logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Porsche Cayenne III (9YA)

Automobiele eredivisie

Porsche - Cayenne S

De Porsche Cayenne werd ooit gezien als een slechte grap, maar de inmiddels derde generatie van de semi-terreinwagen laat niet met zich spotten.

Conclusie

Porsche heeft zich bekwaamd in het maken van kwalitatief hoogstaande semi-terreinwagens, zoals het dat lang geleden al met sportauto’s deed. Er valt maar weinig op de nieuwste Cayenne aan te merken. Wie de SUV zelf niet kan betalen, kan hem slechts vol bewondering nakijken.

Type auto en prijs

Porsche-puristen beschouwden de eerste Cayenne als heiligschennis: een semi-terreinwagen in plaats van een sportauto! Door de jaren heen bleef het model de gemoederen bezig houden. Zo introduceerden de Duitsers exemplaren met een dieselmotor en een semi-elektrische aandrijflijn. Vandaag de dag verkopen ze in Stuttgart echter meer SUV’s dan sportwagens. De Cayenne is voor de begeerlijke autofabrikant dusdanig belangrijk, dat op deze derde generatie een gloednieuw stel remmen debuteert. Daar zit een laagje koolstof op, waardoor ze tot 30 procent langer mee moeten gaan (en dat mag ook wel, met een meerprijs van drie mille). Verder zijn er de nodige overeenkomsten met het vlaggenschip van het modellengamma, de Panamera. Niet in de laatste plaats vanwege de van die limousine afgekeken kont, waarop de achterlichten met elkaar in verbinding staan middels een dunne LED-strook. Deze licht in het donker op bij het van het slot halen van de Cayenne: een aanblik die doet denken aan de pratende auto van David Hasselhoff uit de televisieserie ‘Knightrider’. De vanafprijs bedraagt € 111.100. Vierwielaandrijving wordt standaard op de Cayenne meegeleverd, zoals dat gebruikelijk is in dit – exclusieve - deel van het segment. De Range Rover Sport, BMW X6 en Mercedes GLE Coupé gelden als alternatief. Pijnlijk voor Porsche: die semi-terreinwagens bieden voor minder geld een soortgelijk vermogen. De Range Rover zelfs 64 pk extra, met dank aan de hybride aandrijflijn waarmee het ‘instapmodel’ bij de Britten wordt geleverd.

Hoe rijdt de Porsche Cayenne S

Onderhuids is de nieuwe Cayenne een Audi Q7. Er zijn misselijker modellen om je platform mee te delen. Desondanks is er een smakelijk Porsche-sausje overheen gegaan. Zo heeft de Cayenne bredere achter- dan voorwielen en beschikt de semi-terreinwagen optioneel over een ander type luchtvering, om het hellen en kiepen van de carrosserie tegen te gaan. Modificaties aan de voorwielophanging en de besturing moeten er bovendien voor zorgen dat de auto preciezer en directer op stuurcommando’s reageert. ‘Missie geslaagd’, kunnen wij concluderen na onze kennismaking met een door de importeur ter beschikking gestelde Cayenne S. Die uitvoering, voorzien van een 3.0-liter V6 met twee turbo’s, is goed voor een vermogen van maar liefst 440 pk. Het koppel bedraagt 550 Nm. Dat de Porsche daarmee snel is, viel te verwachten. Wat voor ons echter als een verrassing kwam, is het grote comfort waarin de Cayenne kilometers vreet. Toegegeven; daar droegen de optionele sportstoelen uit onze testauto voor een belangrijk deel aan bij. Bovendien kun je de auto op elke mogelijke manier naar je eigen smaak aanpassen, van de rijmodus tot de rijhoogte. Maar stil is de SUV van zichzelf. Tenminste; zolang jij dat wilt. Want trap je het gas in, dan roffelt de V6 er lustig op los. Je hoeft geen illegale snelheden te bereiken om daar van te genieten; stevig optrekken bij het verkeerslicht volstaat. In deze automobiele eredivisie kun je de deelnemers op weinig minpunten betrappen. Dat wil niet zeggen dat de Cayenne zonder fouten is. Zo lijkt de gebruikte achttraps automaat met dubbele koppeling bemeten op kleinere en lichtere Porsches. Bij lage snelheden wordt er nadrukkelijk teruggeschakeld, wat een auto van dit kaliber onwaardig is. Ondanks zijn lichtvoetige rijgedrag – de Cayenne viel door veelvuldig gebruik van aluminium 65 kilogram af – blijft de Porsche aanvoelen als een grote auto (en met een lengte van 4.91 meter is het dat natuurlijk ook). Het zicht rondom is redelijk, op de lelijke dode hoek over je rechterschouder na. Gelukkig beschikt de Porsche over een uitgebreid stel camera’s, waarmee je rondom de auto kunt kijken. Er staan zelfs twee stuks op de wielen afgesteld; op die manier behoren parkeerschades aan je lichtmetalen velgen voortaan tot het verleden! De aanvullende veiligheidsuitrusting moet van de optielijst komen, maar biedt dan de keuze uit onder meer actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een infraroodcamera, waarmee mens en dier in het donker beter zichtbaar zijn. Een speciale vermelding is er voor de remassistent, die door middel van een grote gele melding op het dashboard aangeeft dat je te dicht op je voorganger rijdt. De waarschuwing is zo opzichtig, dat we herhaaldelijk vreesden voor een motorstoring.

De Porsche Cayenne S van binnen

De Cayenne vertoont niet alleen van buiten, maar ook van binnen gelijkenissen met de eerder aangehaalde Panamera. Zo is het complete instrumentarium van de luxe sedan overgenomen. Een hele verbetering met het binnenste van zijn voorganger; dat bevatte nog priegelige bedieningsknoppen en een bescheiden infotainmentscherm. Inmiddels beslaat dat scherm de complete breedte van de middenconsole, die bovendien een stuk opgeruimder aan doet. Wat een touchscreen líjkt, blijkt in werkelijkheid een paneel met bedieningsknoppen. De diverse handgrepen die aan het interieur zijn toegevoegd, doen een beetje potsierlijk aan. Weliswaar weten we na het bijwonen van een technische workshop dat de Porsche buiten de gebaande paden wel degelijk zijn mannetje staat, maar slechts weinig eigenaren zullen de semi-terreinwagen daarvoor inzetten. Nu zitten die handgrepen alleen maar in de weg; je tikt er links en rechts met je been tegenaan. Het infotainmentsysteem kent een uitgebreide menustructuur. Helaas was de gebruiksaanwijzing van onze testauto een digitaal exemplaar, dat niet eens geïnstalleerd bleek: we moeten je daarom het antwoord schuldig blijven op de precieze werking van het ‘keyless entry’-systeem. We konden weliswaar met de sleutel op zak de Cayenne afsluiten, maar aan boord komen wilde maar niet lukken. Toen we de sleutel weer tevoorschijn hadden gehaald, ging het beter. De achterbank biedt een opvallend stevige zit en valt te verschuiven; de rugleuningen kunnen ook nog eens apart worden versteld. De beenruimte achterin is prima, de hoofdruimte houdt dankzij het optionele panoramadak niet over voor wie langer is dan 1.90 meter. Bovendien heeft de Porsche een hoge middentunnel, waardoor er geen drie personen naast elkaar plaats kunnen nemen. De kofferbakafmetingen bedragen minimaal 770- en maximaal 1.710 liter; waardes waarmee de Cayenne keurig in de pas loopt met de concurrentie. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan loopt de laadvloer op. Bij wijze van tegemoetkoming kun je de achterzijde van de SUV laten ‘knielen’ om het beladen te vereenvoudigen.

De Porsche Cayenne S en het milieu

De Volkswagen Group, waartoe ook Porsche behoort, heeft diens start/stop-systeem geperfectioneerd. Het werkt nu al wanneer de auto bijna stil staat, maar in een opzichtige personenwagen als de Cayenne sla je op die manier een modderfiguur. Temeer daar zo’n brandstofbesparend hulpsysteem slechts een druppel op een gloeiende plaat vormt; wij realiseerden met de door ons gereden S-uitvoering een praktijkverbruik van 1 op 8,6. Het fabriekscijfer bedraagt een nuchtere 1 op 10,9. Porsche biedt de Cayenne in ons land aan met twee V6’en een V8. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 340- tot 550 pk. Vooralsnog lopen alle krachtbronnen op benzine; het is nog onduidelijk of er opnieuw een Cayenne met een dieselmotor leverbaar wordt. Een hybride aandrijflijn is echter al wel toegezegd.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.