Auto Review Toyota Landcruiser Light Duty IV (J150) 2e facelift
Ruwe bolster
Toyota - Land Cruiser 2.8 D-4D 7-persoons
Conclusie
Voor het geld dat je voor een Toyota Land Cruiser moet betalen, krijg je geen comfortabele auto. Bovendien kleven er een aantal praktische bezwaren aan. Daarbij moet je wel in het achterhoofd houden dat deze terreinwagen nooit primair als gezinsauto is bedoeld. Dat Toyota hem naast de nodige terreinfunctionaliteiten ook van een volwaardige veiligheidsuitrusting heeft voorzien, is een compliment waard (al is de meerprijs bespottelijk). Wie de Land Cruiser inzet zoals hij is bedoeld, heeft er een formidabel werkpaard aan, dat fors voordeliger is dan de rap uitdunnende concurrentie.Type auto en prijs
De Toyota Land Cruiser is een volbloed terreinwagen. Daarvan heb je er steeds minder: na het verdwijnen van de Land Rover Defender zijn eigenlijk alleen de Mercedes G-Klasse en Jeep Wrangler nog over. De drie hebben een jarenlange historie gemeen (de eerste Land Cruiser stamt alweer uit 1955) en kunnen bogen op een ijzersterke reputatie. Maar waar van de Jeep en de Mercedes compleet nieuwe modelgeneraties op de markt verschijnen, houden de Japanners nog altijd vast aan hun vertrouwde signatuur. De huidige Land Cruiser leunt sterk op het ontwerp van zijn voorganger, die uit 2010 stamt. Het front is bijgepunt, het interieur opgefrist en voortaan profiteer je ook aan boord van deze terreinreus van Toyota’s lijstje rijhulpsystemen. De prijslijst van de Land Cruiser begint bij € 71.340. Voor dat geld rijd je een zogenaamde ‘korte’ versie: het model wordt al sinds 1967 als drie- en als vijfdeurs variant geleverd. In dat laatste geval kun je ook nog kiezen voor een vijf- of zevenzits uitvoering. De meerprijzen zijn niet misselijk: de voordeligste ‘lange’ versie kost € 75.275, die twee extra zitplaatsen zijn uitsluitend leverbaar vanaf een hoger uitrustingsniveau. Daardoor kost een zevenzits Land Cruiser je minimaal € 85.460. Overigens is de standaard vierwielaangedreven Toyota daarmee nog altijd (vele) duizenden euro’s voordeliger dan een Jeep of Mercedes.Hoe rijdt de Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 7-persoons
De Land Cruiser wordt al sinds mensenheugenis gebouwd op een zogenaamd ladderchassis: twee lange balken met een aantal dwarsverbindingen. Collega-terreinwagenbouwers als Land Rover en Mitsubishi zijn daar inmiddels vanaf gestapt, omdat het onderstel zoveel weegt, dat 4WD’s er notoire zware drinkers van worden. Toyota zweert er echter bij. Je zou zelfs kunnen stellen dat de onverwoestbare reputatie van het model er op is gestoeld. Een groot voordeel is namelijk dat auto’s met een ladderchassis eenvoudig kunnen worden onderhouden: een pré op een continent als Afrika, waar de Japanners veruit de meeste Land Cruisers verkopen. Het onderstel heeft nog een belangrijk pluspunt. Omdat het koetswerk geen deel uitmaakt van het chassis (zoals bij een zelfdragende carrosserie het geval is), komen drempels en kuilen minder nadrukkelijk het inzittendencompartiment binnen. Daar heb je op onverhard terrein overigens het grootste voordeel van: op de openbare weg is de Land Cruiser behoorlijk in beweging. Rijden met de terreinwagen betekent onthaasten: de 177 pk en 450 Nm sterke viercilinder dieselmotor uit onze testauto weet weliswaar voldoende gang in de Toyota te krijgen, maar watervlug willen we de 4WD niet noemen. Snelle lastwisselingen bekomen hem slecht: de Land Cruiser rolt dan over zijn lengte-as. Dat de auto aan de achterzijde is voorzien van luchtvering, brengt op dit testonderdeel extra beperkingen met zich mee. Die functionaliteit is bedoeld om te kunnen omgaan met het gigantische trekgewicht van de Toyota, dat 3.000 kilogram bedraagt. Vervoer je echter niets aan de trekhaak, dan kan de Land Cruiser op korte oneffenheden behoorlijk gaan deinen. Ook de besturing is duidelijk meer ingesteld op ploeteren door de prut dan toeren op kruissnelheid. Niet alleen stuurt de terreinwagen erg licht, je moet op rechte stukken ook geregeld stuurcorrecties doorvoeren. De zestraps automaat wisselt nadrukkelijk van verzet. En dan is er nog de overmatige geluidsproductie, want de dieselmotor klinkt als die van een kleine vrachtwagen. Dat laat onverlet dat de kolos zich voor een auto met deze afmetingen opvallend eenvoudig door het verkeer laat laveren; alleen smalle straatjes zijn nog spannend. Verder is het zicht rondom een verademing, niet in de laatste plaats vanwege de hoge zit. Een speciale ‘geul’ in het ontwerp van de motorkap stelt je in staat om vanuit de bestuurdersstoel precies te zien waar de neus van de Toyota ophoudt. Bovendien zit de doelgroep voor dit soort modellen niet op flitsende koetswerken te wachten, waardoor het raamoppervlak groot uitvalt. Een flinke uitbreiding van de veiligheidsuitrusting kan iedereen echter waarderen, hoewel die bij de Land Cruiser niet standaard is (in tegenstelling tot vele andere Toyota-modellen). Pas vanaf het Professional-uitrustingsniveau beschikt de auto over zaken als adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie, dode hoek signalering en een noodstopsysteem met voetgangersherkenning. De rijhulpsystemen zijn niet los verkrijgbaar, waardoor de meerprijs meer dan 16 mille (!) bedraagt.De Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 7-persoons van binnen
Vanwege zijn ‘no nonsense’-achtergrond is de Land Cruiser eerder een werk- dan een luxepaard. Hoewel de terreinwagen van alle gemakken kan worden voorzien, is het binnenste opgetrokken uit harde kunststoffen en zit je tegen hetzelfde navigatiesysteem aan te kijken als in een Yaris. Dat is gezien het stevige prijskaartje even slikken, temeer daar alternatieven als Mercedes en Jeep wél werk maken van het moderniseren van hun interieur. De binnenruimte is geheel in overeenstemming met het uiterlijk: enorm. Achterin kunnen drie volwassenen naast elkaar zitten, met meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. De achterbank is verschuifbaar, de rugleuningen verstelbaar. Je passagiers zitten alleen wel met opgetrokken knieën, want de zitting biedt weinig ondersteuning. De zesde en zevende zitplaats zijn alleen voor kinderen bedoeld. Voor het tevoorschijn toveren van de stoeltjes, die anders schuilgaan onder de bagagebodem, moesten wij even het instructieboekje raadplegen. In eerste instantie hadden we namelijk alleen de rugleuning overeind staan. Wat blijkt? De zitting moet apart worden bediend. Klap je de boel plat – waardoor een prachtige, vlakke laadvloer ontstaat – dan verdwijnen de stoelen gek genoeg wel in één beweging onder de vloer. Omdat de Land Cruiser zo veel wordt verkocht op andere continenten, moet de achterklep plaats kunnen bieden aan een reservewiel. Het ding functioneert daarom als een deur, die naar rechts open gaat. Iets om in gedachten te houden wanneer je een parkeerplek aan het zoeken bent, want je zult behoorlijk wat ruimte achter de Toyota vrij moeten houden. Gelukkig kun je ook alleen de achterruit openen, om wat klein grut achterin te leggen. De bagageruimte – compleet met volwaardig stopcontact! - meet minimaal 104 liter (bij zevenzitsgebruik), anders 553 liter. De Nederlandse importeur maakt geen gegevens bekend van de omvang van de kofferbak met alle rugleuningen neergeklapt.De Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 7-persoons en het milieu
Toyota zweert dieselmotoren af, maar maakt een uitzondering voor diens bedrijfswagens plus de Land Cruiser. De krachtbron uit onze testauto is de enige beschikbare motor en ontbeert een brandstofbesparend start/stop-systeem. Volgens de fabrikant is de Land Cruiser – mét automaat - desondanks goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5. In de praktijk brachten wij het tot 1 op 11,9, wat niet eens zo verkeerd is, wanneer je bedenkt dat we ook een stevig potje ‘off road’ met de Toyota hebben gereden. Eén blik op de middenconsole is namelijk genoeg om te zien dat dit een hele serieuze terreinwagen is. Het wemelt er van de knoppen waarmee je speciale functies in werking kunt stellen om overal te komen waar je wilt. ‘Crawl Control’ bijvoorbeeld, maakt dat de Toyota zich als een zeeschildpadje loswrikt uit mul zand. De wielen van de auto bewegen daarvoor onafhankelijk van elkaar. De auto staat sowieso veel grotere veerwegen toe wanneer je eenmaal het terrein in gaat. Bovendien kun je aangeven op welke ondergrond je rijdt, zodat de Land Cruiser de onderstelafstemming daarop kan aanpassen. Je hebt zelfs de beschikking over een speciale camera in de neus, die precies aangeeft hoe de wielen staan. Ook handig op een steile helling trouwens!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
