logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X4 II (G02)

Bijzondere verschijning

BMW - X4 xDrive 30i

De BMW X4 is een opvallende, bijzondere verschijning. Het is de coupéversie van de X3 SUV. Die X3 werd onlangs geheel vernieuwd, dus moest de X4 er ook aan geloven, al was die pas vier jaar op de markt.

Conclusie

De BMW X4 is wat betreft vormgeving een uitgesproken auto. Het is een coupéversie van de BMW X3, een SUV. De X4 heeft een erg goed weggedrag, is zeer goed afgewerkt en heeft een prettig aanvoelende aandrijflijn. Grote dode hoeken zijn inherent aan de bouwstijl van deze auto. Je kunt de X4 helemaal samenstellen zoals jij dat wilt, zolang je maar de knip trekt. Want dat is eigenlijk het enige nadeel van de BMW X4; hij is – overigens net als zijn concurrent van Mercedes Benz - erg duur!

Type auto en prijs

Als je een marketingstudent wil uitleggen wat een niche in de markt is, kun je het beste BMW als voorbeeld gebruiken. Dat merk vindt in elk deel van de automarkt wel een exclusief gaatje (een niche) waar een klein, maar gemotiveerd publiek zit dat graag flink wat geld op tafel legt voor iets bijzonders. Ooit ging BMW op deze toer met de X6, het coupébroertje van de X5. Vervolgens zette het die lijn door met de X4, de coupéversie van de BMW X3 SUV. Nu is de X3 onlangs vernieuwd en dat betekende dat de X4 – hoewel hij pas vier jaar op de markt is en aan een facelift wellicht genoeg had gehad – ook geheel nieuw is. De X4 is wat zachter en ronder van vorm dan zijn voorganger. Hij is 50 kilogram lichter geworden en zeven centimeter langer. De BMW X4 is er met benzine- en dieselmotoren. De goedkoopste versie kost € 62.995. Voor dat geld krijg je de benzinegestookte X4 xDrive20i. Iets hoger op de ladder staat de xDrive 30i – tevens onze testauto. In tegenstelling tot wat de naamvoering doet vermoeden hebben we hier niet met een drieliter motor te maken maar gewoon met dezelfde viercilinder als de 20i heeft, maar dan met 252 pk in plaats van de 184 pk van het instapmodel. Topmodel is de X4 M40i. Een beest met 500 pk en met een dikke zescilinder. Wil je een diesel dan is er keuze uit een 20d (2190 pk), 25d (231 pk) 30d (265 pk) en M40d (326 pk en liefst 680 Nm koppel). Alle motoren zijn altijd gekoppeld aan een achttraps automaat en een X4 heeft altijd vierwielaandrijving. Wat uitrustingsniveau is er keuze uit een standaardversie, een M-Sport, M-Sport X, X Line en M Performance. Onze testauto is een M Sport met de nodige extra’s, waardoor de catalogusprijs van ruim 75 mille oploopt tot een uiterst forse € 109.217. De optielijst geeft je trouwens de mogelijkheid het nog veel doller te maken, met als hoogtepunt heel speciale extra’s waaronder diverse speciale lederen interieurs. BMW noemt dit programma ‘Individual’.

Hoe rijdt de BMW X4 xDrive 30i

Uit de kunst. Het algehele weg- en stuurgedrag is zeer verfijnd en mooi uitgebalanceerd wat deels komt door de vierwielaandrijving. Het zwaartepunt is zo laag mogelijk gehouden waardoor de auto heel solide aanvoelt. Dat is mede te danken aan het optionele adaptieve onderstel. De testauto is uitgevoerd met enorme 21-inch wielen met een dun plakje rubber er omheen. Hoewel dat er fantastisch uitziet, leidt het vaak ook tot een stoterig weggedrag. Niet bij deze X4 echter, die voelt te allen tijde comfortabel. De X4 stuurt precies en direct en helt in snel genomen bochten voor het type auto nauwelijks over. De achttraps automaat is een juweeltje, hij schakelt volkomen schokloos en ongemerkt. De tweeliter krachtbron, goed voor 252 pk, is prettig in de omgang en levert, vooral als je ‘m een beetje op toeren houdt, erg goede prestaties. Om je een indruk te geven: de BMW X4 weegt 1795 kilogram maar spurt niettemin vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,3 seconden. Overigens vliegt bij zo’n sprint de brandstof er dan wel doorheen. Tijdens de test haalden wij bij een normale rijstijl een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 10,7 – BMW claimt een gemiddelde van 1 op 13,3.

De BMW X4 xDrive 30i van binnen

Als pure weelde, zo voelt de X4 van binnen. De testauto is uitgevoerd met een leerpakket uit het zogeheten Individual-aanbod. Rood van kleur met een zwart dashboard en contrasterende dubbele stiknaden. Verder zijn er diverse pakketten gemonteerd waaronder een audio media pakket en uiteraard is dit een High Executive uitvoering. Daaronder vallen tal van extra’s. Dat kost je ruim vier mille maar eigenlijk moeten we die High Executive aankleding wel aanraden. Je hebt er meteen veel meer auto door, het is goed voor de restwaarde en maakt van de X4 een échte BMW. Het voert te ver om op te sommen wat er allemaal standaard op een X4 zit en wat je er dan nog kunt bij bestellen. Maar geloof ons maar dat je de auto precies zó kan samenstellen als jij dat wilt, zolang je maar bereid bent de beurs te trekken. De afwerking is van een heel hoog niveau, net als de gebruikte materialen. Maar goed, je legt dan ook minstens 62 mille op tafel dus dat mag ook wel! Het infotainmentsysteem bestaat uit een fors aanraakscherm dat mooi hoog op het dashboard is geplaatst en dus prima afleesbaar is. Je bedient het met óf de iDrive controller (druk- en draaiknop), óf met spraaksturing, óf met gesture control (je maakt in de lucht bepaalde bewegingen) óf je raakt gewoon het scherm aan. Recht voor je neus heb je een head up display dat de belangrijkste gegevens tijdens het rijden in de voorruit projecteert. Veilig en het is goed afleesbaar. Het instrumentarium is volledig digitaal en kent diverse projecties. Minpunt van deze BMW X4 zijn de forse dode hoeken. De enorme raamstijlen beperken het zicht rondom. En nu we het toch over zicht hebben, de testauto heeft adaptieve LED-verlichting (met grootlicht-assistent) en dat levert een geweldig lichtbeeld op in het donker. Overigens zijn ook de achterlichten in LED uitgevoerd.

De BMW X4 xDrive 30i en het milieu

De BMW X4 xDrive 30i heeft een D-energielabel. Niet heel erg schoon dus. Het gemiddelde brandstofverbruik wkam tijdens onze test uit op 1 op 10,7, waar BMW zegt dat 1 op 13,3 mogelijk moet zijn.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.