logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Jetta VI

Zakelijk type

Volkswagen - Jetta

Pluspunten
  • Grote bagageruimte
  • Heel comfortabel (met normaal onderstel)
  • Representatief model
Minpunten
  • Nogal wat bekende Volkswagen-probleempjes

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Wegenwacht geen euvels bekend, die specifiek voorkomen bij deze generatie van de Jetta. Dat geldt vooralsnog óók voor de Hybride-uitvoering. De onderhuidse techniek van deze Jetta komt sterk overheen met de gelijktijdig geproduceerde Golf-generaties en dus komen bij een Jetta ook dezelfde problemen voor. Een FSI-benzinemotor die ineens op drie cilinders gaat lopen, heeft een kapotte individuele bobine, mits de motor daarvan is voorzien. Als er snel aan een correcte bobine is te komen, is het probleem zo opgelost. Zijn die bobines niet aanwezig, dan heeft de motor last van bougiekabels die ‘doorslaan’ op de metalen omhulsels. Nieuwe kabels zijn de beste oplossing, maar de Wegenwacht kan er ook tijdelijk iets tegen doen. Bij de diesels komt het voor dat de smoorklep vervuilt, mogelijk in verband met veelvuldig gebruik van het start-stop-systeem, waardoor de motor niet meer wil aanslaan. De Wegenwacht kan dit schoonmaken. Als op het dashboard het lampje ‘electronic power control’ (EPC) brandt, betekent dit in de regel dat het overdrukventiel van de turbo (zowel benzine als diesel) vastzit. De motor levert dan ook onvoldoende vermogen en dit ontstaat vaak als vooral veel korte ritten worden gemaakt en de motor dan ineens zwaarder, anders wordt belast. De Wegenwacht kan dit schoonmaken, waarna de Jetta-rijder zijn weg kan vervolgen. De DSG automatische transmissie kan elektronische problemen krijgen. Als de hoofdzekering van de transmissie doorslaat, betekent dit dat er serieus iets mis is met deze automaat. Dat kan een kostbare reparatie worden. De Wegenwacht kan dit ter plekke onmogelijk oplossen. Het advies is om de auto hiervoor naar een specialist in automatische transmissies te brengen, eventueel via tussenkomst door een garagehouder.

Deze laatste generatie Volkswagen Jetta is als occasion veel minder geliefd dan de golf uitvergelijkbare bouwjaren. Volkswagen heeft deze Jetta nadrukkelijk gepresenteerd als een op zich staand model, maar de overeenkomsten met de Golf ‘6’ zijn heel groot.

Waar praten we over?

Deze Jetta is een moderne interpretatie van de klassieke vierdeurs sedan. In sommige landen zijn dergelijke auto’s met een ‘aangebouwde’ kofferruimte enorm populair en tel je pas echt mee als je in een sedan rijdt. In ons land ligt dat iets anders, Nederland is een typisch ‘hatchback-land’. De is wordt hier dus veel minder verkocht dan de drie- en vijfdeurs Golf, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk een markt voor bestaat. Nieuw is de Jetta vooral zakelijk verkocht. Een sedan heeft nu eenmaal een representatieve meerwaarde. Er zijn ook praktische redenen om juist een sedan als de Jetta te kiezen. De bagageruimte is enorm en niet iedereen die prijs stelt op die ruimte wil meteen in een MPV of zo rijden. Zo heeft de Jetta toch zijn eigen plekje.

Uitvoeringen en varianten

De Jetta komt voor met vier benzinemotoren, twee diesels en een hybride aandrijving. De 1,2 liter TSI-benzinemotor levert 77 kW/105 pk, de 1,4 TSI is er met 90 kW/122 pk of 118 kW/160 pk. De 2,0 TSI heeft zelfs 147 kW/200 pk. De 1,6 TDI heeft in alle gevallen 77 kW/105 pk en de 2,0 TDI 103 kW/140 pk. Met uitzondering van de 1,2 TSI zijn alle motoren ook geleverd in combinatie met de DSG-halfautomatische transmissie. Daarbij hebben de 2,0 TSI en 2,0 TDI beide een zestraps automaat, de andere motoren zeventraps. In 2013 is het aanbod van de Jetta uitgebreid met de hybride. Die heeft een 1,4 liter TSI benzinemotor met 110 kW/150 pk, plus een flinke elektromotor, met als resultaat een ‘systeemvermogen’ van 125 kW/170 pk. De normale uitvoeringen heten Easyline (alleen 1,2 TSI), Trendline, Comfortline en Highline. In 2012 is tijdelijk de extra uitvoering Executive geleverd, zowel op basis van de Comfortline als de Highline.

De Volkswagen Jetta als occasion

De komst van de Hybrid is voor de verkoop van de Jetta een enorme impuls geweest. Wie in 2013 zo’n Jetta als zakenauto in gebruik nam, kwam voor het privégebruik in aanmerking voor slechts 14% bijtelling van de catalogusprijs in de Inkomstenbelasting. In 2014 was dat al 20% en prompt liep de verkoop weer flink terug. De Hybrids die na zijn vrij gekomen uit leasecontracten, zorgen voor een overaanbod. Zo’n Jetta kan ook particulier best interessant zijn. Los van die Hybrid is de Jetta als occasion niet bijzonder geliefd, al zijn het best fijne en ruime auto’s. Zeker bij ex-lease-auto’s zal het onderhoud nooit een groot vraagteken zijn, al zijn leasemaatschappijen vaak wel heel zuinig. Let er bij een auto uit de lease op of hij de laatste grote onderhoudsbeurt wel heeft gehad. In het occasion-aanbod valt op dat het aantal diesels minder dan een kwart bedraagt. Ongetwijfeld is het gevolg van een flinke stroom export richting Oostblok. Wil je een Jetta, dan kun je rustig zoeken tot je het ideale exemplaar hebt gevonden en dan eens rustig om de tafel gaan zitten met de aanbieder. De kopers staan echt niet in de rij, een uitzondering daargelaten. De 2.0 TSI is vrijwel niet te vinden.

De proefrit

Wie bijvoorbeeld een Golf gewend is, heeft in een Jetta heel erg het gevoel ‘thuis te komen’. Het is allemaal heel vertrouwd, de bekende, onderkoelde Volkswagen-sfeer. Geen flauwekul, maar gewoon goed. Een Jetta is mede door z’n lange wielbasis (langer dan een Golf) een heel comfortabele auto en een fijne metgezel op lange ritten. De enige uitzondering hierop komt nog wel eens voor, méér dan eens hebben we juist een Jetta gereden met een sportonderstel. Niet doen, dat moet je niet willen, want het doet rigoureus afbreuk aan dat comfort. De erg fijne voorstoelen zijn een ander belangrijk onderdeel van het rijcomfort. De bagageruimte (510 liter) is bijna legendarisch, maar vergeet ook de royale ruimte op de achterbank niet, waar volwassenen van normaal postuur uitstekend kunnen zitten. Uiteraard is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van de gekozen motor. Met een 1,6 TDI met DSG reden we op een haar na 1 op 20, gek genoeg is de Hybrid lang niet zo zuinig als verwacht en bleef steken op 1 op 16. Niettemin: dat gaat ook de 1,2 TSI niet halen, die moet er relatief hard voor werken in de Jetta, hou die maar op pakweg 1 op 13 á 14. De 1,4 TSI komt daar ook op uit, maar rijdt prettiger, met een DSG is die nog duidelijk zuiniger.

Conclusie

Het is geen grote club, maar er bestaat een specifieke doelgroep voor de Volkswagen Jetta, die juist graag een sedanmodel in de middenklasse rijdt. Die groep heeft al niet veel keuze en komt dus snel bij de Jetta terecht en zal snel merken dat dit heel fijne en ruime reisauto’s zijn.

Ford Focus Sedan (2011 / 2014)

Opel Astra Sedan (2009 / 2015)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.