logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Mondeo V

Precies op tijd

Ford - Mondeo

Vanwege de economische crisis werd de Europese introductie van de Ford Mondeo ruim 2 jaar uitgesteld. Kan de auto nu nog een een rol van betekenis spelen in het D-segment?

Conclusie

Hoewel de nieuwe Ford Mondeo bijna 3 jaar op zich heeft laten wachten, kan de middenklasser gewoon de concurrentie aan met modellen als de Volkswagen Passat en de gefacelifte Peugeot 508. Zijn ietwat gedateerde interieur en de karige hoofdruimte op de achterbank zouden de Ford parten kunnen spelen, maar zijn sterke rijeigenschappen en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn interessant genoeg om de zakelijke rijder alsnog naar de showroom te lokken.

Type auto en prijs

De eerste Ford Mondeo zag het levenslicht in 1993. Generatie 4 was al klaar in 2012, maar Ford zag zich rond die tijd gedwongen de broekriem aan te halen vanwege de economische crisis. De Amerikanen sloten hun fabriek in het Belgische Genk en laat dat nou net de productiefaciliteit zijn waar de nieuwe Mondeo gebouwd had moeten worden! De fabricagelijn is vervolgens naar Spanje verhuisd, waar de Mondeo vanaf dit jaar van de band komt rollen. Dat het design van de middenklasser al tijden geleden is bevroren, valt de auto in het echt nauwelijks aan te zien. Met name van de voorzijde is het een heel imposant model, eentje waarvoor je aan de kant gaat wanneer je hem in je achteruitkijkspiegel ziet opdoemen. De Ford is er als hatchback, stationwagen en sedan. De vierdeurs Mondeo kun je alleen als hybride bestellen. Niet alle motoriseringen zijn meteen voorradig: zo komt het 1.0-liter instapmodel pas in het tweede kwartaal van 2015 op de markt. Tot die tijd geldt de 1.6-liter diesel als de voordeligste Mondeo. Daar hangt een prijskaartje aan van € 31.195.

Hoe rijdt de Ford Mondeo

Wij maakten onze eerste kilometers met de Mondeo in de omgeving van het Spaanse Malaga, waar een aantal prachtige stuurmanswegen liggen. Zulke routes kiest Ford niet voor niks: het merk heeft een reputatie hoog te houden wanneer het aankomt op sportiviteit. Hoewel de Mondeo in de eerste plaats bedoeld is om comfortabel je gezin te vervoeren, kun je er op een uitdagend traject ook veel rijplezier aan beleven. De middenklasser stuurt mooi precies en gaat als op rails de bocht om. Wel is het jammer dat je oneffenheden zo goed voelt in het interieur; sportieve ritten maak je daarom beter in je eentje. De knappe koppen van Ford hebben hun best gedaan om de Mondeo een stuk stiller te maken dan zijn voorganger en daarin zijn ze geslaagd. Wij reden de 160 pk sterke 1.5-liter EcoBoost benzinemotor en de 2.0-liter TDCi diesel (180 pk); beide krachtbronnen hielden zich keurig gedeisd. Dat geldt overigens niet voor hun prestaties; allebei de motoren bieden meer dan genoeg vermogen. De Mondeo is een grote auto en hoewel je betrekkelijk hoog achter het stuur zit (de stoelen hadden best wat lager gemogen), is de neuspartij slecht te overzien. Kijk je in de binnenspiegel, dan steekt de middelste hoofdsteun boven de exemplaren links en rechts uit. Je kunt weliswaar naar achteren kijken, maar toch is het hinderlijk. Gelukkig staan parkeersensoren op de optielijst. Die helpen je zelfs om achteruit een parkeerplek uit te steken. Komt er onverhoeds een andere auto aan, dan word je daarvoor gewaarschuwd. Zo kun je de Mondeo met meer veiligheidssystemen uitrusten. We noemen er twee. Pedestrian Detection, waarbij de wagen voorkomt dat je overstekende voetgangers over het hoofd ziet, en een absolute primeur in dit segment: een airbag in de gordels op de achterbank. Die gordels zijn van stugger materiaal dan de exemplaren die we gewend zijn: omdoen kost meer moeite. Jonge kinderen zul je daarbij moeten helpen.

De Ford Mondeo van binnen

Dat de Mondeo aandoet als een grote auto, wordt alleen maar versterkt door de beschikbare opties: massagestoelen bijvoorbeeld en stoelverwarming op de achterbank. De bagageruimte is met minimaal 429- (sedan) en maximaal 1.630 liter (stationwagen) een van de meest riante in zijn klasse. Helaas geldt dat niet voor de ruimte op de achterbank: weliswaar is de beenruimte daar dik in orde, maar wie langer is dan 1.90 meter schuurt in de hatchback en de sedan met zijn haar langs het plafond. In de stationwagen blijft je kruin vrij. Het uiterlijk van de Mondeo kan nog verhullen dat de auto jaren geleden is getekend, maar in het interieur zie je dat de middenklasser al wat ouder is. De gebruikte materialen zijn netjes, maar er is teveel voor chromen accenten gekozen. Je vindt ze op de deuren en in de omlijsting van de klokkenwinkel; het is ongetwijfeld chique bedoeld, maar het oogt juist goedkoop. Net als de vernieuwde Focus heeft ook de Mondeo voortaan een touchscreen in plaats van een woud aan knoppen. De middenconsole is er misschien niet fraaier, maar wel veel opgeruimder door geworden.

De Ford Mondeo en het milieu

Wanneer in het tweede kwartaal van 2015 alle versies van de Mondeo leverbaar zijn, kan er gekozen worden uit 8 verschillende aandrijflijnen; een hybride-, 3 benzine- en 4 dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 115- tot 240 pk. In ons huidige belastingklimaat is het aannemelijk dat de meeste aandacht uitgaat naar de 177 pk sterke hybride variant. Met een uitstoot van 99 gram CO2 komt dat model in 2015 echter slechts in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Net als 3 dieselversies, die in tegenstelling tot de Hybrid in meer dan één carrosserievariant te bestellen zijn. Alle Mondeo's zijn standaard uitgerust met een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.