logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Scénic IV

(Bagage)ruimtewagen

Renault - Scénic TCe 130

In 1996 verbaasde Renault de wereld met de Scénic, de eerste ruimtewagen in de middenklasse. Alternatieven kwamen en gingen, maar de Fransen houden geloof in het segment. Een wijs besluit?

Conclusie

Op een slimme manier weet Renault de invulling van een ruimtewagen aan de huidige tijd aan te passen. Alle zitplaatsen blijven voortaan in de auto, maar de achterbank kan nog wel worden verschoven. Het rijdrag is comfortabel en wordt niet negatief beïnvloed door de grote 20 inch wielen. De Scénic speelt zich verder in de kijker met een uitgebreide veiligheidsuitrusting en volop opbergruimte. Het is alleen jammer dat de ruimte voor de achterpassagiers er een beetje bij in is geschoten.

Type auto en prijs

Al vanaf midden jaren ‘80 speelt Renault met ruimte. De Espace kreeg de primeur, maar dat doordachte concept werd naadloos doorgetrokken naar de middenklasse. Daar bewegen de nieuwe Scénic en Grand Scénic zich nog steeds. Met een lengte van respectievelijk 4,41- en 4,63 meter kun je het geen compacte familieauto’s meer noemen. Beide modellen zijn langer en fors breder dan hun voorganger, maar verloren in hoogte. Functionaliteit gaat vooral op voor het interieur, waar tal van opstellingen van het meubilair mogelijk zijn. Renault zorgt bij de vierde generatie van de Scénic voor nog meer handige opbergmogelijkheden. De basisversie is te koop vanaf € 26.360. De Grand Scénic heeft een meerprijs van 1.200 euro. Door de jaren heen hebben veel concurrenten geprobeerd het succes van de Franse ruimtewagen te evenaren. Vandaag de dag zijn er daarvan nog een handvol over, waaronder de Ford C-Max en Citroën C4 Picasso. Beide alternatieven kennen een lagere vanafprijs, maar de standaarduitrusting van de Renault is rijker met onder meer cruisecontrol en (handbediende) airconditioning.

Hoe rijdt de Renault Scénic TCe 130

Renault spreekt met de Scénic vooral een particuliere kopersgroep aan, terwijl de zakelijke rijder meer naar de Grand Scénic neigt. Waar de laatste categorie tot nu toe vooral diesels koopt, gaat de particuliere belangstelling louter uit naar het benzineaanbod. Wij gingen op pad met een 130 pk sterke viercilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het trekgewicht van onze testuitvoering bedraagt maar liefst 1.850 kilo. De krachtbron biedt genoeg vermogen, zolang je de spaarstand met rust laat. Schakel je die in, dan wordt de motor nadrukkelijk afgeknepen en blijkt invoegen op de snelweg een hele opgave. Met dank aan de hoge zitpositie is het verder plezierig kilometers maken aan boord van de Renault. De krachtbron is mooi stil, maar de koets vangt een hoop wind, wat in het interieur goed hoorbaar is. Schakelen gaat soepel en ook de besturing werkt licht. De ontwerpers hebben bedacht dat de nieuwe Scénic zonder uitzondering op 20 inch wielen moet gaan rijden. Michelin, Continental en Good Year leveren daarvoor de banden, die qua prijs op hetzelfde niveau liggen als een 17 inch exemplaar. Omdat de banden met maat 195/55 R20 relatief hoog zijn, hebben de grote wielen geen nadelige invloed op het rijcomfort. Wel heeft de gezinswagen moeite met verkeersdrempels; de Renault ‘klapt’ er overheen. De soepele achterwielophanging is daar debet aan. De Scénic biedt een behoorlijk zicht rondom, behalve over je rechterschouder. Vanaf het Intens-uitrustingsniveau kan een achteruitrijcamera worden bijbesteld. De veiligheidsuitrusting is omvangrijk. Zo krijgt de Franse familieauto standaard al zaken mee als verkeersbordherkenning en een zelfstandig remsysteem met voetgangersdetectie. Op de optielijst staan verder nog (actieve) rijstrookassistentie, dode hoek signalering, adaptieve cruise control, LED-koplampen en vermoeidheidsherkenning.

De Renault Scénic TCe 130 van binnen

De kracht van een ruimtewagen zit in het interieur. Daar laat Renault basisprincipes uit het verleden los. Een daarvan zijn de drie afzonderlijk te verwijderen stoelen op de tweede zitrij. Alle zitplaatsen blijven voortaan aan boord en klappen eenvoudig om. Bij de duurdere varianten gebeurt dit met knoppen in de bagageruimte of op het centrale scherm op de middenconsole. Verder wordt de flexibiliteit een dienst bewezen met een verschuifbare achterbank. De rugleuning van de passagiersstoel zónder elektrische verstelling kan voorover worden geklapt, zodat een interne laadlengte wordt bereikt van 2,62 meter. Handig voor het meenemen van lange voorwerpen! Het beschikbare bagagevolume bedraagt 572 liter. De kofferbak van de Scénic heeft een dubbele bodem, zodat je bij het neerklappen van de rugleuning ook over een vlakke vloer kunt beschikken. De exacte afmetingen van die configuratie zijn door de fabriek niet vrijgegeven. Misschien is dat omdat Renault nog veel meer ruimte in het interieur heeft kunnen vinden. Die is verdeeld over de bakken onder de vloer, in de portieren, de dashboardlade en de forse, verschuifbare middenconsole. Hierop zit ook meteen de middenarmleuning. Jammer dat bij het volledig naar voren schuiven de bekerhouders niet meer bruikbaar zijn. Verder valt de been- en hoofdruimte op de achterbank tegen. Voor volwassenen met een lengte boven de 1.90 meter zitten de (optionele) vliegtuigtafeltjes hinderlijk in de weg en ook het panoramadak speelt de inzittenden parten. Bovendien zijn de stoelzittingen te kort. Wat wel weer goed is bekeken, zijn de eigen USB-aansluitingen voor de achterpassagiers. Die krijg je erbij vanaf het Zen-uitrustingsniveau. Bij het dashboard gebruikt Renault volop onderdelen die bekend zijn van de Mégane, zoals het digitale instrumentarium. Ook kan de Scénic worden uitgerust met R-Link 2.0 dat wordt bediend op een groot digitaal scherm op de middenconsole. Hierop zijn niet alleen audio, navigatie en telefoon te bedienen, maar ook Multi Sense waarmee de reactie op gaspedaal en besturing alsmede de ambianceverlichting en de reactiesnelheid van de klimaatbeheersing kunnen worden aangepast. Het aanraakscherm ziet er fraai uit, maar is met zijn vele submenu’s en halsstarrige bediening geen genoegen in het gebruik.

De Renault Scénic TCe 130 en het milieu

Behalve de door ons gereden benzineversie kun je bij de Renault-dealer ook terecht voor een minder sterk gemotoriseerde viercilinder. Daarnaast kun je kiezen uit drie verschillende dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 160 pk. De Fransen hebben nog een zelfontbrander met elektrische ondersteuning in de pijplijn. Deze krachtbron met zogenaamde Hybrid Assist wordt later verwacht. Alle Scénics beschikken standaard over een schakelindicator, een spaarstand en een start/stop-systeem. Voor onze testauto geeft Renault een fabrieksverbruik op van 1 op 17,2. Op papier lijkt dat alleszins realistisch, maar in de praktijk scoorden wij niet hoger dan 1 op 11,1.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.