logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Ibiza IV 2e facelift

Onverminderd aantrekkelijk

Seat - Ibiza

Pluspunten
  • Tijdloos model
  • Goede rijeigenschappen
  • Keuze uit drie carrosserievarianten
  • Sportief karakter
Minpunten
  • Enkele vaker voorkomende euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Veel Ibiza-techniek komt overeen met de Volkswagen Polo. We zien dat er door de jaren heen wel het nodige is doorontwikkeld. Veel van de euvels die we bij eerdere bouwjaren nog moesten melden, zijn bij deze latere versies ondervangen. Wat nog wel kan voorkomen, zijn doorgeslagen bougiekabels, waardoor een benzinemotor ineens op minder cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden: de Wegenwacht kan dit desnoods verhelpen door slechts één bougiekabel te vervangen.

De Seat Ibiza is als occasion behoorlijk populair. Hier hebben we het over de laatste faceliftversie, vóór de verschijning van de modelgeneratie van 2017.

Waar praten we over

De Ibiza is een vaste waarde binnen het merk Seat. Het model bestaat vanaf 1984 en voor de meeste kopers behoeft de Ibiza dan ook geen introductie. Het goede van de compacte gezinsauto is steeds geweest, dat het model een relatief jong publiek aanspreekt (of wie zich jong voelt natuurlijk). Een bijkomend pluspunt is, dat het model in drie varianten te koop werd aangeboden: als driedeurs (‘SC’), vijfdeurs en stationwagen (‘ST’). Zo kun je binnen het modellengamma doorgroeien van een sportieve vrijgezellenauto tot een familiewagen en toch een Seat Ibiza blijven rijden.

Uitvoeringen en varianten

Bij deze faceliftversie was de grootste wijziging de introductie van een 1.0-liter driecilinder benzinemotor. Die krachtbron kennen we al uit diverse andere modellen uit het Volkswagen-concern. De basisversie is goed voor 55 kW/75 pk en is herkenbaar aan de typeaanduiding 1.0 MPI. De overige driepitters heten TSI; een afkorting die duidt op directe inspuiting, een turbo en een intercooler. In die vorm levert de 1.0 70 kW/95 pk of 81 kW/110 pk. Er bestaat ook een 1.4 TSI, een viercilinder met 110 kW/150 pk, die uitsluitend is geleverd in de sportieve FR Connect-uitvoering. De 1.8 TSI geldt met 141 kW/192 pk als absolute krachtpatser, maar die motor werd uitsluitend geleverd in het driedeurs topmodel de Cupra. De Ibiza is er ook met een 1.4 TDI-diesel met 66 kW/90 pk. Van die motor bestaat ook nog een 77 kW/105 pk-versie en ook die is er uitsluitend als FR Connect. De zeventraps DSG- transmissie is geleverd in combinatie met de sterkste 1,0 benzineversie en de 66 kW-diesel. De standaard versies van motoren en transmissies zijn in alle carrosserievarianten geleverd. De basisuitvoering wordt aangeduid als Reference, gevolgd door de Style, Style Connect, FR en FR Connect.

De Seat Ibiza als occasion

Een sterk punt van de Ibiza is altijd geweest, dat de verkoop ‘nieuw’ vrij constant is gebleven. Daardoor bestaat er ook van deze versie volop aanbod. De diesels zijn in ons land schaars -minder dan 10% van het aanbod - maar een echt bezwaar is dat voor de meeste mensen niet. De driedeurs zie je niet veel en dus is de gewone vijfdeurs hatchback veruit de meest voorkomende. Naar verhouding is de stationcar ST zeer gewild. De Ibiza wordt vrijwel uitsluitend verkocht aan particulieren. Hoge kilometerstanden komen daarom maar weinig voor.

Klik hier voor het huidige tweedehands aanbod

De proefrit

Hoewel deze Ibiza-generatie alweer in 2008 verscheen, oogt de auto niet verouderd. Veel mensen vinden ‘m nog altijd prachtig, met die gewaagde combinatie van scherpe lijnen en zachte rondingen. Natuurlijk is het gemakkelijk om te zeggen dat de driedeurs de mooiste is, maar die is ook het minst praktisch. De Ibiza is ook in een normale versie al een lichtelijk sportieve auto, met een andere onderstelafstemming van de Volkswagen Polo waarvan hij is afgeleid. De FR-uitvoering is nog stugger, met fabelachtig goede stoelen die in een sportwagen niet zouden misstaan. De 1.0-liter driecilinder mist trekkracht bij lage toeren; om een beetje op te schieten, is wat verder doortrekken in de versnellingen aanbevolen. Het knappe is, dat de DSG-automaat daar als het ware ‘omheen schakelt’. Los daarvan is de 1.0 in de TSI-versies een erg fijne motor, die op kruissnelheid nauwelijks opvalt vanwege het lage geluidsniveau. Je zou zomaar denken dat je met een grotere motor op pad bent! De handgeschakelde versnellingsbak doet het prima; heel de bediening van de Ibiza stelt je nergens voor vraagtekens. Deze versie heeft al een opvallend modern dashboard met een fraai display en daarin, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een prettig werkend navigatiesysteem. De inhoud van de bagageruimte is bij de hatchbacks 285 liter, wat een normale waarde is. De ST is langer en dat komt de kofferbakinhoud ten goede: die bedraagt 430 liter. Het beste hebben we voor het laatst bewaard en dat is het spaarzame brandstofverbruik: in een 1.0 (81 kW) met DSG reden we in de dagelijkse praktijk zomaar 1 op 18. In de praktijk zal het niet meevallen met een handgeschakelde versie zuiniger te rijden en ook de minder krachtige motoren zullen het er niet veel beter vanaf brengen.

Conclusie

Hoewel er de nodige technische overeenkomsten bestaan, is de Seat Ibiza toch een andere auto dan een Volkswagen Polo. De Ibiza is namelijk nét een tandje sportiever. Het brede leveringsprogramma biedt ook nog eens aangenaam veel keuze.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.