logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Kodiaq I

Skoda voor zeven personen

De Skoda Kodiaq is als occasion typisch zo’n auto waarmee een potentiële koper bij toeval mee in aanraking moet komen. Wie een grote SUV zoekt, denkt niet direct aan Skoda, maar dit is er toch echt eentje. De Kodiaq is niet erg populair, maar verdient gewoon beter.

Pluspunten
  • Enorm ruim interieur
  • Rijdt voldoende comfortabel
  • Strakke en tijdloze vormgeving
Minpunten
  • Enkele kleine euvels bekend
  • Krijgt nog te weinig waardering

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de dieselmotoren komt het voor dat de motortemperatuur (gevaarlijk) oploopt, omdat de elektrisch inschakelende waterpomp dienst weigert. We hopen dat de bestuurder dit tijdig ziet, want doorrijden met een oververhitte motor kan tot grote motorschade leiden. Wordt het tijdig opgemerkt, dan weet de Wegenwacht wel een noodgreep, om verantwoord naar de garage te rijden, waar een nieuwe waterpomp moet worden gemonteerd. Bij versies met automatische transmissie komt het voor dat de weergave van de selectiehandle op het dashboard niet correct is. Hierdoor ‘denkt’ de auto dat die niet in de ‘P’ staat, terwijl dit wel het geval is. Hierdoor kunnen onder meer de portieren niet worden afgesloten met de afstandsbediening. Dit kan wel met de sleutel, handmatig. De reparatie moet in de garage gebeuren, maar gelukkig rijdt de auto nog wel.

Over de Skoda Kodiaq

Dit is het eerste model van Skoda ‘ooit’ in deze klasse. De kenmerkende kwaliteiten van het merk komen ook bij zo’n grote SUV prima tot hun recht. Skoda is het merk van de strakke uiterlijke vormen, grote interieurruimte en dan aan de ene kant een zekere ‘no-nonsense’-benadering en aan de andere kant slimme details die bewijzen dat Skoda precies weet wat kopers willen. Voor wie echt ruimte nodig heeft is de Kodiaq tenminste een auto om serieus te overwegen.

Uitvoeringen en varianten

In totaal komen in de hele Kodiaq-reeks vier benzinemotoren en drie diesels voor. De basisbenzinemotor was de 1,4 TSI met 92 kW/125 pk. Dezelfde motor was er ook met 110 kW/150 pk. In het najaar van 2018 is deze motor echter vervangen door de intussen nieuw ontwikkelde 1,5 TSI, die in alle gevallen 110 kW/150 pk levert. Daarnaast is er ook een 2,0 TSI met 132 kW/180 pk. Deze krachtige versie is begin 2020 geheel uit het leveringsprogramma verdwenen. De diesels zijn allemaal 2,0 liter TDI’s. Die komt voor in drie specificaties: 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en als ‘RS’ met 176 kW/240 pk. De diesels zijn stapsgewijs ook uit het programma gehaald, de laatste medio 2020.

Zes versnellingen zijn standaard. De zestraps DSG-automatische transmissie is geleverd in de sterkere 1,4 TSI, de zeventrapsversie is optie op de 1,5 TSI, standaard op de 2,0 TSI en de tweewielaangedreven 2,0 TDI 110 kW en op de twee krachtiger TDI’s.

De 2,0 liter benzineversies en de twee sterkste diesels zijn altijd uitgerust met vierwielaandrijving. Als optie is die techniek ook geleverd in combinatie met de sterkste 1,4 TSI, de 1,5 TSI en de 2,0 TDI met 110 kW.

De normale uitvoeringen van de Kodiaq zijn Active, Ambition, Ambition Business, Style en Style Business. Vanaf 2019 is de 1,5 TSI er ook als Sportline Business en Business Edition Plus. De basisversie Active is alleen leverbaar geweest met de 1,4 en 1,5 TSI basismotoren.

De Skoda Kodiaq als occasion

De Kodiaq is als occasion op zich ruimschoots voorhanden, maar dat geldt niet klakkeloos voor elke uitvoering. Diesels zijn puur zeldzaam, alle dieselvarianten bij elkaar vormen maar zo’n 5% van het occasionaanbod. Dat is ongeveer even weinig als handgeschakelde versies, want vrijwel alle nieuwkopers hebben blijkbaar gekozen voor de verfijnde DSG-automaat. De vierwielaangedreven versies zijn in ons land al even zeldzaam, maar dat is in ons vlakke Nederland wel verklaarbaar. Het is dus ook niet zo onlogisch (zie vorige alinea) dat Skoda het leveringsprogramma voor ons land drastisch heeft gestroomlijnd. Lang verhaal kort: het gros van alle Kodiaqs heeft een benzinemotor en automatische transmissie.

De meest voor de hand liggende plaats om naar een mooie, gebruikte Kodiaq te zoeken of te kijken is uiteraard een officiële Skoda-dealer. Zij hanteren voor hun jonge occasions hetzelfde label als Volkswagen gebruikt: Das Welt Auto. Kijk voor alle condities en voorwaarden, zoals garantie tot wel 24 maanden, plùs de actuele voorraad bij dealers in het land op www.dasweltauto.nl.

De proefrit

De Kodiaq is een grote auto en dat merk je op elke meter die je rijdt. Hij komt voor met zowel vijf als zeven zitplaatsen. De auto is ontwikkeld als zevenzitter, maar dat vraagt op de derde zitrij wel wat inschikkelijkheid van de passagiers. Daarbij is het wel handig dat de middelste zitrij verschuifbaar is, dus afhankelijk van de behoefte kan op elk moment wat worden gevarieerd in beenruimte. Met zeven zitplaatsen in positie blijft er niet veel bagageruimte meer over, maar klap die achterste neer òf kies voor een vijfzitter, want die laatste biedt minimaal liefst 650 liter bagageruimte en dat is knap gigantisch. Met de middelste zitrij in de achterste stand is de ruimte daar voor volwassenen ook wel enorm. Dat heeft uiteraard ook te maken met de hoogte van het hele koetswerk.

Als bestuurder heb je een vrij hoge zitpositie, maar dat past wel bij het soort auto. Het dashboard is degelijk en netjes, niet bijzonder. Ergonomisch klopt het allemaal wel, het is alleen wat veel matzwarte kunststof. Het onderstel van de Kodiaq is vrij stevig afgestemd, kleine oneffenheden komen soms wat hard door. Bij belading met enige gewicht wordt de besturing al gauw wat licht.

Wie van plan is een aanhangwagen te trekken doet er goed aan de verschillende versies te vergelijken, want het toegestane aanhangwagengewicht varieert van 1.600 tot (zelfs) 2.300 kg.

Met de 1,4 TSI (100 kW) reden we destijds gemiddeld 1 op 13 á 14, wat gezien formaat en gewicht (rijklaar 1.440 kg) al geen slechts score is. De modernere 1,5 TSI-motor brengt het er beslist nog zuiniger vanaf.

Conclusie

De groep kopers die ècht een grote SUV of MPV nodig heeft is niet zo bijzonder groot en vaak kiezen die toch de voor de hand liggende merken. Dat is jammer, want zo wordt te snel voorbij gegaan aan de Skoda Kodiaq, die zich uitstekend kan meten met die concurrenten. Voordeel is wel dat de klanten niet ‘in de rij’ staan en dat houdt ook de prijs vriendelijk.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.