Auto Review Mercedes B-Klasse III (W247)
Modern Purpose Vehicle
Mercedes B-Klasse B200
- Pluspunten
- Comfort
- Veiligheidsuitrusting
- Infotainment
- Minpunten
- Binnenruimte
- Praktisch gebruiksgemak
- Prijs
Ruimtewagens worden ook wel aangeduid met de term ‘MPV’: Multi Purpose Vehicle. In het geval van de nieuwe Mercedes B-Klasse lijkt die term aan een update toe.
Conclusie
De Mercedes B-Klasse is geen goede ruimtewagen: daarvoor biedt de auto te weinig binnenruimte en gebruiksmogelijkheden. Het is wel een fijne gezinsauto, voorzien van de nieuwste snufjes op het gebied van veiligheid en infotainment. Bovendien biedt de B-Klasse verrassend veel rijplezier. Goedkoop is de Mercedes niet, maar wie de familie eens wil verwennen, doet er een wereldkoop aan.
Type auto en prijs
Het aantal ruimtewagens slinkt, want tegenwoordig kopen mensen liever een crossover. Mercedes introduceert echter doodgemoederd de derde generatie van hun B-Klasse. Ze moeten wel, want concurrent BMW doet nog altijd goede zaken met de 2 Serie Tourer-reeks. De MPV uit Stuttgart, die onderhuids wederom sterk leunt op de A-Klasse, profiteert van noviteiten die onlangs nog op zijn kleinere broer debuteerden. Een futuristisch instrumentarium bijvoorbeeld, plus de nieuwste veiligheidssystemen. Voorbehouden aan de B-Klasse is een verschuifbare achterbank. De Mercedes komt er echter niet als zevenzitter en in het motorengamma ontbreekt een (semi)elektrische variant: twee belangrijke verschillen met de BMW 2 Serie, die overigens niet als enig alternatief geldt. Tenslotte worden er in ons land meer compacte ruimtewagens verkocht, waaronder de Volkswagen Sportsvan en Renault Scénic. Met een vanafprijs van € 36.357 is de Mercedes het duurste in aanschaf.
Hoe rijdt de B-Klasse
Op het eerste gezicht verschillen een Scénic en de B-Klasse als dag en nacht. Achter de schermen werken beide fabrikanten echter nauw met elkaar samen. Zo ligt er onder de kap van de door ons gereden B200 een Renault-motor: een 163 pk sterke viercilinder op benzine om precies te zijn. De krachtbron biedt 250 Nm koppel en is goed voor een trekgewicht van 1.600 kilogram. Zowel in het geval van de Scénic als bij de B-Klasse is die motor gekoppeld aan een zeventraps automaat, die nagenoeg naadloos functioneert. Alleen wanneer je wilt straatje keren - zoals wij voor de rijbeelden in de begeleidende video herhaaldelijk moesten doen - zit er een hinderlijke vertraging op de lijn: de MPV even snel in zijn achteruit zetten, is er althans niet bij. Je moet de Mercedes eerst helemaal stil zetten voordat je een ander verzet kunt kiezen. De zitpositie achter het stuur van de B-Klasse is niet alleen hoog, maar vooral rechtop. Het draagt bij aan een actieve rijhouding en dat is niet voor niks, want het model krijgt van ‘Das Haus’ de toevoeging ‘Sports Tourer’ mee. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de ruimtewagen leverbaar met maar liefst drie (!) verschillende onderstellen. Mocht je aandacht toch verslappen, dan is de B-Klasse optioneel leverbaar met massagestoelen, die pro-actief beginnen met kneden wanneer de sensoren in de stoel opmerken dat jij heen en weer schuift (immers een teken dat je al wat langer onderweg bent). Voor zo’n hoge auto blijft de koets mooi vlak; wij betrapten onszelf er op dat we bij de regenachtige eerste kennismaking harder de bocht in doken, dan de voorwielaangedreven ruimtewagen aan bleek te kunnen. Op die momenten schoof de Mercedes over zijn voorwielen weg, wat eenvoudig te corrigeren viel door kort het gas te liften. Voor ingrijpender noodsituaties beschikt de MPV over een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting, waaronder rijhulpsystemen die we van veel duurdere Mercedessen kennen. De mogelijkheid om autonoom over de snelweg te rijden bijvoorbeeld, hoewel de Nederlandse regelgeving de meest vooruitstrevende functionaliteiten nog verbiedt. Zo kán de B-Klasse al eigenhandig van rijstrook wisselen, maar dat mag hier dus nog niet. Een actieve rijstrookassistent kan ook worden meegeleverd, maar dat hulpsysteem is niet voor de poes. Wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt, geeft de Mercedes een felle remingreep aan de kant waar je de rijstrook overschrijdt. Je schrikt je rot, maar op een dusdanige manier dat we ons afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal. De meeste rijhulpsystemen moeten overigens van de optielijst komen: standaard biedt de importeur op de B-Klasse alleen een noodstopsysteem aan. Met de komst van deze nieuwe modelgeneratie is het zicht rondom behoorlijk verbeterd. Het glasoppervlak is namelijk toegenomen, waardoor je beter om je heen kunt kijken. De raamstijlen zijn echter onverminderd fors.
De B-Klasse van binnen
Vanaf 2019 kun je de B-Klasse bestellen met een verschuifbare achterbank. Op basis van onze eerste kennismaking hebben wij daar zo onze bedenkingen bij, want het op die manier vergroten van de bagageruimte betekent onherroepelijk dat lange volwassenen niet langer met hun benen vrij zitten. Dankzij de forse middentunnel kun je sowieso niet met drie passagiers achterin plaatsnemen. Voor een MPV is de B-Klasse dus weinig ruim, behalve wat het de hoofdruimte aangaat. Zelfs wanneer je kiest voor een versie met glazen dak, zit je met een lengte boven de 1.90 meter nog altijd prima. Mooi gevonden zijn de uitsparingen in de deurpanelen, waardoor je met jouw elleboog vrij zit en de B-Klasse in elk geval een ruimtelijk gevoel geeft. De kofferbak is minimaal 455- en maximaal 1.540 liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Een dubbele bagagebodem ontbreekt. Voorin kun je kiezen voor de spectaculaire klokkenwinkel uit de A-Klasse, die uit meerdere schermen bestaat. Het infotainmentsysteem kan met je praten en leert van jouw gedragingen, wat geweldig is om mee te maken. Je vraagt bijvoorbeeld om jouw favoriete muzieknummer en dankzij de internetverbinding aan boord zet de Mercedes deze binnen een mum van tijd voor je op! Dat systeem is vanaf de duurdere uitrustingsniveau’s standaard, voor de futuristische schermen moet altijd worden bijbetaald.
De B-Klasse en het milieu
Mercedes levert de B-Klasse vooralsnog met vijf verschillende motoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 116- tot 190 pk. Een (semi)elektrische aandrijflijn zit daar nog niet bij, terwijl ‘Das Haus’ die kennis wel in huis heeft. Van de vorige generatie werd althans een elektrische variant aangeboden. Voor de door ons gereden B200 geeft de fabrikant een verbruikscijfer op van 1 op 18,5. Wij scoorden in de praktijk een gemiddelde van 1 op 12,2, waarbij moet worden aangetekend dat onze kennismaking plaatsvond in de bergen van het Spaanse eiland Mallorca en we voor de begeleidende video veel heen en weer moesten rijden. Dat ging in een hoger tempo dan we doorgaans ons woon/werkverkeer afleggen, dus een zuiniger resultaat moet haalbaar zijn.
De B-Klasse als trekauto
Traditiegetrouw geeft Mercedes hoge trekgewichten op voor zijn modellen. In de boekjes staat er voor de B200 maar liefst 1.600 kg. Wij houden het liever op 1.350 kg, maar dat is nog steeds prima voor een auto van dit kaliber. De gereden 1.3-liter viercilinder is goed bij de pinken. We vinden ‘m bij het optrekken zelfs iets té enthousiast, waardoor er onbedoeld een felle acceleratie kan ontstaan. Dat is opvallend, want het maximale koppel van 250 Nm komt vrij bij 1.620 rpm, waar de concurrentie vaak al bij 1.500 rpm piekt. Al met al leidt dit tot een wat nerveus motorkarakter bij wegrijden. Op de hellingproef is het bijterige karakter overigens een pré. Wel merken we dat het ESP al gauw ingrijpt om de wielen in toom te houden.
Techniek | ||
| Wegligging | ||
| Wegrijden op helling | ||
| Besturing | wat gevoelloos | |
| Bediening remmen | iets zompig | |
| Geluidsniveau bij 90 km/u | goed hoorbaar bij acceleratie | |
| Aansluiting 12V/usb/AUX | 1/2/0 | |
| Maximale kogeldruk (kg) | 75 | |
| Caravanmerk/model bij rijimpressie | Adria Aviva 442 PH | |
| Beladen massa (kg) | 1.350 |
Welke caravan past het beste achter de B-Klasse?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
