logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jaguar Xf-Serie II (X260)

Rustgevende reisgenoot

Jaguar - XF Sportbrake

De Jaguar XF is er nu ook als stationwagon en heet dan XF Sportbrake. De zakenauto is daarmee nog ruimer en handiger in gebruik. We testen de 180-pk dieselversie. Met die motor is het vooral een heerlijk rustgevende reisgenoot.

Conclusie

De Jaguar XF Sportbrake is het ideale alternatief voor iedereen die geen BMW 5-serie Touring of Mercedes-Benz E Combi wil. De Jag biedt net iets minder bagageruimte dan de twee Duitsers maar is nog steeds meer dan ruim genoeg om met het gezin mee op vakantie te gaan. Met de hier geteste 2.0 dieselmotor is de XF Sportbrake een rustgevende, comfortabele kilometervreter. Hij springt met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 14,2 redelijk netjes met brandstof om. Het aantal veiligheidssystemen dat standaard op de XF Sportbrake zitten valt tegen. Alleen een automatische noodreminstallatie en stabiliteitsregeling zijn standaard, de rest moet van de optielijst komen.

Type auto en prijs

De XF Sportbrake is de stationwagonversie van de XF. De XF-serie zit tussen de kleinere XE en grotere XJ in. Het is een gezins- en zakenauto die als stationwagon een vanafprijs heeft van 55 mille. Het is echter realistischer om uit te gaan van prijzen tussen de 60 en tachtig (!) mille want je wil meestal toch (iets) meer uitrusting of gaat zo’n auto zelfs serieus aankleden. Zo kost de versie die wij hier testen – een 2.0d R-Sport automaat (180 pk) - € 65.180. Maar zoals de testauto is uitgerust, komt die prijs op € 85.395. Overigens loopt hij daarmee wel in de pas met de prijzen van de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E-klasse. Zeker deze diesel zal waarschijnlijk vooral zakelijk geleased worden. De XF Sportbrake is er met diverse benzine- en dieselmotoren. Wat de benzineversies betreft loopt dat uiteen van en 163 pk krachtige viercilinder tot een 250 pk krachtige vierpitter. Bij de diesels loopt de keuze uiteen van een viercilinder 2.0d (163 pk) tot een dikke 3.0d VeeZes. Vierwielaandrijving is als extra leverbaar. De testauto heeft dat niet, maar hij heeft wel een achttraps automaat.

Hoe rijdt de Jaguar XF Sportbrake

Jaguar legt ook met deze XF Sportbrake de nadruk op dynamische rijeigenschappen. Oftewel: als je wilt dan stuurt en voelt hij als een sportieve auto. Dat is in de basis correct, maar in combinatie met de 2.0 dieselmotor in de testauto nodigt hij helemaal niet uit tot sportief doorboenderen, eerder tot in gestaag tempo kilometers vreten. Maar goed, het onderstel is behoorlijk hi-tech en dat merk je als je met de auto rijdt. De testauto heeft een sportonderstel. Zowel korte als lange oneffenheden worden netjes door de veren en dempers verwerkt. En als je een keer stevig de hoek omgaat blijkt dat de koets maar weinig overhelt en de besturing mooi precies is. Er had alleen wel meer gevoel in de stuurinrichting gemogen. Wat verder helpt is dat het platform van de nieuwe XF Sportbrake voor het grootste deel uit aluminium bestaat. Daardoor is het wagengewicht 1.720 kilogram. De troefkaart die de tweeliter viercilinder diesel in handen heeft is niet zijn maximumvermogen van 180 pk – das voldoende maar niet wereldschokkend – maar zijn grote mate van trekkracht. Voor de liefhebbers: bij 1.750 r/min wekt de motor zijn maximale koppel op van liefst 430 newtonmeter. En de koppelkromme blijft dan tot in de buurt van het maximumtoerental zo vlak als de bovenkant van de Tafelberg. In de praktijk betekent dat dus dat je over een breed toerengebied veel trekkracht voorhanden hebt, want ook onder die 1.750 r/min wil hij natuurlijk al vooruit. De combinatie van deze motor met de achttraps automaat is een goede. Dat wil zeggen, de automaat zorgt er keurig voor dat de motor constant in zijn beste werkgebied blijft draaien. Alleen had is de reactiesnelheid van de bak sneller gemogen. Vooral bij terugschakelen om te versnellen is er teveel bedenktijd nodig. De automaat kent diverse standen: dynamisch, eco en winter en normaal . De verschillen zijn niet zo heel groot, dus wij lieten hem al snel gewoon in normaal staan. Die stand past namelijk heel goed bij deze aandrijflijn. Klein puntje van kritiek: bij optrekken vanuit stilstand maakt de motor meer rumoer dan je zou wensen in een auto van deze klasse. Als je eenmaal rolt is hij stiller maar bij 120 km/h nog wel hoorbaar. Dat doet een BMW 5-Touring wat verfijnder. Wat actieve veiligheid betreft is er keuze uit een hele serie hulpmiddelen, maar die komen goeddeels wel van de optielijst. Standaard heeft de XF Sportbrake in R-Sport uitvoering een automatische noodreminstallatie. In een pakket zitten zaken zoals een adaptieve cruise control, dode-hoek-assistent en rijstrookassistent. Tot slot, deze dieselversie mag 2.000 kilogram aan de trekhaak hebben.

De Jaguar XF Sportbrake van binnen

Open de deur en er openbaart zich een wereld van luxe en weelde. Het interieur is prachtig vormgegeven en er zijn fraaie materialen gebruikt. Vanbinnen voelt de XF knus aan. Dat komt vooral door wat optische trucs waardoor het lijkt alsof alles als het ware ‘om je heen’ is gedrapeerd. Nadeel daarvan is dat het voorin wat kleiner aanvoelt dan het in werkelijkheid is. De zitpositie achter het stuurwiel is prima, de stoelen zijn zeer goed verstelbaar. De testauto heeft een digitaal instrumentarium. De meters zijn dus een projectie, en als je dat wilt kun je die projectie enigszins aanpassen naar je smaak. Je kunt zelfs het scherm van de navigatie pontificaal voor je neus krijgen. Het grote infotainmentscherm op het midden van het dashboard is een aanraakscherm. Het laat zich na een korte periode van gewenning eenvoudig bedienen. De belangrijkste functies van de airconditioning zijn ook met normale knoppen te bedienen, wat veilig is want dat gaat altijd sneller en intuïtiever dan scrollen door een menustructuur. Wat niet intuïtief werkt is de navigatie. Het invoeren van een bestemming is een puzzel. Dat kan echt eenvoudiger! Voorin de Jaguar XF Sportbrake is voldoende ruimte voor lijf en ledenmaten, maar de ruimte om kleine spullen op te bergen valt wat tegen. Twee bekerhouders en een plat vlakje onder de aircobediening zijn – buiten een niet al te groot vak tussen de voorstoelen - de enige plekken voor je sleutels en je telefoon. De portiervakken zijn aan de krappe kant. Wel heel goed is de ruimte achterin. Op de achterbank zit je riant, want er is veel been- en hoofdruimte. Helaas is er ook een forse middentunnel waardoor je er niet met drie volwassenen kunt zitten. Het zicht rondom is matig. De grote voorste en achterste raamstijlen nemen veel zicht weg schuin naar voren en schuin naar achteren. De testauto heeft een achteruitrijcamera wat manoeuvreren eenvoudiger maakt. De grootte van de bagageruimte is in orde. Met de bank rechtop meet hij 565 liter, wat normaal is voor een auto in deze klasse. Hij is ruim genoeg voor een rit naar de vakantiebestemming. Van de inhoud met de achterbank plat geeft Jaguar geen maat op, maar is hij gevoelsmatig kleiner dan de bagageruimte van een BMW 5-Touring of Mercedes-Benz E-klasse. Met de bank weggevouwen ontstaat een keurige vlakke laadvloer. Er is geen tildrempel. Verschuifbare sjorogen zijn handig om een lading vast te zetten. Als je de achterklep opent schuift de hoedenplank mee omhoog.

De Jaguar XF Sportbrake en het milieu

Onze diesel heeft een B-label en scoorde een praktijkverbruik van 7,0 liter op 100 km oftewel 1 op 14,2. De fabriek claimt 4,6 l/100 maar dat is in de praktijk echt een utopie. Maar ons praktijkverbruik is best netjes voor een auto met een gewicht van meer dan 1.700 kilogram. De diesels en de E Performance diesels hebben alle een B-energielabel. De dikke 2.5 en drieliter diesel scoren in combinatie met vierwielaandrijving een E-label.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.