Auto Review Land Rover Range Rover EVoque II
Stoer, mooi, tijdloos en een echte Range Rover
De Range Rover Evoque heeft als occasion geleidelijk steeds meer waardering gekregen. In 2011 verscheen het model en dat was toen best een waagstuk. Inmiddels heeft dit model veel trouwe klanten, waarbij opvalt dat ook veel vrouwen de kleinste Range Rover waarderen.
- Pluspunten
- Zeer geslaagd uiterlijk
- Merk behoeft geen introductie
- Inmiddels best betrouwbaar
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
In het begin van de jaren waarin deze facelift werd geleverd, waren er de nodige storingen als gevolgd van een slecht massacontact op een van de veerpoten. Dat lijkt inmiddels achterhaald. Als het dashboard niet ‘wakker’ wordt, is dat een storing die voortkomt uit software-problemen. Die software kunnen we niet aanpassen, maar de Wegenwacht krijgt de Evoque wel weer normaal functionerend door middel van een accu-reset. Bij versies met dieselmotor is het van belang dat de bestuurder het niveau van de AdBlue in de gaten houdt. Als die op raakt, zal de motor niet meer starten en dat wàs heel eenvoudig te voorkomen, door op tijd die vloeistof bij te vullen. Eigenlijk kunnen we dat de auto niet kwalijk nemen…
Over de Range Rover Evoque
Deze occasiontest behandelt de Evoque vanaf de facelift in 2019. Dat betekent ook dat de driedeurs coupé en tweedeurs cabriolet hierin niet meer zijn meegenomen. Die modellen zijn al voor deze facelift uit het assortiment verdwenen. Het goede van deze facelift, die uiterlijk alleen in details is te onderscheiden van zijn voorgangers, is dat verschillende kritiekpuntjes op de eerdere edities nu zijn ondervangen.
Uitvoeringen en varianten
Het modellenprogramma van de Evoque is wel versimpeld, maar niettemin is het leveringsprogramma nog steeds enorm. Het aanbod begint met de P160. Dit staat voor een 1,5 liter driecilinder mild hybrid benzinemotor met turbo en intercooling. Benzinemotor en elektromotor bieden samen een systeemvermogen van 118 kW/160 pk. De P160 heeft voorwielaandrijving en is standaard voorzien van een negentraps automatische transmissie. De Evoque P200 heeft een viercilinder 2,0 liter mild hybrid benzinemotor, goed voor 147 kW/200 pk. Deze heeft niet alleen die fraaie automaat, maar standaard ook vierwielaandrijving. De P250 is nauw verwant aan de voornoemde versie, maar biedt 183 kW/249 pk. De P250 is begin 2022 uit productie genomen. De P300 was hetzelfde lot beschoren, deze is technisch eveneens identiek aan de P200, maar biedt 221 kW/300 pk gezamenlijk motorvermogen. De P300e maakt juist gebruik van voornoemde 1,5 liter driecilinder, maar dit is een plug-in hybrid, met een systeemvermogen van 227 kW/309 pk.
Er is ook een aanbod diesels in de Evoque. De D150 is de basis, voorzien van een 2,0 liter viercilinder met 110 kW/150 pk, voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Deze is er ook met vierwielaandrijving en dan tevens met de negentraps automatische transmissie Medio 2020 is de D150 uit het programma geschrapt. De D165 heeft dezelfde 2,0 liter dieselmotor, maar dan met 120 kW/163 pk. De basisversie met voorwielaandrijving en de handgeschakelde zesbak zijn medio 2020 eveneens uit het aanbod gehaald. De versies met dezelfde motor, in combinatie met vierwielaandrijving en de negentraps automaat zijn wel in productie gebleven. De D180 is een volgende variant, met in de basis dezelfde techniek, maar de 2,0 liter diesel levert in dit geval 132 kW/180 pk. Deze is medio 2020 eveneens geschrapt. Min of meer in de plaats van de D180 verscheen de D200. Deze heeft opnieuw de 2,0 liter dieselmotor, nu met 150 kW/204 pk, vierwielaandrijving en de automatische transmissie. Gefaseerd is deze echter ook weer uit het programma verdwenen, de laatste versies aan het begin van 2022. Als laatste kennen we de topversie D240. Die heeft ook weer de 2,0 liter dieselmotor, met vierwielaandrijving en automatische transmissie, goed voor 177 kW/240 pk. In de herfst van 2020 is deze ook uit het aanbod verdwenen.
Per technische variant heeft de Evoque een heel consequent aanbod aan uitvoeringen. Na een naamloze basisversie volgen de niveaus S, SE, HSE en dat rijtje wordt verdubbeld met R-Dynamic als toevoeging.
De Range Rover Evoque als occasion
Het hiervoor omschreven, enorme aanbod technische varianten en uitvoeringen leidt er toe dat het knap lastig wordt om twee identieke occasions te vergelijken. Er zijn zoveel variabelen, waaraan als occasions nog eens leeftijd, kilometerstand en conditie worden toegevoegd, dat vergelijking op prijs van verschillende occasions er in de praktijk bijna niet van komt. Uiteraard heeft elke individuele occasionkoper een rijtje wensen. Het is dan zaak een exemplaar te vinden dat daarmee zoveel mogelijk overeenkomt. De prijs? Tja, is dat veel of weinig? De online ANWB Koerslijst geeft een indicatie, maar het blijft tenslotte een individuele inschatting: hoe graag wilt u ‘m hebben? De verdeling in het aanbod is niet bepaald evenwichtig. Handgeschakelde versies komen feitelijk niet voor. Dat maakt het al gemakkelijker. De diesel zijn nog zo’n beetje tien procent van het aanbod, de normale benzineversies pakweg twintig procent. Het overgrote deel is daardoor een mild- of plug-in hybride. Opnieuw geldt hier de vraag: wat wil de klant? Veel gebruikte exemplaren worden uiteraard aangeboden door de officiële Land Rover-dealers. Die hanteren hiervoor het occasionlabel ‘Approved Used’, wat onder meer staat voor twee jaar garantie en twee jaar pechhulp. Uiteraard zijn ook bij andere autobedrijven gebruikte Evoques te vinden, maar let op het bouwjaar… voor oudere exemplaren geldt een andere occasiontest op deze site!
De proefrit
Veel kopers zullen ‘vallen’ voor het uiterlijk van de Evoque. Dat is ook wel erg geslaagd, een combinatie van stoer en stijlvol en daarmee is het een echte Range Rover. Op de weg is de Evoque een heel prettige auto in de omgang. Hij is uiteraard compacter dan de andere Range Rovers, maar daarmee is het nog geen kleine auto. Het mooie is dat eenmaal onderweg dat formaat gevoelsmatig lijkt te slinken. Hij is lekker handelbaar en biedt rondom goed zicht op de omgeving, door het riante glasoppervlak en door de net iets hogere zit achter het stuur.
Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, maar niet echt overdadig. De bagageruimte is niet enorm, maar een mooi gemiddelde in deze klasse. Het weggedrag is vooral heel comfortabel, wat nog eens wordt ondersteund door de erg prettige voorstoelen. De kritiek die we voorheen hadden op de besturing van de Evoque is inmiddels ondervangen. Het geluidsniveau is ook aangenaam laag, waarbij het in geval van een plug-in hybride hoegenaamd niet uitmaakt of de Evoque elektrisch rijdt, of op de benzinemotor. De meeste uitvoeringen mogen tenminste 1.800 kg trekken… in deze klasse ook van belang!
Conclusie
Stijlvol, smaakvol, een fijne auto om dagelijks intensief te gebruiken, maar ook een heerlijke auto in de vrije tijd, desnoods met een paardentrailer aan de trekhaak. De relatieve populariteit van de Range Rover Evoque is goed te verklaren. De vraag is alleen… welke past het beste bij de behoeften van de individuele koper?
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Range Rover Evoque.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
