logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Zoe I 2e facelift

Het goede elektrische voorbeeld

De Renault ZOE is als occasion best geliefd. Mede door de lange looptijd van het model, is dit één van de toonaangevende auto’s in de groeiende populariteit van elektrische auto’s. Het sympathieke model, met een vriendelijke uitstraling helpt daarbij natuurlijk ook.

Pluspunten
  • Rijdt bijzonder gemakkelijk
  • Groot occasion-aanbod
  • Vrijwel storingsvrij
  • Bijna tijdloos model
Minpunten
  • Vrij hard geveerd

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de ZOE komt het voor dat er een defect is aan de schakelhendel. Die gaat dan ook via de noodprocedure niet meer uit de parkeer-stand. De Wegenwacht kan dit wel tijdelijk oplossen, definitieve reparatie moet in de garage worden uitgevoerd.

Over de Renault ZOE

De ZOE wordt al geleverd sinds 2013. In 2019 kreeg het model een opwaardering. Het is heel slim van Renault dat de vormgeving daarbij vrijwel niet is veranderd. Onderhuids veranderde er wel het nodige, vandaar deze afzonderlijke occasiontest. Door deze opwaardering kan de compacte elektrische Renault zich uitstekend meten met concurrerende modellen, die veel recenter op de markt zijn verschenen. Belangrijk is niet alleen de komst van een compleet nieuwe elektromotor, maar de ZOE is in deze vernieuwde vorm ook in elke uitvoering geschikt voor snelladen. Daarnaast is het interieur compleet vernieuwd, met onder meer bekledingsmaterialen en dergelijke van gerecycled materiaal.

Uitvoeringen en varianten

Technisch kent de ZOE geen varianten meer. Er is maar één 100 kW/136 pk elektromotor beschikbaar, gekoppeld aan een 52 kWh-accu. De drie uitvoeringen Life, Limited en Intens verschillen uitsluitend in standaarduitrusting. Het blijft een unieke oplossing van Renault dat het mogelijk is de auto te kopen ‘zonder’ de accu. Dat wil zeggen, de accu valt in een aparte, maandelijks te betalen leaseconstructie, waarin ook ligt besloten dat de accu kosteloos wordt vervangen zodra de capaciteit onder de 75% komt.

De Renault ZOE als occasion

Een belangrijk deel van alle ZOE’s die nieuw op de weg komen, worden bijvoorbeeld via een leasecontract of anderszins zakelijk ingezet. Dat heeft alles te maken met de verlaagde bijtellingstarieven die in dat geval gelden/golden, op het moment van inzet. Die lage bijtelling duurt maximaal vijf jaar en dus worden die leasecontracten daarop ook afgestemd. Juist met die kennis in het achterhoofd, is het opvallend dat er toch een flink aanbod jonge gebruikte ZOE’s bestaat. Vaak kan bij zakelijk gebruik de verlaagde bijtelling nog enige tijd worden voortgezet. Als particuliere occasionkoper heeft men daarmee niks te maken. In dat geval koop je een gebruikte ZOE om zijn verdere kwaliteiten.

De proefrit

De ZOE is vooral een heel gemakkelijk rijdende auto. Het bedieningsgemak is ook bij deze elektrische auto een groot pluspunt. De ZOE is een compacte auto. Daardoor kunnen we het hem niet kwalijk nemen dat de ruimte achterin voor volwassenen vrij krap is. Belangrijker is dat de voorstoelen opvallend vlak en hard zijn en op langere ritten afbreuk doen aan het comfort. Door de plaatsing van de accu in de bodem is de zitpositie wat hoger dan in bijvoorbeeld een Clio. Het volledig digitale instrumentarium is prachtig en praktisch. Op het grote centrale display is direct veel informatie zichtbaar, inclusief –soms handig- de drie laatst gebruikte telefoonnummers via de Bluetooth-verbinding, die direct beschikbaar zijn. Bijzonder is dat op de transmissiehandle een ‘P’ ontbreekt. Dat lost de elektrisch bediende handrem met ‘Hold’-functie op. De nieuwe motor is in alle omstandigheden meer dan voldoende krachtig, prestaties zijn voor een compacte gezinsauto nauwelijks relevant. Op een snelwegrit is de besturing nogal doods en de ZOE is ook niet ongevoelig voor zijwind. Bij gebruik in voornamelijk stadsverkeer en lagere kruissnelheden, duikt het verbruik snel onder de 15 kWh/100 km. Met de 52 kWh accu ligt de actieradius zo rond de 350 kilometer. Op de autosnelweg (120 km/u) stijgt het verbruik snel boven de 18 kWh/100 km. Dat gaat nogal snel ten koste van de actieradius. De ZOE is daarmee toch vooral een stadsauto.

Conclusie

De Renault ZOE is ook na vele jaren op de markt nog steeds een leuke, onderscheidende en bijna tijdloze auto. De techniek is door de tijd heen duidelijk geëvolueerd. Bij voornamelijk stadsgebruik is het een prima metgezel. Dat geldt minder als grotere afstanden op de snelweg moeten worden gereden.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault ZOE.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV/Van Mossel Renault Rotterdam Noord

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.