Auto Review Volvo V60 I 1e facelift
Bijtellingswonder
Volvo - V60
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de normale versies van de V60 komen dezelfde euvels voor als bij de S60. Soms is de auto niet te starten, veroorzaakt door een defect aan het elektronische stuurslot. De elektrische parkeerrem blijft soms vastzitten. De D5 dieselmotor gaat wel eens op vier cilinders en dus heel onregelmatig lopen. Dat zijn allemaal zaken waarmee de Wegenwacht ter plekke wel raad weet. Een 1.6 liter benzinemotor die overmatig gaat roken krijgt op één cilinder te veel benzine en ‘verzuipt’ zichzelf als het ware. Dat is een lastiger probleem, meestal lukt het wel om dit in elk geval tijdelijk te verhelpen, maar definitieve reparatie is vaak alleen in de garage mogelijk. Bij de Hybride-modellen komen andere euvels naar voren. De normale 12 Volts accu raakt soms onverklaarbaar leeg, waardoor de auto niet is te starten. Het is belangrijk om te weten dat starthulp niet zo maar door een bereidwillige buurman kan worden gegeven, dat is echt werk voor een specialist, zoals de Wegenwacht of een Volvo-monteur. Er kunnen uiteenlopende elektronische storingen voorkomen, zonder duidelijke oorzaak. In de regel volstaat het als de Wegenwacht het hele systeem in de auto een ‘harde reset’ geeft, een soort ‘Control-Alt-Delete’. De standkachel kan wel eens flink stinken als die na lange tijd voor het eerst weer wordt gebruikt. Dat is geen echte pech, het gaat gewoon over als die kachel vaker wordt gebruikt. Natuurlijk bedenk je je wel twee keer, met die stank, maar echt het gáát over.Waar praten we over?
Bij dit model past even een toelichting op het, in dit geval, bijzondere modellen-beleid van Volvo. Voorheen was de stationcar-versie van de S60 de V70, hoewel die twee al tamelijk op zichzelf stonden. Dat was een traditionele, typische Volvo-combi, met vooral heel veel laadruimte. Die twee types zijn met de komst van deze generatie van elkaar gescheiden. De nieuwe V70, verschenen in 2011, is nog een slagje groter dan zijn voorganger en ook nog ruimer. De S60, vanaf 2010, is een stuk dynamischer en moderner dan zijn voorganger. Deze V60 is daarvan de afgeleide stationcar, maar in de beleving wordt die toch ook weer als een afzonderlijk model gezien. Alleen in de V60 kwam Volvo ook met een plug-in hybride, met een combinatie van een sterke dieselmotor en een grote elektromotor. Voor zakelijke rijders was die zeer interessant, vanwege de heel lage bijtelling voor privégebruik, die het gevolg was van die constructie. Daarmee heeft de particuliere occasionkoper niets te maken, maar die plug-in hybrids komen wèl als occasion op de markt.Uitvoeringen en varianten
De V60 verscheen in het najaar van 2010, in 2013 heeft het model een facelift gehad, met onder meer een wat vloeiender gelijnd front. De lijn start met de benzinemotoren de T3 (1.6 liter met turbo, 110 kW/150 pk), T4 (hetzelfde motorblok, 132 kW/180 pk), T5 (2.0 liter met turbo, 176 kW/240 pk) en T6 (3.0 liter zescilinder lijnmotor met compressor, 227 kW/304 pk). Alleen in het eerste jaar is de T4 nog vooraf gegaan door de 2.0T (149 kW/203 pk). De T6 heeft in alle uitvoeringen een zestraps automaat (‘Geartronic’) en vierwielaandrijving. Aanvankelijk waren er als diesels alleen de D3 en D5. D3 staat voor een 2.0 liter viercilinder met 120 kW/163 pk, de D5 is een 2.4 liter vijfcilinder met 151 kW/205 pk. Vanaf 2011 is de D5 er ook met vierwielaandrijving en automaat. In 2011 verschijnt de DRIVe met een 1.6 liter diesel met 84 kW/115 pk. Per 2012 wordt die versie D2 genoemd. Tegelijk verschijnt de D4, die de plaats inneemt van de D3, met hetzelfde vermogen. Enkele maanden voor de facelift verschijnt begin 2013 de eerste plug-in hybrid, in één uitvoering. Die wordt D6 genoemd, want hij is voorzien van de nieuwe versie van de 2.4 liter vijfcilinder diesel uit de D5 (158 kW/210 pk), aangevuld met een 50 kW/68 pk sterke elektromotor op de achterwielen. De D6 heeft dus ook vierwielaandrijving en is er alleen met automaat. Na de facelift blijft de T3 motorisch ongewijzigd. Pas in 2015 is die vervangen door een nieuwe 1.5 liter met een fractie meer vermogen. De T4 is aanvankelijk ook ongewijzigd, maar wordt in 2015 vervangen door een 2.0 liter met 140 kW/190 pk. De T5 overleeft eerst de facelift, maar wordt al in het najaar van 2013 vervangen door een nieuwe 2.0 liter motor, nu met 180 kW/245 pk. Nog ingewikkelder maakt Volvo het met de T6, daarvan zijn er ineens twéé: naast de zescilinder met vierwielaandrijving is er nu ook een tweewielaangedreven T6, met hetzelfde 2.0 liter motorblok als de T5, maar nu met 225 kW/306 pk. Er is vanaf 2014 ook een V60 Polestar, dat is een T6 AWD, maar dan met 258 kW/350 pk. Bij de diesels blijft de D2 ongewijzigd, in 2015 gaat het vermogen naar 88 kW/120 pk. In 2015 komt ook de D3 weer terug, dat is nu een 2.0 liter met 110 kW/150 pk. De D4 overleeft de facelift, maar wordt eind 2013 al opgewaardeerd naar 133 kW/181 pk en in 2015 opnieuw naar 140 kW/190 pk. Het vermogen van de D5 stijgt bij de facelift al naar 158 kW/215 pk en in 2015 naar 165 kW/225 pk. Tegelijk vervalt de versie met vierwielaandrijving. De D6 plug-in hybrid is er aanvankelijk alleen in de topversie Summum, een jaar later komen daar de Momentum en R-Design bij. In 2015 wordt de dieselmotor opgewaardeerd tot 206 kW/280 pk. Bij de V60 volgt Volvo consequent de uitvoeringen Base, Kinetic, Momentum, Summum en de sportief getinte R-Design. Jaarlijks wordt de lijn tijdelijk aangevuld met een speciale ‘Ocean Race’-uitvoering, alleen leverbaar in blauw. Alle motoren zijn ook te combineren met zestraps automatische transmissie, voor zover ze dat niet al hebben.De Volvo V60 als occasion
De V60 wordt als nieuwe auto voornamelijk verkocht aan zakelijke rijders. Er staat een flink aanbod in het land, waarvan de helft is voorzien van een dieselmotor. Daarvan nogmaals de helft betreft al plug-in hybrids. Dat zijn bijzondere occasions. Die kunnen interessant zijn voor kleinzakelijke ondernemers, mits de auto nog (lang) geen zestig maanden oud is. Zo lang blijft de lage bijtelling voor privégebruik gehandhaafd, maar uiteraard zijn andere fiscale voordelen vervallen, die waren alleen voor de kopers van de nieuwe auto bestemd. Ongetwijfeld zal het aantal/aandeel plug-in hybrids op de occasionmarkt verder stijgen, maar de aantrekkelijkheid wordt in fiscale zin kleiner, naarmate meer exemplaren die zestig maanden bereiken. Particuliere kopers zijn wellicht wat huiverig voor zo’n plug-in hybrid, maar echt nodig is dat nog niet. De levensduur van de hybride-techniek lijkt niet korter te zijn dan van heel de auto. Voorwaarde is alleen wel dat de mogelijkheid beschikbaar is om de batterijen veelvuldig op te laden, want alleen dàn kan met zo’n auto enorm zuinig worden gereden. Hoe zuinig, hangt direct af van de wijze van gebruik en de frequentie van opladen. De ‘normale’ V60’s zullen in navolging van eerdere Volvo ‘combi’-generaties hun weg beslist vinden, ook naar particuliere kopers.De proefrit
Dé reden bij uitstek om te kiezen voor een Volvo stationcar was altijd het enorme, praktische ruimte-aanbod. Dat is bij deze V60 veel kleiner dan voorheen. De bagageruimte is met een minimale inhoud van 430 liter beslist niet overmatig groot. Wie écht ruimte zoekt, kijkt naar een V70. De V60 moet het in hoge mate hebben van zijn fraaie ‘looks’. De zitruimte achterin is voldoende, door de vrij vlakke daklijn is ook de instap naar de achterbank ruim genoeg voor volwassenen. De voorstoelen zijn uitstekend van vorm en bieden ook mensen met een groot postuur opvallend veel ondersteuning. Het onderstel is in alle gevallen vrij stevig afgestemd. Dat verschil enigszins per aandrijflijn, de krachtiger motoren krijgen hun vermogen en trekkracht alleen goed op de weg door een nog strakker afgestemde voortrein. Dan nog, zijn aandrijfreacties in de besturing duidelijk voelbaar. De V60 T6, die hybrid dus, biedt een bijzondere rijervaring. Uitsluitend elektrisch kan zelfs 120 km/.u worden gereden, al trek je de batterij dan wel snel leeg. Het goede van deze Volvo is wel dat je als bestuurder kunt bepalen wanneer en onder welke omstandigheden elektrisch wordt gereden. Vooral in stadsverkeer en in de file kan zo heel veel brandstof worden bespaard. Juist door die mogelijkheden is een indicatie van een gemiddeld verbruik niet te geven. Bij de overige versies is nog op te merken dat de handgeschakelde zesbakken op zich prima schakelen, maar een mooie automaat, die ook voorbeeldig werkt, past beter bij het karakter van de auto.Conclusie
Voor de V60 geldt méér dan voor de meeste andere occasiontypes dat de waardering voor de auto sterk samenhangt met de wijze van gebruik en de gekozen uitvoering. Veel gezinnen met behoefte aan wat extra ruimte kunnen prima uit de voeten met een normale V60. Wie een oplaadpaal ter beschikking heeft, zal er ‘een sport’ van maken zoveel mogelijk elektrisch te rijden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
