Auto Review Opel Astra J 1e facelift
Vlijmscherp gesneden Astra
Opel - Astra GTC
Conclusie
De Opel Astra GTC ontpopt zich als een echte rijdersauto. Hij stuurt geweldig goed en heeft een sportieve wegligging. Daarbij hoeft er niet eens al teveel aan comfort te worden ingeboet. Verder zijn de lijnen van de koets messcherp gesneden. Wel mist de 1.6 l Turbo een beetje gretigheid. De ruimte binnenin is ok. Maar drie volwassen mensen achterin moeten wel inschikken.Type auto en prijs
De in Polen gebouwde Opel Astra GTC valt in de klasse van sportieve en betaalbare coupés. Hier vinden we ook auto’s als de Volkswagen Scirocco en de Renault Megane Coupé. Deze driedeurs Astra is 447 centimeter lang, 184 centimeter breed en 148 centimeter hoog. De wielbasis van 270 centimeter is iets langer dan die van de gewone Astra. De auto deelt geen enkel plaatdeel met zijn hatchback broer en dat is best bijzonder. Deze sportieve Opel is in Nederland leverbaar met naar keuze drie motoren, een 1.4 Turbo van 103 kW (140 pk) of 88 kW (120 pk) , een 1.6 Turbo die goed is voor 132 kW (180 pk). En er is een 2.0 CDTi. Deze diesel kan maximaal 121 kW (165 pk) naar de voorwielen sturen. Later zal er ook een schone 1.7 liter diesel verschijnen. De 1.4 kan 201 km/h toppen en accelereert net binnen de 10 seconden naar 100 km/h. De 1.6 haalt 220 km/h en sleurt je desgewenst in 8,3 seconden naar de 100. En de 2.0 liter diesel is altijd nog goed voor 210 km/h en een acceleratietijd van 0-100 km/h in 8,9 seconden. De Opel Astra GTC kent een vanafprijs van € 25.745 voor de 1.4 Turbo. De 1.6 Turbo kost € 29.995. En voor de zelfontbrander betaal je € 31.895. Met deze prijzen zoekt Opel een beetje het midden tussen de concurrenten VW Scirocco en Renault Megane Coupé. Waarbij aangetekend dat deze Astra een behoorlijk rijke standaarduitrusting heeft.Hoe rijdt de Opel Astra GTC
Wij maken kennis met twee versies, de 1.6 Turbo en de 2.0 liter diesel. Je weet dat de benzinegestookte 1.6 Turbo beresterk is en vlot uit de startblokken komt. Maar echt voelen doe je het niet. Het gaat allemaal zo geleidelijk dat je nauwelijks in de gaten hebt dat je met gezwinde spoed over het asfalt snelt. Voor zo´n auto had de motor best wat bijteriger mogen reageren. En een sportiever geluid mogen maken. Bij lage toeren is de trekkracht matig, je moet de motor flink op toeren houden. In het snelle bochtenwerk merk je dat de Astra GTC prachtig in balans is. Hij heeft een heel fijne wegligging. Dat komt onder meer door de bijzondere voorwielophanging. Die is voorzien van hyperstrut veerpoten en dat zorgt voor een stijvere wielophanging, een preciezere besturing en nauwelijks voelbare aandrijfreacties in het stuur. Deze voortrein is afkomstig van de supersportieve Opel Insignia OPC. Geen half werk dus en dat merk je als je met de auto rijdt. Schakel je de stabiliteitscontrole uit dan merk je dat het systeem nog wel ingrijpt, maar eerst heel veel ruimte laat om de auto in overstuur te forceren. Leuk voor de liefhebber die een dagje een circuit op gaat! We rijden ook met de diesel. Die weet op de snelweg van geen ophouden. Deze motor lijkt zelfs sneller te reageren dan de benzineversie. De zelfontbrander voelt nog sportief aan ook. Want in bochtige trajecten doet hij wat wegligging betreft niet onder voor zijn benzinebroertje. Terwijl er toch meer gewicht op de vooras rust.De Opel Astra GTC van binnen
Het stuurwiel en het instrumentarium kennen we al van de gewone Astra. Dat geldt ook voor de middenconsole met veel te veel en te kleine knopjes. Je vindt er de radio, de aircobediening en de navigatie. Het bedieningsgemak is helaas ver te zoeken. Snel en op gevoel de juiste knoppen vinden lukt pas na een week intensief met de auto sturen. De meters zijn wel goed afleesbaar. Kies je voor de als extra leverbare actieve demping, dan verspringt de achtergrondkleur van de meters van wit naar rood zodra je de sportmodus inschakelt. De voorstoelen zitten perfect en ze zijn goed verstelbaar. De zit achter het stuurwiel is echt geweldig. Nu claimt Opel dat je ook achterin gemakkelijk met drie mensen kunt zitten. En het moet gezegd, voor een coupé is er meer dan genoeg beenruimte. Alleen zullen langere mensen al gauw een gebrek aan hoofdruimte ervaren. En je zit er liever met z'n tweeën dan met z'n drieën. Dat doe je echt alleen voor heel korte ritjes. Opvallend groot is de kofferbak. Die is met zijn inhoud van 380 liter zelfs iets groter dan die van de gewone Astra.De Opel Astra GTC en het milieu
De basisversie, de 1.4 Turbo, heeft een CO2-uitstoot van 139 g/km. Hij krijgt een A-label. De bijtelling bedraagt 20 procent. De 1.6 Turbo met een CO2-uitstoot van 164 gr/km krijgt een C- label. En de tweeliter diesel is goed voor een B-label. Deze laatste twee krijgen een bijtelling van 25 procent.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
