Auto Review Mercedes E-Klasse V (W213) 1e facelift
Toppunt van comfort en veiligheid
Mercedes heeft zijn E-klasse flink gefacelift. De belangrijkste veranderingen zijn nóg betere rijhulpsystemen en de komst van hybride- en mild hybrid motoren. Wij rijden het instapmodel, de E 200 Business Solution. Die heeft een mild hybride motor.
- Pluspunten
- Comfort
- Ruimte
- Werking rijhulpsystemen
- Minpunten
- Duur
- Bediening vraagt gewenning
Conclusie
De Mercedes-Benz E-klasse is flink gefacelift en dat heeft er voor gezorgd dat de auto nu nog comfortabeler en capabeler is dan hij al was. De mild hybrid aandrijflijn in de testauto voldeed uitstekend. Het algehele rijcomfort staat op een hoog niveau. De mogelijkheden van het entertainmentsysteem zijn zeer uitgebreid, met als nadeel dat de bediening wel de nodige gewenning vraag. De knoppen op het stuurwiel zijn te gevoelig en hun functies niet meteen duidelijk. Staat tegenover dat het MBUX-systeem (de auto reageert op stem commando’s) een verrijking is. De vele veiligheidssystemen zijn lang niet allemaal standaard. Op de testauto zaten ze allemaal en werkten uitstekend. Eigenlijk is er maar één maar bij deze limousine: hij is niet bepaald goedkoop. Een beetje goed uitgeruste E kost al snel zeventig mille. Kun je je dat veroorloven dan zou ik zeker even een proefrit gaan maken!
Type auto en prijs
De Mercedes-Benz E-klasse stamt in zijn huidige gedaante uit 2016. Tijd voor een facelift dus, heeft Mercedes gemeend. De buitenkant onderging lichte wijzigingen met bijvoorbeeld iets andere achterlichten en smaller koplampen. Belangrijker zijn echter onderhuidse aanpassingen. Zo heeft de E-klasse de nieuwste generatie rijassistentie-systemen en zijn de motoren geëlektrificeerd. Mercedes gebruikt nu de term EQ Power voor de modellen die een hybride aandrijving hebben – dus een combinatie van een brandstofmotor en een elektromotor. En EQ Boost voor motoren die een elektrische hulpmotor hebben. Die kan de auto dus niet zelfstandig aandrijven, maar wel de brandstofmotor een handje helpen, door bijvoorbeeld een elektrische boost te geven tijdens accelereren. Ook kan de hulpmotor – eigenlijk gewoon een uit zijn krachten gegroeide startdynamo – remenergie terugwinnen en omzetten in elektriciteit. Zo’n type hybride heet een mild hybrid.
Mercedes is daar overigens niet uniek in. Vrijwel alle grote automerken maken die stap. Logisch, de aanpassing is minder duur dan de montage vaneen echte hybride systeem, maar heeft wel degelijk een gunstig effect op het brandstofverbruik. Opmerkelijk is wel dat Mercedes bij de volledige hybride versies de elektromotor ook combineert met een dieselmotor. Iets dat je in het recente verleden nog wel zag bij bijvoorbeeld Peugeot. Maar die, en enkele andere merken, zijn met die combinatie gestopt. Mercedes blijft er aan vast houden. Uit oogpunt van het milieu is dat begrijpelijk, want dieselmotoren zijn tegenwoordig zeer schoon en zuiniger dan benzinemotoren. In combinatie met een elektromotor maakt dat de diesel dus superzuinig. Helaas heeft de Nederlandse overheid de diesel zwaar belast waardoor hij voor veel mensen financieel niet meer interessant is.
De E-klasse is dus met zeer diverse motoren leverbaar, al dan niet als mild hybrid of hybrid. Prijzen beginnen bij net geen zestig mille. Wij testen de E 200 Business Solution. Die heeft een mild hybrid aandrijving en staat te boek voor € 62.295. Onze testauto heeft dan nog enkele smakelijke extra’s waaronder een AMG pakket en een Business Solution Plus pakket, extra rijhulpsystemen en een head up display, wat hem tot een zeer comfortabele, rijk uitgeruste auto maakt. Maar dan kost hij inmiddels wel € 74.472.
Hoe rijdt de Mercedes-Benz E200 Business Solution
De E-klasse rijdt zoals je verwacht: zeer comfortabel. De auto is een oase van rust. Het is doodstil aan boord. En zowel grote als kleine oneffenheden in het wegdek worden prachtig weg gefilterd. Dit is echt zo’n auto waarmee je moeiteloos duizend kilometer op een dag rijdt en dan fris en fruitig uitstapt. Mag ook wel voor die prijs, maar veel auto’s – ook in deze luxe klasse – zijn tegenwoordig best hard(er) geveerd. Niet deze Benz dus.
De krachtbron is goed voor 145 kW/197 pk en 320 Nm koppel. De viercilinder motor is bij fel optrekken hoorbaar maar voor de rest mooi stil. Hij reageert alert en levendig op de bewegingen van het gaspedaal, met dank aan het mild hybrid systeem. We haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 7,1 liter per 100 km oftewel 1 op 14. Niet spectaculair maar wel netjs voor zo’n grote limousine. De motor is gekoppeld aan een negentraps automaat. Die schakelt onder alle omstandigheden voor je gevoel onmerkbaar. Indrukwekkend.
De besturing is mooi precies en biedt meer dan voldoende gevoel. Ook de mate van bekrachtiging is precies goed. De auto kent vier rijstanden: Comfort, Sport, Sport Plus en Individueel. Sport en Sport Plus verschillen niet zo heel veel van elkaar; in beide standen is de auto zeer rap en wat harder gedempt. Leuk om even mee te spelen, maar de praktijk leert dat je het systeem uiteindelijk gewoon in comfort laat staan. Dat rijdt het fijnst.
De E-klasse – zeker onze testauto – is afgeladen met rijhulpsystemen. Van een hoogwaardig noodstopsysteem (dat bijvoorbeeld ook bij kruisend verkeer voor de auto ingrijpt)tot verkeersbordherkenning en van adaptieve cruise control en rijstrookassistentie. Het zit er allemaal op of is als optie verkrijgbaar. Met deze systemen is de E in staat tot een zekere mate van autonoom rijden op de snelweg. Werkt prima. Na een seconde of twintig geeft het instrumentarium wel aan dat je je handen aan het stuur moet houden. Wel zo veilig en bovendien wettelijk verplicht.
De Mercedes-Benz E200 Business Solution van binnen
Wat meteen opvalt als je een portier opentrekt is de weelde van de met leer beklede stoelen en het prachtig vormgegeven dashboard. Centrale plaats daarin is weggelegd voor en breed computerscherm. Ziet er fraai en hi-tech uit. Het laat zich bedienen door het aan te raken of met behulp van een aanraakpaneel op de middenconsole. Op zichzelf is de bediening vrij logisch, maar er zitten zo veel functies in het systeem verborgen dat je echt een week nodig hebt om aan alles gewend te raken.
Op het stuurwiel vind je nog meer bedieningen. De knopjes daarvan zijn te klein en het zijn er teveel. Hoewel deze knoppen juist bedoeld zijn om intuïtief te bedienen (zodat je je ogen op de weg kan houden) zitten er zoveel functies onder verborgen, dat je toch moet kijken wat je doet. Verder zitten er op het stuurwiel twee kleine touchpads die veel te gevoelig zijn. Staat tegenover dat onze testauto een head up display heeft waarbij belangrijke gegevens in de voorruit worden geprojecteerd. Werkt heel goed.
En deze Mercedes E heeft natuurlijk het MBUX-systeem. Dat is een zelflerend computersysteem dat zich aanpast aan jou als bestuurder. Je kunt gesproken opdrachten geven, waarbij je in normaal Nederlands tegen de computer kan praten. Je hoeft dus geen commando’s uit je hoofd te leren maarkan bijvoorbeeld gewoon zeggen: ‘Hé Mercedes, zet de radio op 538’. Dat zal de auto vervolgens braaf doen. Of je zegt: Hé Mercedes, ik heb het koud’. De Mercedes zal dan voorstellen de kachel op 21 graden te zetten. Bel je bijvoorbeeld elke dinsdagmiddag om 16:00 uur je echtgenote, dan zal de Mercedes na korte tijd begrijpen dat dit een vast patroon is. Hij zal dan op dinsdagen om 16 uur zelf aan je voorstellen om je echtgenote te bellen. Van een heel andere orde maar ook comfort-verhogend is dat de E-klasse een lekker geurtje in de auto kan sprayen. Het reservoir ervan zit in het dashboardkastje. Je kunt uit diverse geuren kiezen.
Op de achterbank zit je als een vorst. Er is een overdaad aan beenruimte en meer dan genoeg hoofdruimte. De zit is wel aan de lage kant – bij het instappen moet je je enigszins in de bank laten ploffen. En de doorgang is wat smal. De testauto is verder uitgerust met een hoogwaardige Burmester stereo-installatie die een waanzinnig mooi geluid produceert. De kofferbak ten slotte is groot en heeft een dubbele bodem.
De Mercedes-Benz E200 Business Solution en het milieu
De Mercedes-Benz E-klasse heeft bij deze facelift vooral motoren gekregen die hybride of mild hybridzijn. Dat geldt niet alleen voor de benzinemotoren, maar ook voor de dieselkrachtbronnen. De viercilinder instapmotor in onze testauto is en mild hybrid. Die bleek keurig zuinig met brandstof om te springen en bovendien tot puike prestaties in staat.We haalden een praktijkverbruik van 1 op 14.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
