Auto Review BMW X2 I (F39)
Frivole Duitser
BMW - X2 xDrive20d
Conclusie
De BMW X2 oogt anders dan anders en geeft als een van de weinigen in dit segment daadwerkelijk invulling aan de benaming ‘Sports Utility Vehicle’. Tegelijkertijd biedt hij de vertrouwde BMW-bouwkwaliteit en ergonomie. Helaas komt het prijsniveau ons ook maar al te bekend voor. Er bestaan weliswaar goedkopere alternatieven, maar modellen als de Volkswagen T-Roc en Suzuki Vitara – die eveneens zijn afgeleid van bestaande crossovers – weten aanmerkelijk minder te enthousiasmeren.Type auto en prijs
Een coupé-versie van een semi-terreinwagen: voor 2008 had niemand daar behoefte aan. BMW verzon er toch een, die X6 werd een razend succes en sindsdien hebben de Duitsers van elk van hun SUV’s een dergelijke carrosserievariant gemaakt. Eenmaal bij de X1 aanbeland, kwamen de designers voor een probleem te staan. Vanwege de bescheiden wielbasis zou een aflopende daklijn die auto typisch staan. In plaats daarvan liet BMW een compleet nieuwe koets ontwerpen, die breekt met de behoudende lijnvoering zoals we die tot nog toe van het automerk kennen. Aan de voorzijde voert de X2 het toekomstige familiegezicht van de fabrikant, terwijl de crossover aan de achterzijde juist verwijst naar het verleden: het grote merklogo op de C-stijl is een hommage aan de CSL, een beroemde BMW sportwagen uit de jaren ’70. Prijzen beginnen bij € 44.895 voor de eenvoudigste benzineversie. De instapversie moet het zonder vierwielaandrijving stellen, maar de overige motoriseringen kunnen er tegen een meerprijs van minimaal € 4.500 van worden voorzien. De prijslijst van de X1 begint bij € 43.331. Voor de X2 betaal je dus niet eens zo gek veel meer, maar onder die hippe carrosserie gaat wel minder bagageruimte schuil. Concurrenten zijn er in dit deel van de markt nog niet, al kun je voor aanzienlijk minder geld ook bij merken als Volkswagen en Suzuki terecht voor een eigenzinnige variant op een bestaande SUV.Hoe rijdt de BMW X2 xDrive20d
De X2 oogt niet alleen sportiever dan de X1, zo ervaar je de auto ook. Waren we bij onze eerste kennismaking met die X1 nog verrast door het geboden rijcomfort, deze X2 rijdt zoals we dat toentertijd van zijn broer hadden verwacht: stevig. Anderen zouden wellicht ‘stug’ zeggen, want oneffenheden in het wegdek zijn duidelijk voelbaar. De 20-inch wielen onder de door ons gereden testversie hebben daar ongetwijfeld iets mee van doen, maar onplezierig wordt het nooit. De besturing werkt precies maar voelt een tikkeltje zwaar; of je daar van houdt, is aan persoonlijke smaak onderhevig. De X2 deelt onderhuids de nodige techniek met de 2 Serie Active Tourer: de eerste voorwielaangedreven auto van het merk in jaren. Een doorn in het oog van de puristen, maar je voelt er weinig van. Wanneer je de grens op zoekt, merk je dat de auto over zijn voorwielen wegglijdt. Dat gaat zelfs op voor het vierwielaangedreven exemplaar waarmee wij onze testkilometers maakten! Onder de kap lag in dit geval een 190 pk sterke dieselmotor, gekoppeld aan een zijdezacht schakelende achttraps automaat. De krachtbron is het allernieuwste exemplaar dat ze bij BMW op de plank hebben liggen, voorzien van twéé turbo’s om te voldoen aan de steeds strengere milieueisen uit Brussel. De flora en fauna mag er van profiteren, maar voor jou als bestuurder zijn al die aanpassingen net zo welkom: het koppel van 400 Nm is al toegankelijk vanaf 1.750 toeren. Het trekgewicht van de krachtbron bedraagt 2.000 kilogram. Je kunt duidelijk horen dat je met een dieselmotor onderweg bent, maar het geluid wordt nergens storend. Dat kan niet worden gezegd van het bandengeruis op de snelweg, maar de X2 wordt gelukkig ook op kleinere wielen geleverd. Hoewel de wagen oogt als een hatchback, biedt hij wel een hoge zit: een bijzondere gewaarwording. Een prettige bovendien, want je profiteert van een waar ‘king of the road’-gevoel zonder dat je bij het binnenrijden van een parkeergarage op de maximale doorrijhoogte hoeft te letten. Het is alleen jammer dat die zitpositie niet gepaard gaat met goed zicht rondom, want het glasoppervlak van de BMW is klein uitgevallen en de raamstijlen zijn juist fors. De standaard veiligheidsuitrusting omvat vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem bij stadssnelheden. Alle overige aanvullende rijhulpsystemen moeten uit de accessoiresfolder komen, al dan niet in de vorm van een optiepakket. Je hebt onder meer de keuze uit adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een fileassistent, waarbij versies met een automaat in langzaam rijdend verkeer autonoom kunnen rijden.De BMW X2 xDrive20d van binnen
Zo afwijkend als de buitenzijde oogt, zo vertrouwd doet het interieur van de X2 aan. Weliswaar kun je een paar persoonlijke accenten aanbrengen (de kleur van de sfeerverlichting bijvoorbeeld, waarbij je de keuze hebt uit dezelfde talrijke mogelijkheden als bij een 7 Serie), maar hoofdzakelijk zit je toch tegen het dashboard van de X1 aan te kijken. Daar is niks mis mee, want het binnenste van de BMW is vervaardigd uit fraaie materialen en dankzij het bejubelde iDrive-systeem is het kinderlijk eenvoudig om je weg te vinden door het uitgebreide infotainmentsysteem. Dat is overigens ook voorzien van een aanraakscherm. USB-kabels lijken in de belevingswereld van de BMW-techneuten nog geen gemeengoed, want aan boord van de X2 staan er hoofdzakelijk 12V-aansluitingen tot je beschikking. Je vindt er eentje voor iedere zitrij, plus een exemplaar in de kofferbak. De bagageruimte van de crossover heeft een bescheiden tildrempel en een dubbele laadvloer. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er een vlakke bodem. De bergruimte valt voor € 203 zelfs nog uit te breiden met een neerklapbare passagiersstoel. De kofferbak meet minimaal 470- en maximaal 1.355 liter. Achterin plaatsnemen betekent de geprononceerde achterste wielkuip trotseren, al vormt die een minder grote hindernis dan bij andere BMW’s. De achterbank – inclusief verstelbare rugleuning - biedt plaats aan twee volwassenen, die ook wanneer ze wat langer zijn nog vrij zitten met hoofd en benen. De middentunnel is weliswaar van bescheiden omvang, maar de X2 is niet breed genoeg om achterin met drie inzittenden plaats te nemen.De BMW X2 xDrive20d en het milieu
BMW levert de X2 met twee benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 140- tot 231 pk. De Duitsers geven voor de door ons gereden xDrive20d (met automaat en vierwielaandrijving) een gemiddeld verbruik op van 1 op 21,7. Bij dagelijks gebruik blijft daar 1 op 15,3 van over.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
