logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris II

Goede, verstandige keuze

De Toyota Yaris is als occasion geliefd bij een grote groep automobilisten die kwaliteit weten te waarderen, maar wel in een compacte auto willen rijden. Goed, deze Yaris is misschien minder ‘modieus’ dan sommige andere merken, maar hoe belangrijk is dat nou eenmaal?

Wat vindt de Wegenwacht?

De Toyota Yaris is uitermate betrouwbaar. Er zijn bij de Wegenwacht maar enkele euveltjes bekend die wel eens voorkomen. Om de Yaris te starten is het om veiligheidsredenen nodig de koppeling in te trappen. Er is een schakelaar verbonden met het koppelingspedaal die dit regelt. Het gebeurt dat die schakelaar blijft hangen of defect gaat, waardoor de auto dus niet meer wil starten. De Wegenwacht kan dit oplossen. De halfautomatische, ‘gerobotiseerde’ transmissie is wel wat storingsgevoelig. Dat is een kwestie van louter elektronica, wat in de regel ter plekke is op te lossen. Dat is echt alles, voor de rest laat de Yaris zijn berijder bij normaal onderhoud echt nooit in de steek. Kwalitatief een zeer goede auto!

Over de Toyota Yaris

Dit is de tweede generatie van de Yaris, net een maatje groter dan zijn voorganger. Daarmee valt deze Toyota in de klasse waarin in ons land traditioneel heel veel auto’s worden verkocht. De concurrentie is enorm, zowel nieuw als gebruikt. In zijn looptijd is deze Yaris nooit een absolute bestseller geworden. Tja, niet zo hip en zo… Niettemin had de Yaris op grond van zijn vele kwaliteiten meer waardering verdient. Kopers van gebruikte auto’s zijn in de regel wat nuchterder en kijken meer naar wat ze krijgen voor hun geld. Daardoor is deze Toyota typisch zo’n auto die als occasion meer geliefd is dan in de nieuw-verkoop.

Uitvoeringen en varianten

In de hele looptijd van deze Yaris zijn slechts vier motoren beschikbaar geweest. Basis is een 1,0 liter driecilinder met 51 kW/69 pk, dezelfde motor als wordt gebruikt in de Aygo. Veruit het meest populair is de 1,3 liter viercilinder (64 kW/87 pk). De sportieve Yaris T-Sport met een 1,8 liter (98 kW/133 pk) is ook niet echt gebruikelijk. De 1,4 liter diesel (66 kW/90 pk) is om fiscale redenen in ons land nooit erg aantrekkelijk geweest. Met uitzondering van de absolute basisuitvoering zijn alle Yaris-versies beschikbaar als drie- en als vijfdeurs. De uitvoeringen heten opvolgorde van compleetheid Linea Terra, Linea Luna en voor de 1,3 en 1,4 diesel ook Linea Sol en alleen als 1,3 Executive. Het leveringsprogramma van de 1,0 wisselde nogal, tot dit in 2009 is teruggebracht tot alleen de basisversie, die dan Access gaat heten. De overige uitvoeringen gaan dan Aspiration, Comfort en Dynamic heten, plus voor de 1,3 opnieuw de Executive. Vanaf 2009 is in zowel de 1,3 als de diesel ook een gerobotiseerde halfautomatische transmissie leverbaar. De 1.8 T-Sport staat in uitvoering steeds geheel op zichzelf.

De Toyota Yaris als occasion

Nuchtere occasionkopers die veel waarde hechten aan kwaliteit en dus betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten, kiezen relatief vaak voor een gebruikte Yaris. De sterke reputatie van het merk Toyota in het algemeen en de Yaris in het bijzonder zorgt er tevens voor dat dit één van de meest waardevaste auto’s in zijn klasse is. Dat leidt tot stevige occasionprijzen, vergeleken met directe concurrenten, maar in de regel is de Yaris zijn meerprijs gewoon waard. Voor de occasionkoper betekent dit dat het goed zoeken is naar een goede, scherp geprijsde aanbieding. Gebruikte Yarissen worden nogal eens flink overvraagd, met name bij andere bedrijven dan de Toyota-dealers. Het pleit voor dit hele model dat Toyota-dealers en -specialisten dit model na vele jaren nog als occasion aanbieden. Aarzel bij een exemplaar naar je zin voor een verantwoorde prijs vooral niet te lang, want er zijn altijd kapers op de kust.

De proefrit

De Yaris is niet alleen een kwaliteitsproduct, hij rijdt ook nog eens erg goed. Daarbij valt op hoeveel ‘méér auto’ een model in deze klasse biedt, vergeleken met de allerkleinsten. De Yaris beschikt over goede, stevige voorstoelen, is op snelheid aangenaam stil (mede door de 6e versnelling) en verwerkt oneffenheden uitstekend. De 1,3 liter motor is lekker levendig, de 1,0 is voor een auto van dit formaat wel erg krap bemeten. Bijzonder is het grote aantal opbergvakken in het interieur, alleen in het dashboard tellen we er al 7! Dat is fijn als je de auto intensief gebruikt, bijvoorbeeld op langere ritten. De driedeurs-versies hebben rechtsachter een vrij grote dode hoek, dat is wel eens lastig in stadsverkeer. Bij normaal gebruik is een brandstofverbruik tussen 1 op 14 en 1 op 16 reëel (1.3).

Conclusie

De Toyota Yaris is gewoon een zeer goed product. Hij rijdt prettig, is economisch verantwoord en het is vooral een kwalitatief erg goed gebouwde auto, met alle prettige gevolgen van dien.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Yaris.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.