logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Rio II

Onbemind

De Kia Rio is als occasion niet bijzonder gewild, althans niet de eerste en deze tweede generatie. Het is en was nooit een opvallende auto, maar dat is een eigenschap die lang niet iedereen zoekt. Het is alleen jammer dat die bescheidenheid te veel invloed heeft gehad.

Pluspunten
  • Ingetogen, tijdloos model
  • Technisch sterk, vrijwel storingsvrij
  • Relatief ruim interieur
Minpunten
  • Ingetogen, onopvallend uiterlijk
  • Niet spannend om te rijden

Wat vindt de Wegenwacht?

Kia’s zijn ijzersterke auto’s en deze Rio is daarop geen uitzondering. De enige euvels die de Wegenwacht kent zijn relatieve kleinigheden. Door een defect in de ontsteking kan het zijn dat de verbranding de katalysator ernstig heeft beschadigd. De motor gaat dan steeds minder goed lopen. Zowel de katalysator moet dan worden vervangen en het euvel in de ontsteking moet worden opgelost. Uiteraard zijn dat klussen voor een goed garagebedrijf. Zoals bij veel auto’s wordt de contactsleutel soms niet herkend. De auto moet dan naar de dealer om de sleutel opnieuw ‘in te leren’. Er is een matig massacontact in de auto waardoor soms de verlichting/dashboardverlichting wegvalt. Dat is lastig, maar de Wegenwacht kent dit verschijnsel en kan dit snel verhelpen. Als de motor niet aanslaat, kan het zijn dat dit wordt veroorzaakt door een kapotte krukas- of nokkenassensor. Als die snel beschikbaar is, kan de Wegenwacht die ter plekke vervangen.

Waar praten we over?

We vinden de tweede generatie Rio vooral opvallend onopvallend, maar het is zeker geen lelijke auto. Dat geldt nu, maar gold ook al bij zijn introductie. Met dat uiterlijk heeft de Rio het dus niet gered. De verkochte aantallen zijn bescheiden gebleven en daardoor is de Rio ook als occasion geen echt gangbare auto. Gek, want voor een grotere groep occasionkopers is de Rio best acceptabel, of is dat niet genoeg?

Uitvoeringen en varianten

Er zijn geen koetswerkvarianten op de Rio en er zijn maar drie motoren leverbaar geweest. Veruit de meest verkochte is de 1,4 liter benzinemotor met 71 kW/96 pk. Er is ook een wat sterkere 1,6 met variabele kleptiming, die 82 kW/112 pk oplevert. De 1,5 liter diesel (81 kW/110 pk) is bij ons nauwelijks verkocht en is daardoor begin 2008 al stilletjes uit het leveringsprogramma verdwenen. De normale uitvoering zijn aanvankelijk aangeduid als X, LX en LXE, vanaf 2008 bleef de X als basis, gevolgd door X-pect, X-tra, X-ecutive en zelfs X-treme. Alleen op de 1,4 zijn er nog enkele tijdelijke actieversies geweest, de Festival, All Stars en Fifteen.

De Kia Rio als occasion:

Het occasionaanbod van deze Rio is nog steeds aanzienlijk. De vraag is zoals geschetst niet overdadig en dat is een ideale situatie voor de kritische occasionkoper. Je hebt alle tijd en gelegenheid om rustig rond te kijken en een mooi exemplaar tegen een verantwoorde prijs te zoeken. Check tussendoor even het kenteken via de site of de app van de RDW: daarop is te zien hoe lang de auto al te koop staat. Als dat meer is dan bijvoorbeeld een maand of vijf, dan wordt het tijd dat die bij het autobedrijf dat ‘m aanbiedt ruimte maakt voor een andere auto. Oftewel: dat is een basis om nog eens serieus over de prijs te praten. Beurtje en een nieuwe APK bij de prijs inbegrepen? Kilometerstand en onderhoudshistorie zijn duidelijk en logisch? Een risicolozer occasionaankoop is bijna niet te vinden.

De proefrit:

De gemiddelde automobilist, die niet veel kilometers rijdt, niet veel eisen stelt en er een rustige rijstijl op na houdt, kan prima met de Rio uit de voeten. Zelfs met de 1,6 liter motor is de Rio niet echt pittig, maar dat hoeft ook niet. Besturing en transmissie zijn nogal gevoelloos in de bediening. De wegligging is niet meer dan redelijk en hetzelfde geldt voor het rijcomfort. Dat laatste aspect wordt vooral nadelig beïnvloed door de harde vering/schokdemping, veel bandengeluid en een onwennige, vrij hoge zitpositie, een beetje schuin achter het stuur. Toegegeven, de typische Rio-rijder zal dit niet opvallen of niet storen. Het interieur is ruimer dan verwacht, maar het hele afwerkingsniveau is niet overtuigend. De bediening is ongecompliceerd. Met een 1,6 is een gemiddeld verbruik van 1 op 13 gemakkelijk te halen, maar een 1,4 zal het er hoegenaamd niet beter vanaf brengen

Conclusie

Wie geen hoge eisen aan zijn auto stelt, maar wel kijkt naar een bescheiden aankoopprijs en lage rijkosten in combinatie met een hoge betrouwbaarheid, doet geen verkeerde keuze met deze Rio-generatie.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Kia Motors Nederland, Breukelen

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.