Auto Review Nissan Pulsar I
Zeer sterk alternatief in de middenklasse
Nissan - Pulsar
Wat vindt de Wegenwacht?
De Pulsar is een uitermate betrouwbare auto, maar de Wegenwacht kent zowel bij de benzine- als de dieselmotor een euvel dat wel eens voorkomt. Bij de 1.2 DIG-T-motor kan het gebeuren dat de nokkenasverstelling vast blijft zitten. De motor loopt dan bij lagere tot middelhoge toerentallen niet lekker. De Wegenwacht zal de stekker van de elektronische aansturing van die verstelling los halen en proberen de nokkenas in een bruikbare stand te krijgen. De auto kan dan verder rijden, maar moet wel naar de garage voor de definitieve reparatie. Het constant brandende motormanagementlampje op het dashboard herinnert daaraan. Dit alles geldt niet voor de 1,6 liter motor in de Pulsar GT. Als een Pulsar met dieselmotor enige tijd in vochtige en tegelijk koude omstandigheden gestald staat, kan zich vocht verzamelen in de onderste slang van de interkoeler. Dit kan de doorstroming van lucht hinderen, waardoor de motor gewoon niet goed loopt. Het kàn ook voorkomen dat dit vocht in de motor zelf terecht komt, waardoor die een ‘waterslag’ maakt, wat tot zeer ernstige motorschade kan leiden. De Wegenwacht zal in voorkomende gevallen de betreffende slang losnemen en het vocht laten weglopen. Na zorgvuldige controle op de kans op ‘waterslag’ loopt de motor weer normaal.Waar praten we over?
De taak die de Pulsar van Nissan bij zijn introductie meekreeg was ook niet gering. Na de commercieel minder geslaagde Almera had Nissan enkele jaren helemaal geen aanbod in de traditionele middenklasse. Aan de Pulsar de taak daarin weer voet aan de grond te krijgen, tegen gevestigde, bij een breed publiek overbekende concurrentie. Het ontbrak de Pulsar van meet af aan niet aan goede eigenschappen. Hooguit kunnen we vaststellen dat het uiterlijk wel netjes en modern, maar niet ‘spetterend’ was. Daar staat tegenover dat er hele volksstammen zijn die helemaal niet in een opvallende auto willen rijden. Voor hen was de Pulsar bij uitstek geschikt, maar ja… ze kennen hem niet.Uitvoeringen en varianten
De Pulsar is er met twee belangrijke motoren, benzine en diesel, plus een wat uitzonderlijke benzinemotor. De gangbare benzinemotor is de 1,2 liter turbo met interkoeler en directe inspuiting, die 85 kW/115 pk levert. De diesel is een 1,5 liter met 81 kW/110 pk, afkomstig van Renault. Die uitzondering is een 1,6 liter turbomotor met liefst 140 kW/190 pk, maar die is voorbehouden aan de uitvoering GT. Standaard heeft elke Pulsar een zes versnellingsbak, de 1,2 liter is ook beschikbaar met een CVT-automatische transmissie, met uitzondering van de basisuitvoering. De normale uitvoeringen heten Visia, Acenta, Business Edition, Connect Edition en Tekna. Eind 2015 is de Connect Edition vervangen door de N-Connecta. In het najaar van 2016 is de N-Vision nog onder de Tekna geschoven. Als tijdelijke versie is in de herfst van 2017 de ‘Black Edition’ gelanceerd.De Nissan Pulsar als occasion
De Pulsar is nieuw vrijwel uitsluitend verkocht aan particuliere automobilisten. Het is jammer dat de zakelijke markt de Pulsar niet heeft omarmd, dan was het occasionaanbod groter geweest. Die bescheiden zakelijke belangstelling wordt onderstreept door het feit dat minder dan 5% is voorzien van de dieselmotor. De 1,6 GT is nog een stuk zeldzamer! Oftewel: vrijwel het hele aanbod bestaat uit 1,2 liter benzineversies. Daarbij hebben de normale handgeschakelde versies ook nog eens de overhand, want hooguit 15% heeft de CVT-automaat. De vindplaatsen bij uitstek zijn de officiële Nissan-dealers. Voor een overzicht, zie: www.occasions.nissan.nl. Hier en daar is wel een Pulsar te vinden die is ingeruild bij een dealer van een ander merk, of eentje die te koop staat bij een universeel autobedrijf. De typische Nissan-koper is behoorlijk merkentrouw, dat verklaart een en ander weer. Uiteraard loont het de moeite even de onderhoudshistorie te controleren. Gezien de kwaliteit van de Pulsar en de wijze waarop vrijwel alle exemplaren worden gebruikt, is dit een auto die je bijna ongezien als occasion kunt kopen. Uitvoering naar wens? Prijs goed? Doen!De proefrit
De meest opvallende eigenschap van de Pulsar is enigszins onverwacht, als je de auto zo ziet staan. Vooral op de achterbank is hij bijzonder ruim, hij verslaat op dit punt echt al zijn grote concurrenten in deze klasse. Aha, dat zal wel ten koste zijn gegaan van de bagageruimte? Nee, dus: die behoort met 385 liter minimuminhoud ook tot de ruimste in deze klasse. Knap staaltje werk van Nissan. Die ruimte achterin is natuurlijk handig in een gezinsauto, of het nou gaat om de plaatsing van kinderzitjes, of om tieners die plotseling in een groeifase zitten, dat kan allemaal. Zelfs uit de kluiten gewassen Hollanders kunnen in de Pulsar ‘achter zichzelf zitten’. De hele afwerking en uitvoering van het interieur is netjes en degelijk, precies zoals verwacht. Vanaf de bestuurdersplaats is de carrosserie zoals bij veel moderne auto’s wat onoverzichtelijk. Dat wordt in de topversie Tekna opgelost door een 360 graden camerasysteem, waarbij het lijkt alsof de bestuurder ineens in een helikopter boven de auto hangt. De voorstoelen zijn wat aan de vlakke kant, zowel de zitting als de rugleuning. De Pulsar stuurt, schakelt en koppelt erg fijn. Het onderstel heeft soms wat moeite met de verwerking van kleine oneffenheden, maar is in het algemeen op comfort afgestemd. De 1,2 liter benzinemotor is voor vrijwel alle Pulsar-kopers krachtig genoeg. Daarbij is hij ook best spaarzaam met brandstof. Bij normaal gebruik mag een gemiddeld verbruik van 1 op 15 á 16 worden verwacht, maar uitschieters in positieve zin komen ook voor.Conclusie
De Pulsar heeft echt veel meer succes verdiend, dan hem in de markt is gegund. Dit is een uitstekende auto, met een zeer hoog kwaliteitsniveau en een breed scala aan goede eigenschappen. Daar zit het hem allemaal niet in. Om de een of andere reden wordt de Pulsar door autokopers over het hoofd gezien. Volkomen onterecht.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
