logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Laguna III

Veel beter dan je denkt

Renault - Laguna

Pluspunten
  • Prima rijeigenschappen
  • Heel comfortabel
  • Kwalitatief beslist niet slecht
Minpunten
  • Beetje saai model

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de ontwikkeling van deze Laguna-generatie heeft Renault er heel veel aangedaan om tot een beter kwaliteitsniveau te komen dan voorheen. Dat is goed gelukt, er zijn veel minder klachten bekend over dit model dan over de vorige Laguna. Een belangrijke oorzaak is de sterk verbeterde sleutelkaart, waarin bijvoorbeeld de batterij een apart vak heeft, waardoor het elektronische gedeelte volledig is beschermd tegen vocht en vuil. Dat scheelt gewoon storingen. De elektrisch bediende handrem blijft wel regelmatig ‘haken’, waardoor de auto niet meer rijdbaar is. De Wegenwacht heeft daarvoor wel een oplossing. De elektronica is in z’n algemeenheid nog wel wat kwetsbaar, met name omdat er door de bijzondere plaatsing van componenten wel eens (spat)water binnendringt. Dat kan tot uiteenlopende storingen leiden, maar meestal is het een kwestie van droogmaken en goed afsluiten.
De Renault Laguna van de tweede generatie is als occasion flink ondergewaardeerd. Wellicht had Renault er beter aan gedaan dit model een andere naam te geven. Nu heeft deze echt te leiden gehad onder de zeer matige reputatie van de eerste Laguna. Onterecht.

Waar praten we over?

Je zou dus kunnen zeggen dat die vorige generatie de naam Laguna heeft besmet. Bij de lancering van dit model heeft Renault bezworen dat die kwalitatief veel beter zou zijn, maar ja, wie gelooft dat? Nou, wij dus. De exemplaren die nu rondrijden zijn niet volkomen vrij van storingen, maar het is echt niet meer zoals het was. Los van wat elektronische malheur –die je bij de meeste merken hebt- kennen we geen ‘rampen’ bij deze Laguna: zie het kader van de Wegenwacht. Het grote publiek heeft het niet vertrouwd en dus kampt Renault met tegenvallende verkopen. In elk geval heeft deze Laguna nooit de aantallen behaald van de vorige in zijn gloriedagen. Zonde, want deze Laguna is niet alleen een veel betere, maar bovendien ook best een fijne auto, zonder dat men dat lijkt te beseffen.

Uitvoeringen en varianten

We beperken ons hier tot de Laguna en de Laguna Estate. De Coupé is een dermate afwijkende auto dat die buiten dit bestek valt. In deze serie zijn vier benzinemotoren en in totaal vijf dieselvarianten beschikbaar. De basis-benzinemotor is een normale 1,6 liter (82 kW/112 pk), gevolgd door een 2,0 liter met 103 kW/140 pk. De 2,0 liter Turbo –niet dezelfde motor als die ‘zonder’- is er in twee versies: 125 kW/170 pk en 150 kW/204 pk. Deze laatste is er alleen als GT met vierwielaandrijving en in ons land een zeldzaamheid. Er is één 1,5 liter dCi-diesel met 81 kW/110 pk. De 2,0 dCi is er met 96 kW/130 pk, 110 kW/150 pk, 127 kW/175 pk en als vierwielaangedreven GT met 131 kW/178 pk en dat is eveneens een nauwelijks voorkomende versie. De 1,6 liter motor is er niet in de Estate. De Laguna heeft zelfs twee keer een facelift gehad: in het najaar van 2010 en in het najaar van 2013. Naast de nodige detailwijzigingen heeft Renault die gelegenheden vooral benut om het leveringsprogramma flink uit te dunnen. Bij de eerste facelift is de 1,6 liter benzinemotor compleet verdwenen. De 2,0 dCi is er nu alleen nog met 110 kW/150 pk, in één uitvoering 127 kW/175 pk, plus een 130 kW/180 pk-variant voor de GT. In 2013 zijn alle benzinemotoren verdwenen, de 1,5 dCi voert de boventoon, de GT is ook weg en zowel de 110 kW/150 pk-versie als de 127 kW/175 pk-versie kennen beide nog slechts één uitvoering. De belangrijkste uitvoeringen zijn Expression, Dynamique, Initiale en als afzonderlijke versie de GT. In 2008/9 is de ‘Corporate’ een tijdelijke versie. Na de eerste facelift kennen we de Laguna tijdelijk ook als Parisiènne (2011/12), Collection (2012/13) en Bose (2012/13). In 2014 en ’15 is het leveringsprogramma stapsgewijs verder afgebouwd.

De Renault Laguna als occasion

Er is een redelijk aanbod gebruikte Laguna’s, maar de vraag is niet wild. Bij Renault-dealers komen ze al niet zo vaak meer voor en als dat al gebeurd, dan hebben die er wel klanten voor. We zien ze vaker bij dealers van andere merken en in de onafhankelijke handel en daar staan ze soms relatief lang. Dat is goed nieuws voor wie zich niks aantrekt van de reputatie van de vorige generatie en beseft dat deze een veel betere auto is. Dat geeft je de vrijheid om rustig rond te kijken en te vergelijken en als je je keuze hebt gemaakt, is er vaak wat ruimte voor onderhandeling. Het is illustratief dat de vraagprijzen, met name voor diesels, vaak duidelijk lager liggen dan volgens de ANWB/Bovag Koerslijst verantwoord is. Dat geeft aan dat de aanbieder ‘m graag kwijt wil en daardoor sta je als koper sterker. Ruim een kwart van het aanbod betreft diesels. Liefst twee derde van het aanbod betreft een Estate.

De proefrit

De Laguna is een Frànse auto, in de goede zin. Dat betekent een heel prettig rijcomfort. Direct vallen de fijne voorstoelen op, eenmaal op weg blijkt ook het veercomfort erg aangenaam. De testauto staat helaas op 18 inch-wielen, dat is geen aanbeveling, want daardoor worden kleine oneffenheden naar verhouding sterk gevoeld. De automatische handrem behoort bij wegrijden zichzelf uit te schakelen, maar dat is zo’n onaangenaam gevoel dat we dat niet aanbevelen: we doen het zelf wel. Opvallend zijn de knopjes ‘soft’ en ‘fast’ waarmee de snelheid waarmee de airco de temperatuur bij regelt kan worden aangegeven. Dat kennen we in geen enkele andere auto. De cruise control annex snelheidsbeperking is ook een zeldzaamheid in deze klasse, maar wel een slimme en goedwerkende installatie. Het ruimte-aanbod is ook achterin ruim voldoende, volwassenen kunnen hier prima zitten. De uitrusting is per uitvoering al mooi compleet. Opvallend in de Estate is de mogelijkheid de achterbank neer te klappen, terwijl je achter de auto staat, zoals we dat kennen van de Mazda 6. Met een normale 2,0 liter benzinemotor kom je in de praktijk uit op 1 op 10 á 11, wat niet bijzonder zuinig is.

Conclusie

Even de vooroordelen van de vorige Laguna opzij schuiven. Op basis van onze ervaringen is dat terecht, maar te weinig particuliere occasionkopers lijken dit te kunnen. Daardoor beseffen velen niet dat deze Laguna-generatie wèl goede en fijne auto’s zijn. Bij aankoop moet je je wel realiseren dat inruil over een paar jaar geen feestje wordt.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Renault-dealer van Kerkhof & Visser

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.