Auto Review BMW 6-Serie II (G32)
Wonderlijk genoegen
BMW 640d xDrive GT
- Pluspunten
- Rijgedrag
- Ruimteaanbod
- Aanvullende veiligheidsuitrusting
- Gebruiksgemak
- Minpunten
- Design
- Prijs
Of de BMW 6 GT mooi is, daar wagen wij ons niet aan. Maar we durven de vierdeurs coupé wel steengoed te noemen. En peperduur!
Conclusie
Het design van de BMW 6 GT is zo’n beetje het enige waarop iets valt aan te merken. Voor de rest laat de vierdeurs coupé uitstekende rapportcijfers noteren, of het nu gaat om diens rijgedrag, de aanvullende veiligheidsuitrusting of riante binnenruimte. Moet je de BMW alleen nog kunnen betalen.
Type auto en prijs
BMW heeft er een handje van om modellen te bedenken waar andere autofabrikanten niet op komen. Dat geldt echter niet voor hun grote vierdeurs coupé. Die eer valt ten deel aan concurrent Mercedes. Zij brachten al in 2004 een dergelijke wagen op de markt in de vorm van de CLS. De huidige 6 GT vervangt de 5 GT én de 6 Serie Gran Coupé. Onderhuids vertoont de auto grote overeenkomsten met het vlaggenschip van het BMW modellengamma: de 7 Serie. Prijzen beginnen bij € 72.992 voor een dieselversie, de goedkoopste benzine-uitvoering kost € 77.045. Modellen als de Audi A7 en Mercedes CLS gelden als alternatief. Beide vierdeurs coupés hebben een aanzienlijk hogere vanafprijs, maar leveren voor dat geld ook extra vermogen.
Hoe rijdt de 6 GT
Van zichzelf maken ze in Beieren al fijne reiswagens, maar omdat de Gran Turismo pro-fiteert van de (optionele) trukendoos van de 7 Serie, geef je jouw plaats achter het stuur helemaal niet graag op. De krachtbron en transmissie van onze testauto vormen een ijzersterke combinatie. De zes-in-lijn dieselmotor is goed voor 320 pk, 680 Nm en een trekgewicht van 2.100 kilogram. De BMW voelt niet aan als de vijf meter lange li-mousine die het is, maar laat zich door het verkeer leiden alsof je in een doodnormale middenklasser onderweg bent. Alleen dan wel eentje waarvan de achterwielen mee-sturen en die vanwege alle aanwezige techniek nauwelijks nog overhelt in bochten. Feilloos is de BMW overigens niet: korte oneffenheden komen aan de achterzijde na-drukkelijk binnen. De 6 GT oogt ranker dan de 5 GT, maar behoudt een hoge instap. Dat is niet alleen prettig, maar draagt ook bij aan een beter overzicht. Naar voren althans; de forse raamstijlen ontnemen je alsnog een boel zicht opzij en naar achteren. Optioneel kun je de BMW echter uit laten rusten met een aantal camera’s, waarmee je alsnog rondom de auto kunt kijken. Standaard beschikt de vierdeurs coupé over een noodstopsysteem bij stadssnelheden. De rest van de veiligheidsuitrusting is weliswaar omvangrijk, maar moet apart worden bijbesteld. We noteren onder andere een waar-schuwing bij kruisend verkeer aan de voor- en achterzijde van de auto, adaptieve cruise control, al dan niet actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering plus verkeers-bord- en vermoeidheidsherkenning. Door een tweetal pakketten aan te vinken, heb je alle mogelijke hulpsystemen aan boord (en ben je bijna € 3.500 armer).
De 6 GT van binnen
De 6 GT mag er van buiten dan anders uitzien dan een 7 Serie, aan boord treffen we een typisch BMW-interieur. Dat is bij deze fabrikant overigens geen straf: het binnenste van de vierdeurs coupé is opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Bovendien kan iedereen lezen en schrijven met de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem, dat je zelfs door middel van handgebaren kunt aansturen. De kofferbak is minimaal 610- en maximaal 1.800 liter groot. Klap je de achterbank neer – dat kan ook vanuit de bagageruimte – dan ontstaat er een licht oplopende laadvloer, waaronder je naast kostbare spullen bijvoorbeeld ook de hoedenplank kunt opbergen. Ondanks de aflopende daklijn kunnen ook lange inzittenden uitstekend achterin zitten. De hoofd-ruimte is namelijk prima, de beenruimte valt zelfs overvloedig te noemen. De BMW is breed genoeg voor drie passagiers, maar de middelste moet dan wel de middentunnel tussen zijn of haar benen dulden. Afgaand op het aantal stroompunten gaan de Duit-sers zelf uit van twee mensen op de achterbank.
De 6 GT en het milieu
BMW levert de 6 GT met vijf verschillende motoriseringen: twee benzine- en drie die-selversies. Het vermogen loopt uiteen van 190- tot 340 pk. Hoewel ze in München be-schikken over een plug-in hybride aandrijflijn (je kunt zowel de 5- als 7 Serie daar naar wens mee laten uitrusten), is die niet verkrijgbaar voor de 6 GT. De door ons gereden, vierwielaangedreven uitvoering mét automaat liet na afloop van onze test een brand-stofverbruik van 1 op 11,7 noteren. De fabrieksmeting bedraagt 1 op 16,9.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
