logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A1 II (GB)

Net even meer uitstraling

De Audi A1 is als occasion best gewild. Audi is gewoon een sterk merk en deze A1 is de meest betaalbare manier om daarbij in te stappen. Die sterke vraag betekent wel dat in navolging van de nieuwprijzen de occasions ook geen prijspakkers zijn.

Pluspunten
  • Rijdt prettig, sportief
  • Geslaagd uiterlijk
  • Sterk imago
  • Kwalitatief best goed
Minpunten
  • Relatief duur, ook als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De bougies gaan wel eens vroegtijdig defect. De motor gaat daarvan onregelmatig lopen, vooral onder belasting. De Wegenwacht kan er natuurlijk nieuwe bougies in zetten, maar in de regel is dit achterstallig onderhoud. Dat kunnen we feitelijk de Audi niet verwijten, alleen de eigenaar die eerder onderhoud had moeten plannen.
  • Het komt voor dat het motorvermogen grotendeels wegvalt, wat gepaard gaat met een raar geluid onder de motorkap en een brandend motorlampje op het dashboard. Dat lijkt heel ernstig, maar het is alleen een losgesloten turboslang, die de Wegenwacht ter plekke vastzet.
  • Bijzonder is ook de melding ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’. Het is begrijpelijk dat die paniek veroorzaakt, maar dat is niet nodig. De feitelijke storing is een microschakelaar in de transmissiehandle die even niet meewerkt. In de regel kan de Wegenwacht dit ter plekke verhelpen en dat geldt ook als de automatische transmissie helemaal niet meer lijkt te werken. Opmerkelijk is wel dat deze melding vooral voorkomt op heel warme dagen.

Over de Audi A1

De A1 leunt technisch sterk op enkele andere modellen binnen de Volkswagen Groep. Dat neemt niet weg dat zijn hele uitstraling op een hoger niveau zit dan bijvoorbeeld een Volkswagen Polo. Deze tweede generatie is er nog uitsluitend als vijfdeurs, door Audi consequent aangeduid als Sportback.

Uitvoeringen en varianten

  • Met slechts vier motorvarianten is Audi er inmiddels in geslaagd enige tientallen uitvoeringen van de A1 te lanceren. Deze TFSI-motortypes worden aangeduid met de op zich nietszeggende aanduidingen 25, 30, 35 en 40.
  • De 25 staat voor de bekende 1,0 liter driecilinder die in tal van modellen wordt gebruikt. In dit geval levert deze 70 kW/95 pk.
  • De versie ‘30’ verwijst naar dezelfde motor, maar nu met 85 kW/116 pk.
  • De driecilinders zijn op de markt veruit de belangrijkste motoren, maar er zijn ook twee krachtiger versies van de A1. De 35 beschikt over een 1,5 liter viercilinder, met 110 kW/150 pk vermogen.
  • De krachtigste A1 is de ‘40’, wat verwijst naar een 2,0 liter viercilinder met 147 kW/200 pk. De ‘40’ is sinds medio 2020 niet meer in Nederland geleverd, maar blijkt nog wel in productie te zijn.
  • In de basis heeft de A1 een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar alle motoren zijn ook te koppelen aan een automatische ’S-Tronic’-transmissie met zeven versnellingen. Deze automaat zat standaard op de ‘40’-versies en in de ‘35’ is de handbak alleen kortstondig geleverd in de basisversies.
  • Het is opvallend dat Audi in de eerste jaren dat dit model in productie was, enorm heeft geschoven met uitvoetringen en dergelijke, waarvan er diverse minder dan een jaar in het programma hebben gezeten.
  • Naast naamloze basisversies kennen we als normale uitvoeringen de S Line (tot medio 2019), Pro Line, Pro Line S en de tijdelijke versies Advanced, Advanced edition, Epic, S edition, Edition one.
  • Naast de normale Sportback kennen we ook een aantal Citycarver-uitvoeringen, met een wat stoerder uiterlijk, onder meer herkenbaar aan de donkergrijze randen op de wieluitsparingen. Technisch bestaat er echter geen verschil.
  • Hetzelfde geldt voor de ‘Allstreet Advanced Edition’, die is geleverd vanaf medio 2021.

De Audi A1 als occasion

De A1 is nieuw zowel particulier als zakelijk volop verkocht. Dat betekent dat er ook vanzelf een aardige spreiding ontstaat in uitvoeringen, kilometerstanden en dergelijke. Een mooie A1 die ‘uit de lease’ komt, zal dus best eens opduiken in de outlets van grote leasemaatschappijen. Vaak zijn de prijzen dan relatief scherp.

De A1 wordt als occasion ook wel vanuit ons omringende landen geïmporteerd. Die aantallen zijn wel kleiner dan van sommige andere modellen, maar ze zijn er wel. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, de enige voorwaarde is ook hier een aantoonbaar kloppende onderhoudshistorie, waaruit vanzelf ook een correcte kilometerstand naar voren komt.

In het algemeen kunnen we vaststellen dat deze A1 minder populair is dan de eerste generatie. Dat heeft te maken met de stevige nieuwprijzen, die uiteraard doorwerken in relatief hoge occasionprijzen. Het imago van het merk met de vier ringen is ijzersterk. Dat heeft zijn prijs en de overtuigde Audi-kopers zijn graag bereid die te betalen, zonder rechtstreekse vergelijking met technisch identieke andere merken en modellen. Versies met automatische transmissie nemen bijna de helft van het totale aanbod in en dus zijn die ook heel gemakkelijk te vinden.

De proefrit

De A1 heeft zijn al genoemde eigen uitstraling. Ondanks het kleine formaat is het wel een echte Audi om te zien. In het interieur overtuigt ook de fraaie afwerking, al is er wel veel harde kunststof gebruikt. Het interieur is voor een auto van dit formaat (net vier meter lang) ruim genoeg, vier volwassenen van normaal postuur passen er wel in.

De bagageruimte meet 335 liter, een gemiddelde waarde voor dit formaat. Handig detail: de vloer kan op twee hoogtes worden gelegd en als die wordt opgeklapt, blijft die onder een hoek overeind staan, waardoor je je handen vrij hebt. Opmerkelijk is dat voor normale uitvoeringen de standaarduitrusting hier en daar wat karig is. Zo is een normale cruise control alleen beschikbaar in duurdere uitvoeringen, de meeste A1’s missen ook zaken als verkeersbordherkenning of een achteruitrijcamera, die juist in zo’n ‘premium’-merk wel verwacht zouden worden.

Op de weg blijkt de 1,0 liter driecilinder ook in de A1 voldoende krachtig voor normaal gebruik, zeker in de specificatie ‘30’. De ’S-Tronic’-automaat is beslist een aanbeveling. Het is bij een rustige rijstijl verbazend hoe snel deze overschakelt, bij constant 50 km/u kiest hij zelfs al voor de zesde versnelling.

Daarmee is gemakkelijk te verklaren waarom de automaat in dagelijks gebruik bij vrijwel alle automobilisten zuiniger zal uitvallen dan de handbak, waarbij het ook scheelt dat de automaat twee versnellingen extra heeft. Een normaal verbruik schommelt ergens tussen 1 op 15 en 1 op 17.

De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar voldoende comfortabel. De keuze voor grote lichtmetalen wielen staat wel heel stoer, maar dit gaat snel ten koste van het rijcomfort.

Conclusie

De A1 is wel het kleinste model van het merk, maar het is wel een echte Audi. Hij is compact, maar niet echt klein, rijdt prima en die pronte grille met vier ringen behoeft nergens introductie. Dat heeft zijn prijs, wie vooral kijkt naar tegenwaarde voor het geld, komt wellicht bij andere merken terecht, eventueel ook binnen de Volkswagen Groep.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi A1.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.