Auto Review Toyota Rav4 V
SUV zoals het is bedoeld
De Toyota RAV-4 heeft als occasion een sterke positie. Dat komt met name omdat er al vier generaties aan deze vooraf zijn gegaan, al heette de eerste anders. Toyota bracht als één van de eerste merken een echte SUV uit, géén pure terreinwagen, maar wel een veelzijdige auto.
- Pluspunten
- Sterk aanbod in lange bloedlijn
- Zeer betrouwbaar
- Royaal interieur
- Rijdt heel comfortabel
- Minpunten
- Uiterlijk wordt niet door iedereen gewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Natuurlijk is de RAV-4 zo betrouwbaar als we maar van een Toyota verwachten.
- Een heel enkele keer hebben we er wel eens eentje aangetroffen met een defecte krukas- of nokkenassensor. Dat kan altijd wel een keer gebeuren en is zeker geen reden om te twijfelen aan de degelijkheid van de auto.
- Als bij deze RAV-4 met zijn hybridetechniek de stekker van het hybridepakket een keer wordt los gemaakt –of los raakt-, dan is wegrijden daarna onmogelijk. Dat is een kleinigheid, de Wegenwacht zet die stekker weer goed vast, dit heeft geen verdere gevolgen.
- Belangrijk is wel dat de benzinetank van de RAV-4 nooit helemaal wordt leeggereden. De bestuurder kan het geluk hebben dat elektrisch nog wel een tankstation wordt bereikt, maar daarna zal de motor niet willen starten. Dat doet hij pas weer na een ‘reset’, die kan de Wegenwacht wel geven. Maar ja, is dat pech of onachtzaamheid?
Over de Toyota RAV-4
De RAV4 is dus een SUV in de meest pure vorm. Een gezinsauto met meer ruimte en capaciteiten dan een flinke stationcar, maar geen ruige terreinauto, die Toyota overigens ook sinds mensenheugenis maakt. Deze generatie is er net als de voorgaande alleen in een ‘lange’ vijfdeurs versie.
Uitvoeringen en varianten
- Deze generatie van de RAV4 kent twee motorvarianten.
- Er is een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met 129 kW/175 pk met een handgeschakelde zesbak of, als optie, een continu variabele automatische transmissie. De 2,0 is in 2022 per uitvoering stapsgewijs uit het Nederlandse leveringsprogramma gehaald.
- Daarnaast is er een 2,5 liter viercilinder ‘full hybrid’ met een systeemvermogen van 145 kW/197 pk. Deze heeft in alle gevallen een soortgelijke automatische transmissie.
- De 2,0 liter is er uitsluitend met voorwielaandrijving, de Hybride is er ook met vierwielaandrijving.
- Bijzonder is dat de 2,0 liter zowel handgeschakeld als met automaat een geremde aanhanger van 2.000 kilo mag trekken, maar de hybride in tweewielaangedreven versie slechts 800 kilo. Als vierwielaandrijver mag er wel 1.500 kilo aan de trekhaak.
- De RAV4 is er in een fors aantal uitvoeringen. De basisversie heet Comfort (als Hybrid geleverd tot medio 2020), daarna volgen de uitvoeringen Active, Business, Dynamic, Business Plus, Style en Executive.
- De uitvoeringen First Edition en Business Intro waren er alleen in de beginperiode van de levering. De ‘Outdoor’ was een tijdelijke versie van voorjaar 2020 tot begin 2021. Andere langlopende, maar wel tijdelijke versies zijn de Black Edition en de ‘Bi-Tone’.
De Toyota RAV-4 als occasion
De RAV-4 wordt ‘nieuw’ zowel particulier als zakelijk gekocht. Anders dan een aantal jaren geleden kopen mensen dergelijke ‘serieuze SUV’s’ vrijwel uitsluitend omdat ze behoefte hebben aan de capaciteiten van zo’n auto… niet alleen maar ‘voor de show’. Dat zal voor kopers van gebruikte exemplaren niet veel ander zijn. Juist omdat er een behoorlijk percentage zakelijk wordt gereden, in veel gevallen op basis van een leasecontract, zal het occasionaanbod alleen maar groter worden als die leasecontracten (na minimaal drie jaar, vaak langer) gaan aflopen. Bijzonder is dat het aanbod occasions heel onevenredig is verdeeld over het leveringsprogramma. De Hybride-uitvoering neemt zo’n 90% (!) van het hele aanbod voor zijn rekening. De handgeschakelde versie zijn op de vingers van twee handen wel te tellen.
Dit betekent voor de occasionkoper die óók op zoek is naar een hybride-uitvoering dat die volop ook in de eigen omgeving te vinden moet zijn. Alleen wie specifiek een niet-hybride zoekt, zal inderdaad moeten zoeken en wellicht stad en land afreizen. Beperken we ons tot de hybrides, begin dan gewoon bij de lokale, officiële Toyota-dealer(s). Groet kans dat daar al exact een RAV4 staat die aan alle wensen voldoet.
Genoemde dealers leveren een mooie, gebruikte RAV4 graag onder een aantal aantrekkelijke condities, waaronder een gegarandeerde kilometerstand en met wel 24 maanden volledige garantie. Gezien het kwaliteitsniveau van deze auto’s is dat prettig, maar ook voor die dealer geen grote gok!
De proefrit
Wie in de markt is voor zo’n serieuze SUV als de RAV4, zal zich bewust zijn van wat die keuze onder meer inhoudt. Dit zijn geen compacte auto’s en ook met de voorstoelen in de laagste stand is de zit hoger dan in bijvoorbeeld een middenklasser. Die hoge zit èn instap zijn gewoon onderdeel van dit concept. Eenmaal achter het stuur blijft de RAV4 volop indruk maken. Het interieur is echt héél ruim. Op de achterbank vinden volwassenen ook een prima plek, desnoods drie-breed en ook op heel lange ritten is het hier prima toeven.
Ongeacht de gekozen versie bedraagt de bagageruimte tenminste 580 liter. Dat is geen absoluut record, maar behelpen is anders! Het interieur is zoals verwacht in een Toyota keurig netjes afgewerkt. Het is niet het laatste woord in modern design, waarbij vooral het vrij kleine multi-mediascherm in het dashboard opvalt. Veel belangrijker zijn de erg prettige voorstoelen, ook weer met het oog op die mogelijk lange (vakantie-?) ritten.
Eenmaal op weg weet vooral de hybride-versie zeer te overtuigen. De benzinemotor is in combinatie met de elektromotor en de verfijnde automatische transmissie zeer overtuigend. Het geluidsniveau van de benzinemotor is heel laag. Zó laag, dat je heel scherp moet opletten of hij ‘het’ wel doet. Dat kan zo maar, want als je er scherp op let, dan blijkt dat de elektromotor vooral onder wisselende omstandigheden heel regelmatig de aandrijving overneemt, zodra de benzinemotor niet efficiënt is. Deze RAV4 overtuigt weer eens dat Toyota eerder is begonnen met hybride-aandrijving dan andere merken en daarin nog steeds een grote voorsprong in verfijning heeft. Het knapte van alles –maar ook het specifieke doel van die aandrijfvorm- is dat zelfs zo’n forse SUV van zo’n 1.500 kilo rijklaar met gemak een gemiddeld verbruik haalt van 1 op 16 á 17. Bij dat alles is de RAV4 stevig, maar zeker niet te hard geveerd en dus ook heerlijk comfortabel.
Er is maar één opmerking die we bij deze RAV4-generatie wel moeten maken. Het uiterlijk met de nodige overbodige lijnen en vormen, met name driekwart van achteren, zal niet ieders smaak zijn. Maar ach, als alle verdere kwaliteiten van de auto zó sterk overtuigen, dan is dat best acceptabel.
Conclusie
Niet iedereen heeft behoefte aan zo’n SUV van dit formaat. Dit is wel helemaal zoals de SUV oorspronkelijk is bedoeld, Toyota was er ook al heel vroeg bij, natuurlijk. Wie behoefte heeft aan een auto met zóveel ruimte, zoveel comfort en een zó hoog kwaliteitsniveau, kan niet om de RAV4 heen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota RAV4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
