Auto Review Citroen C-Zero I
Franse elektro-pionier
Citroën - C-Zero
- Pluspunten
- De basis van elektrisch rijden
- Rijdt heel gemakkelijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Lichtelijk eigenaardig model
Wat vindt de Wegenwacht?
Er is bij de Wegenwacht één klacht bekend rond de C-Zero en zijn soortgenoten. De elektromotor kan te warm worden. Daardoor schakelt deze zichzelf om veiligheidsredenen uit. De auto valt dus stil. De oplettende bestuurder zal hebben gezien dat even daarvoor op het dashboard een controlelampje is gaan branden, in de vorm van eens schildpad. Dit betekent simpelweg dat je langzaam moet gaan rijden. De oververhitting is in de regel het gevolg van een tekort aan koelvloeistof. Onder de bagageruimte bevindt zich een afdekplaat boven de motor. Hieronder zit een koelvloeistofreservoir, de Wegenwacht vult dit bij tot het gewenste niveau. In de regel is het probleem hiermee voor het moment opgelost, maar waarom en wanneer verliest de motor koelvloeistof? Dat kan aanleiding zijn voor een latere reparatie. Wat ook voorkomt is dat de buitenspiegels na opnieuw starten niet meer uitklappen. Dit is door de bestuurder op te lossen, eventueel met iemand van de Wegenwacht aan de lijn.Waar praten we over?
De C-Zero is één van de resultaten van een tijdelijke samenwerking tussen PSA, het Franse concern waartoe Citroën behoort en het Japanse Mitsubishi. In principe dezelfde auto kennen we ook als Mitsubishi i-MiEV èn Peugeot Ion. In feite is het een Mitsubishi met andere logo’s. In Japan zijn dergelijke zeer kleine auto’s heel gewild, hier kennen we dat niet zo. Niettemin zag PSA hiermee wel een heel effectieve manier om als één van de allereerste autoconcerns op de markt te komen met een volledig elektrisch model. Een enorm verkoopsucces is het niet geworden, helaas komt die eer echte pioniers zelden toe. Wie particulier vooral stadsverkeer rijdt èn toegang heeft tot een goed werkend oplaadpunt, kan met een gebruikte C-Zero een slimme koop doen.Uitvoeringen en varianten
Er zijn twee versies van de C-Zero te onderscheiden. In het voorjaar van 2016 kreeg het model een minimale ‘facelift’, al is dat al teveel gezegd. De trekkracht van de synchroonmotor steeg toen van 180 naar 196 Nm, terwijl het vermogen (47 kW/64 pk) hetzelfde bleef. Tegelijk is het bereik van de accu iets vergroot: van 150 naar 160 km, onder ideale omstandigheden. Het stroomverbruik bleef met 12,5 kWh/100 km –ook weer onder ideale omstandigheden- identiek. Het grootste verschil tussen de versie vóór en na de ‘facelift’, is de vanafprijs, die met liefst € 7.500 is verlaagd. Dit heeft echter geen enorme impuls gegeven aan de verkopen van de C-Zero.De Citroën C-Zero als occasion
Ze zijn er echt wel, de C-Zero’s als occasion. Wie zo’n auto wil, heeft een ruime keuze, waarbij opvalt dat er nogal wat spreiding bestaat in prijs en kilometrage. Sommige van deze auto’s hebben toch een behoorlijke jaarlijkse kilometrage achter de wielen en dat kan natuurlijk best. Veel exemplaren staan overigens in de bedrijfsvoorraad van Citroën-dealers, die de auto zullen aanbieden onder het Citroën Select-label, met onder meer twaalf maanden volledige garantie. Bij die bedrijven is ook de kennis te vinden om de auto te onderhouden et cetera.De proefrit
Het is even wennen aan het opmerkelijke formaat van de C-Zero. De auto is hoger dan hij breed is, dat komt niet veel voor. Door de plaatsing van de accu’s in de bodem is de zitpositie wat hoger dan je verwacht. De geringe breedte merk je pas echt als er twee volwassenen naast elkaar gaan zitten. Je zit al gauw met de ellenbogen tegen elkaar aan. Volwassenen op de achterbank gáát, voor korte ritjes, maar het is al gauw behelpen. De bagageruimte, bovenop de motor en achter de achterbank is heel beperkt. Daarbij is het ook opvallend dat er geen hoedenplank of iets dergelijks bestaat, als je hier iets in legt, is het van buitenaf zichtbaar. Rijden met de C-Zero gaat kinderlijk eenvoudig. Er is geen transmissie, dus ook geen koppeling en zelfs geen automaat, al ziet de ‘pook’ er wel ongeveer zo uit. Sturen en het rechterpedaal beroeren is eigenlijk alles, zelfs remmen komt bijna niet voor, want als je het rechterpedaal loslaat, remt de auto sterk af op de motor. Mede door de geringe maten en de doodse, maar erg licht werkende besturing is de C-Zero in druk stadsverkeer een prima metgezel. Het rijbereik van 150-160 kilometer lijkt heel acceptabel, maar dit is de theorie. Vooral op een koude dag stort dit getal in, zelfs al gauw tot minder dan honderd kilometer. Voor wat korte stadsritjes is dat nog steeds voldoende, maar let op, vaak neemt het bereik harder af dan de gereden kilometers oplopen.Conclusie
Er is een kleine groep automobilisten voor wie een auto als de C-Zero al genoeg te bieden heeft, bijvoorbeeld voor alleen woon-werk verkeer, of om te pendelen naar een P&R-terrein. Zij kunnen dan claimen elektrisch en dus ter plaatse uitstootvrij door de stad te rijden. Er zijn alternatieven, maar de C-Zero mag binnen dit kader niet worden uitgevlakt.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
