Auto Review Hyundai Kona I
Kona Light
Hyundai Kona electric Fashion 39 kWh
- Pluspunten
- Voldoende reikwijdte
- Spaarzaam verbruik
- Praktisch gebruiksgemak
- Minpunten
- Bandenrumoer
- Gebruikte interieurmaterialen
De elektrische Hyundai Kona zou van meet af aan een kleiner batterijpakket krijgen, maar de vraag naar de crossover was dusdanig groot, dat de Koreanen niet eerder aan de bouw van zo’n variant toekwamen. Zijn we opnieuw zo enthousiast, nu die instapversie eindelijk in de showroom staat?
Conclusie
Met de instapversie van de Hyundai Kona electric houd je geld over, terwijl je er verder niet eens zoveel op achteruit gaat. Natuurlijk komt de versie met het grotere batterijpakket verder op een lading stroom. Die uitvoering is ook een stuk krachtiger en weet raad met je elektrische fietsen. Maar vanaf 2021 komt de duurdere Kona niet meer in aanmerking voor fiscaal voordeel, of je hem nu zakelijk of particulier aanschaft. Het is maar de vraag wie er voor die paar kilometer extra rijbereik dan nog een paar duizend euro meer wil neertellen.
Type auto en prijs
In het geval van de elektrische Hyundai Kona kunnen we gerust spreken van een verkoopsucces. Wanneer je de semi-terreinwagen ziet rijden, heeft –ie negen van de tien keer een gesloten grille: hét herkenningspunt van de elektrische variant (er bestaan ook een versie met een traditionele verbrandingsmotor en twee semi-elektrische uitvoeringen van). Toen de Kona in de zomer van 2018 op de Nederlandse markt verscheen, bood Hyundai de auto uitsluitend aan met het grootste batterijpakket. Hoewel er toen al sprake was van een voordeliger broertje, liet die uitvoering uiteindelijk twee jaar op zich wachten. Inmiddels is hij er dan, met een aantrekkelijke vanafprijs van € 36.795. Daarmee is de Kona zelfs een paar honderd euro goedkoper dan die andere elektrische Hyundai uit het modellengamma: de IONIQ electric. Hyundai grijpt de komst van deze instapversie aan om het complete leveringsprogramma bij te punten. Zo profiteren alle Kona’s van een drie fase laadmogelijkheid. In de afgelopen paar jaar zijn er de nodige alternatieven voor de crossover bij gekomen. De DS3 Crossback E-Tense bijvoorbeeld (vanaf € 43.290), de Mazda MX-30 (minimaal € 33.990) en de MG ZS EV (minstens € 30.985). Stuk voor stuk elektrische semi-terreinwagens, alleen heeft de Kona op hen voor dat je bij Hyundai uit verschillende batterijgroottes kunt kiezen. De grootste concurrentie komt uit eigen huis, want Kia behoort tot hetzelfde concern. Ook daar hebben ze twee volledig elektrische auto’s in de aanbieding, met een tweetal accugroottes: de e-Soul en e-Niro, vanaf respectievelijk € 44.985 en € 44.310. De goedkopere Kia’s zijn op het moment van schrijven nog niet uit. De Kona met het grote batterijpakket kost minimaal € 41.595. Welke uitvoering je ook kiest: 8 jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op de accu’s is altijd bij de koop inbegrepen.
Hoe rijdt de Kona electric 39 kWh
Niet alleen het batterijpakket van de Kona electric 39 kWh is kleiner, ook de elektromotor is bescheidener van aard. De krachtbron levert nog altijd 395 Nm koppel, maar is ‘slechts’ 136 pk sterk. Bovendien mag de Kona met het kleinere batterijpakket geen aanhanger trekken (van maximaal 300 kilogram, dus we kunnen eerder spreken van het gemis aan een fietsendrager). Je merkt weliswaar dat de acceleratie minder indrukwekkend is – de sprint van 0 naar 100 neemt 2,1 seconden langer in beslag - maar je hoeft je bij het verkeerslicht nog altijd niet te schamen. Verwacht overigens geen sportieve aspiraties, want besturing en demping zijn nadrukkelijk op comfort afgestemd. Wanneer je het tempo opvoert, glijdt de Hyundai over zijn voorwielen weg. Dat de Kona niet de eerste EV van de fabrikant is, werkt in zijn voordeel. Ook deze voordelige variant profiteert van slimmigheidjes als een verwarming die zich desgewenst volledig op de bestuurder richt (zodat er geen energie hoeft te worden gestoken in de rest van het inzittendencompartiment) en flippers achter het stuur, waarmee je zelf bepaalt hoeveel remenergie er wordt teruggewonnen. Wie goed vooruitkijkt, hoeft op die manier nauwelijks nog te remmen. De accu’s gaan schuil onder de bagageruimte en de achterbank, zodat de SUV stabiel op de weg ligt. Een elektromotor maakt geen geluid, dus gaan je onderweg andere geluiden opvallen. Zoals dat ook al het geval was bij de IONIQ, kun je achter het stuur van de Kona goed de afrolgeluiden van de banden horen. Positief zijn de hoge zit, de fijne stoelen en de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Standaard beschikt de Hyundai over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de vanafprijs inbegrepen. Dat is fijn, want het zicht over je rechterschouder houdt niet over. Wie kiest voor een hoger uitrustingsniveau, profiteert ook van zaken als een head-up display en dode hoek signalering.
De Kona electric 39 kWh van binnen
Om de luchtweerstand te verminderen, hebben de Koreanen de elektrische Kona van een gesloten grille en dichte wielen voorzien. Ook het interieur ziet er anders uit. Dat is namelijk uitgevoerd met een ‘zwevende’ middenconsole, dat het binnenste van de Hyundai een luxe uitstraling geeft. Zolang je er alleen naar kijkt althans, want de gebruikte kunststoffen zijn knalhard en de bedieningsknoppen voelen goedkoop aan. Niet zo verwonderlijk, want ze zijn linea recta overgenomen uit de reguliere Kona en die is maar liefst 17 mille voordeliger. Vanwege de locatie van het batterijpakket doe je op het gebied van binnenruimte in ieder geval geen concessies: de been- en hoofdruimte is toereikend en vanwege de bescheiden middentunnel kun je achterin zelfs met drie volwassenen naast elkaar zitten. Ook de kofferbak is met een inhoud van 332 liter marktconform. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer en kun je tot 1.114 liter aan spullen meenemen. Desgewenst kun je de Kona laten voorzien van een opbergvak voor de laadkabels, waarvoor je dan uiteraard wel een paar liter bergruimte inlevert.
De Kona electric 39 kWhen het milieu
De voordeligste Kona electric heeft een batterijpakket met een inhoud van 39 kWh. Snelladen gaat met een snelheid tot 50 kW, op straat kan de semi-terreinwagen met drie fasen laden. De eveneens leverbare 64 kWh variantbiedt in ruil voor zijn aanzienlijke meerprijs een hogere laadsnelheid (100 kW) en een grotere reikwijdte. Niet dat er iets mis is met de actieradius van de 39 kWh versie: daarvoor geven de Koreanen al een rijbereik op van 305 kilometer. In de praktijk wisten wij dat getal zelfs te overtreffen: na afloop van onze vaste verbruiksronde, die in de zomer van 2020 langs een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en weer terug voert, hadden we 230 kilometer gereden met nog 83 stuks te gaan op basis van de boordcomputer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg een nette 12,5 kWh per 100 kilometer. Met dezelfde testauto reden we onze verbruiksrit ook in het najaar. We kwamen eveneens op één lading stroomthuis, maar bij een buitentemperatuur van 10 graden was de resterende actieradius geslonken tot 36kilometer. Het gemiddelde verbruik bedroeg 15,0 kWh per 100 kilometer Nog altijd niet verkeerd voor zo´n zware auto!
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
