Auto Review Peugeot 308 I 1e facelift
Smoelt beter
Peugeot - 308
Conclusie
De facelift, die trouwens niet alleen aan de voorkant is toegepast, heeft de 308 goedgedaan. Met de goedkoopste 308 1.4 Access ben je al behoorlijk bediend. Hij combineert een nette uitrusting met aanvaardbare prestaties. Toch vinden wij de 1.6 e-HDi de meest interessante. Er zit voldoende pit in de motor en hij is, met zijn start/stopsysteem en 2Tronic versnellingsbak, zuinig en schoon. Jammer dat die bak zo traag schakelt. Gelukkig kun je hem ook verkrijgen met handbak. En dat rijdt een stuk prettiger.Type auto en prijs
De hele range is vernieuwd. Dat betekent dat zowel hatchback, SW als CC profiteren van de nieuwe vormgeving. De nieuwe neus maakt de auto minder lomp dan zijn voorganger en heeft ook nog eens een gunstige invloed op de luchtweerstandcoëfficiënt. De fraaie grille kreeg een subtiele chromen omlijsting; ook de achterkant heeft een chroom streepje en een nieuw vormgegeven bumper. Met een 1.4 VTi motor (98 pk) kost de hatchback € 21.100. Dan heb je de uitvoering Access. In oplopende luxe komen daarna de Active en Allure. Andere benzinemotoren zijn de 1.6 VTi met 120 pk en de 1.6 THP met 156 of 200 pk. Die laatste is uitsluitend weggelegd voor topmodel GTI. Dieselaars kunnen beschikken over een 1,6 liter van 112 pk en (uitsluitend in de CC) een nieuwe 2,0 liter met 150 pk.Hoe rijdt de Peugeot 308
De vorige 308 stuurde al goed; dat is bij deze niet anders. Ik rijd met de 1.6 e-HDi hatchback met handgeschakelde zesbak. De motor is pittig genoeg en gelukkig ook erg stil. En zuinig, onder meer dank zij een stop/startsysteem. Dat werkt al bij buitentemperaturen tussen de -5 en +30 graden. En onafhankelijk van gebruik van koplampen, ventilatie, ruitenwissers en radio. Bovendien schakelt het de motor al uit bij een snelheid onder de 20 km/h, mits je de bak in vrij hebt gezet en de koppeling niet beroert. Op het dashboard laat een schermpje zien hoeveel tijd de motor niet gedraaid heeft als je voor een verkeerslicht stil staat. Grappig, dat kan per rit nog aardig oplopen! En al die tijd is er geen gram CO2 uitgestoten. Anderzijds maakt het je er ook van bewust dat het leven van een automobilist voor een belangrijk deel bestaat uit wachten.De Peugeot 308 van binnen
De nieuwe 308 heeft dezelfde afmetingen als zijn voorganger, dus ook de binnenruimte bleef onveranderd. Voor vier man is er nog steeds plaats genoeg. Het dashboard kreeg een opfrisbeurt. Met de nieuwe interieurmotieven ziet alles er netjes en degelijk uit. De Access heeft al elektronische stabiliteitscontrole, airco, een radio/CD-speler, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor, cruise control en mistlampen. De Active biedt daarboven lichtmetalen velgen, led-dagrijverlichting, regen- en lichtsensor, elektrisch bediende ruiten achter en climate control. Als dat nog niet genoeg is krijg je bij de Allure navigatie, elektrisch inklapbare spiegels, parkeerhulp en een glazen panoramadak.De Peugeot 308 en het milieu
Diverse maatregelen zorgen voor een schonere en zuiniger 308. De auto weegt gemiddeld 25 kg minder dan zijn voorganger. Hij heeft banden met lage rolweerstand. De motoren zijn geoptimaliseerd. De schoonste is de 1.6 liter e-HDi. Die heeft een stop/startsysteem. Met de 2Tronic versnellingsbak (handgeschakeld, maar elektronisch bediend) levert dat een CO2-uitstoot op van 98 g/km. Maar ook in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak valt deze motor in de 20% bijtellingscategorie.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
