Auto Review Mazda CX-5 II
Mazda’s veelzijdige SUV
De Mazda CX-5 is als occasion en als nieuwe auto het populairste model van dit Japanse merk. Er is een bepaalde groep kopers die deze Mazda enorm waardeert, bijvoorbeeld omdat men er af en toe een flink caravan achter hangt. Mooi, maar hij heeft meer kwaliteiten!
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Bijzonder waardevaste occasion
- Prima trekauto voor caravan et cetera
- Rijdt heel prettig
- Minpunten
- duur in aanschaf
Wat vindt de Wegenwacht?
Geheel volgens de verwachtingen bij een Japans topproduct, is de CX-5 uitermate betrouwbaar. Alleen bij de dieselversies is een klein mankementje bekend, dat wel eens kan voorkomen. Als het motorvermogen wegvalt, dan kan dit worden veroorzaakt door een lek geraakt onderdrukslangetje aan een solenoïde. Dit bevindt zich onder de accu, al heeft het daarmee weinig te maken. De Wegenwacht kan dit ter plekke herstellen, maar het is wel ‘even werk’. Als dit is gebeurd, zal de wegenwacht de storingscode in de computer wissen en de Mazda rijdt weer onverstoorbaar verder. Bij de benzineversies van de CX-5 is dus geen enkele vaker optredende storing bekend.
Waar praten we over?
In 2017 verscheen de Mazda CX-5 in een sterk gemoderniseerde versie, direct herkenbaar aan het afwijkende front. Dat toont een sterke ‘familiegelijkenis’ met andere Mazda’s uit dezelfde periode. In grote lijnen bleven de kwaliteiten van het model identiek aan de vorige versie. Bijzonder is en blijft Mazda’s keuze voor hun ‘SkyActiv’-motoren. Waar andere merken kiezen voor kleine motoren met een turbo, kiest Mazda voor een relatief grote, maar heel efficiënte motor en koppelt zo een gunstig verbruik (en dito CO2–uitstoot) aan een lekker soepel en smeuïg motorkarakter. Een heel sterk punt is het grote trekvermogen, want een normale CX-5 mag al een geremde aanhanger van 1.800 kilo trekken. (Diesel: 2.100 kg!) Dat is een beste caravan! Een andere opmerkelijke eigenschap is dat uit onderzoek van de ANWB is gebleken dat de CX-5 van alle in Nederland leverbare auto’s relatief het minst afschrijft.
De Mazda CX-5 als occasion
De Mazda CX-5 is slechts in redelijke mate nieuw verkocht als zakenauto. Voor een auto in deze klasse is dus een relatief groot deel van de eerste eigenaren gewoon particulier. Dat vindt enigszins zijn weerslag in het occasionaanbod. De dieselversies zijn in ons land nauwelijks te vinden (±5%) en het aanbod vierwielaandrijvers is eveneens heel gering. Opmerkelijk is tevens dat rond de 75% van alle aangeboden exemplaren is voorzien van de automatische transmissie. Begrijpelijk, dat past heel goed bij het karakter van de auto en een automaat komt in deze klasse in het algemeen vaak voor. Het enorme aantal verschillende uitvoeringen maakt onderling vergelijken van occasions soms lastig. Hoe nauwkeuriger het eisenpakket als koper, hoe lastiger het wordt, want wat heeft de ene CX-5 wel en de andere niet? Zoals gezegd is de CX-5 bijzonder waardevast. Dat is mooi voor wie ‘m nieuw kocht en dus relatief weinig heeft afgeschreven, maar dat betekent tevens dat occasions naar verhouding best duur zijn. Als het om een heel jonge occasion gaat, kun je altijd de stap overwegen om gewoon een gloednieuwe te kopen. Omgekeerd… koop je een occasion, dan betaal je wel een flinke prijs, maar ook die schrijft vervolgens weer relatiefweinig af.
Kijk hier voor het tweedehands aanbod
De proefrit
De wat hogere zit en instap zijn uiteraard inherent aan het feit dat de CX-5 een SUV is. Dat hoort bij dit soort auto’s. Toch weet hij zich direct te onderscheiden van veel belangrijke concurrenten, met name als we gaan rijden. De CX-5 rijdt heel verfijnd. Hij stuurt prettig en ondanks de wat hogere zit helt hij vrijwel niet over, wat bij andere merken soms snel onaangenaam wordt. Het veercomfort is stevig, maar zeker niet te hard, mooi uitgebalanceerd. Ja, eenmaal op weg, bewijst ook die SkyActiv-techniek zich. De normale 2,0 liter benzinemotor is al heerlijk soepel, trekt mooi vanaf lage toerentallen en kan desgewenst dus ook snel worden doorgeschakeld. Dat is precies wat de zestraps automaat ook doet, die prachtig is afgestemd op dit motorkarakter. Door die consequent hogere versnelling is de CX-5 niet alleen op de snelweg, maar in het algemeen mooi stil. Die sterke en efficiënte motor en dat laagtoerige karakter vormen ook de basis van het bescheiden brandstofverbruik, waarom het allemaal was begonnen. Gewoon in het Nederlandse verkeer, zonder caravan en niet zwaar beladen, rijdt de CX-5 gemakkelijk rond 1 op 15. Concurrerende merken en modellen komen daarbij echt niet in de buurt.
Zoals verwacht in zo’n SUV is de CX-5 lekker ruim, ook achterin. De bagageruimte bedraagt minimaal 477 liter. Dat is niet de allergrootste in deze klasse, maar behelpen is anders. Handig: de twee rugleuningdelen van de achterbank zijn om te klappen als je achter de auto staat. Dat is niet uniek, maar Mazda kwam er ooit als eerste mee. De bediening stelt niemand voor vraagtekens en de hele afwerking van het interieur weerspiegelt het hoge kwaliteitsniveau waarom Mazda bekend staat.
Conclusie
De CX-5 is Mazda’s populairste model en toch zijn we van mening dat nog te weinig mensen beseffen wat voor een heerlijke auto dit is, feitelijk zonder ‘fouten’. Ja, daardoor is hij ook zo waardevast, maar kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs. De CX-5 is een heel fijne gebruiksauto, lekker ruim, technisch probleemloos en ook nog bijzonder zuinig.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
