Auto Review Volkswagen Jetta VI
Minder geliefd dan een Golf, maar das niet terecht
Deze laatste generatie Volkswagen Jetta is als occasion veel minder geliefd dan de golf uitvergelijkbare bouwjaren. Volkswagen heeft deze Jetta nadrukkelijk gepresenteerd als een op zich staand model, maar de overeenkomsten met de Golf ‘6’ zijn heel groot.
- Pluspunten
- Grote bagageruimte
- Heel comfortabel
- Representatief model
- Minpunten
- Nogal wat bekende Volkswagen-probleempjes
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij de Wegenwacht geen euvels bekend, die specifiek voorkomen bij deze generatie van de Jetta. Dat geldt vooralsnog óók voor de Hybride-uitvoering. De onderhuidse techniek van deze Jetta komt sterk overheen met de gelijktijdig geproduceerde Golf-generaties en dus komen bij een Jetta ook dezelfde problemen voor.
- Een FSI-benzinemotor die ineens op drie cilinders gaat lopen, heeft een kapotte individuele bobine. Als er snel aan een correcte bobine is te komen, is het probleem zo opgelost.
- Bij de diesels komt het voor dat de smoorklep vervuilt, mogelijk in verband met veelvuldig gebruik van het start-stop-systeem, waardoor de motor niet meer wil aanslaan.
- Als op het dashboard het lampje ‘electronic power control’ (EPC) brandt, betekent dit in de regel dat het overdrukventiel van de turbo (zowel benzine als diesel) vastzit. De motor levert danonvoldoende vermogen. Dit probleemontstaat als er vooral veel korte ritten worden gemaakt
- De DSG automatische transmissie kan elektronische problemen krijgen. Als de hoofdzekering van de transmissie doorslaat, betekent dit dat er serieus iets mis is met deze automaat. Dat kan een kostbare reparatie worden.
Waar praten we over?
Deze Jetta is een moderne interpretatie van de klassieke vierdeurs sedan. In sommige landen zijn dergelijke auto’s met een ‘aangebouwde’ kofferruimte enorm populair en tel je pas echt mee als je in een sedan rijdt. In ons land ligt dat iets anders, Nederland is een typisch ‘hatchback-land’.
Nieuw is deze Jetta vooral zakelijk verkocht. Een sedan had destijds een representatieve meerwaarde. Er zijn ook praktische redenen om juist een sedan als de Jetta te kiezen. De bagageruimte is enorm en niet iedereen die prijs stelt op die ruimte wil meteen in een SUV of zo rijden. Zo heeft de Jetta toch zijn eigen plekje.
Uitvoeringen en varianten
Deze Jetta is er met vier benzinemotoren, twee diesels en een hybride aandrijving.
- De 1,2 liter TSI-benzinemotor levert 77 kW/105 pk...
- ... de 1,4 TSI is er met 90 kW/122 pk of 118 kW/160 pk.
- De 2,0 TSI heeft zelfs 147 kW/200 pk.
- De 1,6 TDI (diesel dus) heeft in alle gevallen 77 kW/105 pk...
- ...en de 2,0 TDI 103 kW/140 pk.
- Met uitzondering van de 1,2 TSI zijn alle motoren ook geleverd in combinatie met de DSG-transmissie. Daarbij hebben de 2,0 TSI en 2,0 TDI beide een zestraps automaat, de andere motoren een zeventraps.
- In 2013 is het aanbod van de Jetta uitgebreid met de hybride aandrijflijn. Die heeft een 1,4 liter TSI benzinemotor met 110 kW/150 pk, plus een flinke elektromotor, met als resultaat een ‘systeemvermogen’ van 125 kW/170 pk.
- De normale uitvoeringen heten Easyline (alleen 1,2 TSI), Trendline, Comfortline en Highline. In 2012 is tijdelijk de extra uitvoering Executive geleverd, zowel op basis van de Comfortline als de Highline.
De Volkswagen Jetta als occasion
De komst van de Hybrid is voor de verkoop van de Jetta een enorme impuls geweest. Wie in 2013 zo’n Jetta als zakenauto in gebruik nam, kwam voor het privégebruik in aanmerking voor slechts 14% bijtelling van de catalogusprijs in de Inkomstenbelasting. In 2014 was dat al 20% en prompt liep de verkoop weer flink terug. Zo’n Jetta is tegenwoordig ook voor de particulier best interessant.
Los van die Hybrid is de Jetta als occasion niet bijzonder geliefd, al zijn het best fijne en ruime auto’s. Wil je een Jetta, dan kun je rustig zoeken tot je het ideale exemplaar hebt gevonden en dan eens rustig om de tafel gaan zitten met de aanbieder. De kopers staan echt niet in de rij. De 2.0 TSI is vrijwel niet te vinden.
De proefrit
Wie een Volkswagen Golf gewend is, heeft in een Jetta heel erg het gevoel ‘thuis te komen’. Geen flauwekul, maar gewoon goed. Een Jetta is mede door z’n lange wielbasis (langer dan een Golf) een heel comfortabele auto en een fijne metgezel op lange ritten. De enige uitzondering hierop zijn de versies met een sportonderstel. Die moet je niet willen, want het doet rigoureus afbreuk aan dat comfort.
De erg fijne voorstoelen zijn een ander belangrijk onderdeel van het rijcomfort. De bagageruimte (510 liter) is bijna legendarisch, maar vergeet ook de royale ruimte op de achterbank niet, waar volwassenen van normaal postuur uitstekend kunnen zitten.
Uiteraard is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van de gekozen motor. Met een 1,6 TDI met DSG rijdt je 1 op 20. De Hybrid komt tot op 1 op 16. Reken bij de 1,2 op pakweg 1 op 13 á 14. De 1,4 TSI komt daar ook op uit, maar rijdt prettiger.
Conclusie
Het is geen grote club, maar er bestaat een specifieke doelgroep voor de Volkswagen Jetta, die juist graag een sedanmodel in de middenklasse rijdt. Die groep heeft al niet veel keuze en komt dus snel bij de Jetta terecht. Prima want je zal snel merken dat dit heel fijne en ruime reisauto’s zijn.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deVolkswagen Jetta.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
