek te gaan naar het allermooiste exemplaar in de buurt. Niet te overhaast reageren, de kopers staan niet bepaald in de rij, als potentiële koper sta je dus best sterk in de onderhandeling. In alle gevallen is het uiteraard een voorwaarde dat je het eigenzinnige uiterlijk van de auto wel kunt waarderen.De proefrit
De aparte vormgeving van de Spark heeft ook zo zijn consequenties. De deurgreep van de achterportieren dit ‘aan’ de zijruit, maar het gevolg daarvan is een flinke dode hoek, met name rechtsachter. Het front loopt zo sterk af, dat het niet is te overzien. De 1,2 liter motor is voor gemiddeld gebruik net aan sterk genoeg. Bij 120 km/u op de snelweg is hij best mooi stil, bij accelereren laat hij zich nogal horen. De 1,0 leent zich vrijwel uitsluitend voor stads- en streekverkeer. Hoewel die maar 10 kW minder vermogen heeft, is dat verschil toch aanzienlijk in het gebruik. De BiFuel is nog iets minder bedeeld met vermogen, die is in het gebruik echt behoorlijk traag. Vooral voor wie veel kilometers wil maken, is dat soms een beletsel. In de bediening valt de wat doodse koppeling op. Vering en schokdemping zijn vrij stevig, maar gezien het formaat van de auto is de Sprak beslist niet oncomfortabel. Het kleine instrumentenpaneeltje achter het stuur is niet ideaal afleesbaar. Het is ook lastig dat de druktoetsen op de rand alleen door of over het stuur zijn te bereiken. Voorin is de Spark groot genoeg voor twee volwassenen, maar achterin wordt het wel erg krap. De instap is ook niet ideaal, door de smalle, hoge portieren. Met 170 liter inhoud is de bagageruimte eveneens krap bemeten. In een testperiode met een 1,2 reden we een praktijkverbruik van 1 op 14. De 1,0 zal doorgaans, bij identiek gebruik, nauwelijks zuiniger zijn. In de bediening valt de wat doodse koppeling op. Vering en schokdemping zijn vrij stevig, maar gezien het formaat van de auto is de Sprak beslist niet oncomfortabel. Het kleine instrumentenpaneeltje achter het stuur is niet ideaal afleesbaar. Het is ook lastig dat de druktoetsen op de rand alleen door of over het stuur zijn te bereiken. Voorin is de Spark groot genoeg voor twee volwassenen, maar achterin wordt het wel erg krap. De instap is ook niet ideaal, door de smalle, hoge portieren. Met 170 liter inhoud is de bagageruimte eveneens krap bemeten. In een testperiode met een 1,2 reden we een praktijkverbruik van 1 op 14. De 1,0 zal doorgaans, bij identiek gebruik, nauwelijks zuiniger zijn.Conclusie
De eigenwijze Spark biedt als occasion best veel waar voor zijn geld, met name omdat de restwaarde flink onder druk staat. Kwalitatief is de Spark een prima ding. Als je het uiterlijk kunt waarderen, heb je aan een nette gebruikte Spark vele jaren een heel goede en betaalbare tweede auto, bijvoorbeeld.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
