Auto Review Kia Cee D II 1e facelift
Voor wie verder kijkt dan de geijkte merken…
De Kia Cee’d krijgt als occasion nog steeds niet de waardering die de auto op grond van zijn kwaliteiten en eigenschappen verdient. Dit is zo’n auto die wordt gekocht door mensen die net even verder kijken dan de voor de hand liggende bestsellers. Heel verstandig!
- Pluspunten
- Verstandige keuze
- Goede rijeigenschappen
- Heel betrouwbaar
- Keurige vormgeving
- Minpunten
- Ondergewaardeerd alternatief voor bestsellers
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Kia Cee’d als occasion?
Op zich is deze generatie van de Cee’d net zo betrouwbaar als andere Kia’s, maar de Wegenwacht kent wel een paar zaken die wel eens voorkomen. Het meest vervelende en kostbare is dat de distributieketting van de 1,6 liter benzinemotor kan oprekken. Meestal gebeurt dat rond de 80.000 kilometer. In de motor kan dan een rammelend geluid hoorbaar zijn. Het is zaak die ketting zo snel mogelijk te laten vervangen, want als je ermee doorrijdt, kan ernstige motorschade ontstaan. Op zich is die vervanging al een redelijk kostbare reparatie. Bij een Kia die consequent ‘volgens het boekje’ is onderhouden, kan dit nog onder de garantie vallen, mits aan de aanvullende voorwaarden wordt voldaan.
Heel typisch is waterlekkage in een van de portieren, via de deurgreep. Hierdoor kan sluiting ontstaan, wat er onder meer toe leidt dat de centrale vergrendeling heen en weer blijft gaan en zelfs buitenspiegels in- en uitblijven klappen. als dat een nachtje duurt, is de accu leeg. De Wegenwacht verleent starthulp, maar de lekkage moet in de garage worden verholpen.
De sensoren voor zowel een te laag motorolieniveau als te lage bandenspanning willen wel eens ‘kleven’. Dat wil zeggen: nadat de banden op spanning zijn gebracht of olie is bijgevuld, blijven de betreffende waarschuwingen zichtbaar op het dashboard. Voor beide euvels bestaat een simpele methode om dit te herstellen, de Wegenwacht helpt hier graag bij, desnoods telefonisch.
Het stop-/start-systeem werkt soms niet, als met de auto voornamelijk korte ritten worden gemaakt. De omstandigheden lijken ideaal, maar de accuspanning is gedaald tot onder de 80%. Dat het systeem niet werkt, is dus een soort zelfbescherming. Een keer een flinke rit maken, een uurtje of zo, waardoor de accu lekker wordt doorgeladen is voldoende om dit te corrigeren.
Over de Kia Cee’d:
Grofweg halverwege de looptijd van het model krijgt de Cee’d een opwaardering. Dat gebeurt bij veel auto’s. De Cee’d wordt op tal van details gewijzigd en gemoderniseerd en er komt keuze uit nieuwe motoren. Onverminderd zijn het keurige auto’s, die zeer worden gewaardeerd door de mensen die er eentje hebben. Kia krijgt heel geleidelijk een trouw koperspubliek en voor de Cee’d is daarbij een belangrijke rol weggelegd.
Uitvoeringen en varianten:
In principe kent de Cee’d drie carrosserievormen. De vijfdeurs Hatchback en eveneens vijfdeurs SW (=stationwagon) zijn veruit het belangrijkst. De Pro-Cee’d is een driedeurs coupémodel, dat in ons land nauwelijks is verkocht.
De Cee’d van de betreffende bouwjaren is geleverd met in totaal vier benzinemotoren en één diesel. Veruit de belangrijkste motoren zijn de 1,0 liter driecilinders met turbo (T-GDI). Die is er in twee versies: 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. De aanduiding GDI staat overigens voor Gasoline Direct Injection. De 1,6 GDI is een viercilinder, die 99 kW/125 pk levert. Die motor is er in één uitvoering ook met een turbo en dan is die goed voor 147 kW/200 pk. De 1,6 liter diesel, aangeduid als CRDI, levert 100 kW/136 pk.
Alle Cee’d’s hebben standaard zes versnellingen. De 1,6 GDI is als optie ook geleverd met een zestraps automatische transmissie en de diesel met een zeer moderne zeventraps met dubbele koppeling. Alle aandrijflijnen zijn er zowel als hatchback en als SW, met uitzondering van de 1,6 T-GDI, die niet in de SW is geleverd. De Pro-Cee’d is uitsluitend geleverd met de 1,0 T-GDI met 88 kW en als 1,6 T-GDI.
De normale uitvoeringen van de Cee’d heten ComfortLine, DynamicLine, GT-Line en ExecutiveLine. De 1,6 T-GDI kent een ‘eigen’ uitvoering, die GT heet. In het eerste jaar na de introductie van deze facelift-versie was er ook een ‘First Edition’. Andere langer meelopende tijdelijke uitvoeringen zijn de ComfortPlusLine Navigator, GT-PlusLine en alleen bij de diesels de Business Navigator, Business DynamicLine en Business GT-Line. Daar staat tegenover dat uit het aanbod bij de diesels al na een goed half jaar de ComfortLine en GT-Line zijn geschrapt.
De Kia Cee’d als occasion:
Er staat een aardig aanbod gebruikte Cee’d’s in het land. Voor een mooie hoef je niet ver te zoeken. Je kunt natuurlijk het beste gewoon begonnen bij een plaatselijke Kia-dealer. Die levert zo’n auto niet alleen onder de voorwaarden van de Kia Top Selectie. kijk daarvoor op www.kia.com/nl. Uiteraard zorgt die dealer er ook voor dat de zeer lange fabrieksgarantie (zeven jaar vanaf nieuw) op die auto’s van kracht is. Dat is het geval, mits de auto volgens fabrieksvoorwaarden is onderhouden. Koop je een gebruikte Cee’d elders, dan is dit wel een belangrijk puntje om even te controleren aan de hand van de onderhoudshistorie.
De Cee’d is zoals de meeste Kia’s voor een belangrijk deel ‘particulier’ nieuw verkocht. Het zakelijke deel is wat minder, wat ook blijkt uit het geringe aandeel diesels: minder dan 10% van het aanbod. In een andere verdeling blijkt dat zo’n beetje 60% van het aanbod bestaat uit SW’s. Juist ook door dat grote particuliere aandeel zijn de kilometerstanden gemiddeld wat lager. Dat is aardig, maar de uitstekend kwaliteit van een Kia bepaalt dat je voor een gemiddeld juist hógere kilometerstand echt niet hoeft terug te schrikken. Slimme tip: zoek een perfect onderhouden Cee’d met een flinke kilometrage, die daardoor juist wat lager is geprijsd, maar waarmee nog járen vooruit kunt!
De proefrit:
De Cee’d is een uitermate gemakkelijk en gemoedelijk rijdende auto. Iedereen kan er direct mee overweg. De rijeigenschappen zijn heel prettig. Hij is vrij stevig geveerd, maar niet tè hard. Op kruissnelheid is wel het nodige bandengeluid in het interieur waarneembaar. De mate van stuurbekrachtiging is instelbaar, maar de meeste mensen zullen ‘m in ‘Normal’ het fijnste vinden. De Cee’d stuurt ook goed en heeft een prima wegligging. De handgeschakelde zesbak schakelt mooi nauwkeurig en het valt op dat de koppeling zo lekker soepel aangrijpt. Het interieur is voor een auto in deze klasse voldoende ruim. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten, maar die zullen wel merken dat de achterbank nogal vlak is, waardoor ondersteuning van de bovenbenen ontbreekt. Het dashboard is duidelijk, maar door het vele matzwarte kunststof wel een tikje saai. De bagageruimte meet in de hatchback al minimaal 380 liter, in de SW 530 liter: dat zijn normale waarden voor deze klasse. Hier valt wel een groot aantal slimme details op, in de vorm van haakjes, ogen, extra vakjes et cetera.
De 1,0 T-GDI met 74 kW is ‘net aan’ sterk genoeg voor de Cee’d, de 88 kW-versie heeft een beetje de voorkeur, als je regelmatig snelweg en zo rijdt, die is net wat levendiger. De driecilinder ‘loopt’ overigens prachtig en is ook bij lagere toerentallen mooi soepel. Met een 1,6 GDI reden we al eens gemiddeld 1 op 14, met een 1,0 T-GDI die niet alleen maar in de stad wordt gebruikt komt al gauw 1 op 15 in zicht.
Conclusie
De Kia Cee’d heeftals occasion echt veel te bieden. Kwalitatief zijn ze gewoon erg goed, wat doorwerkt in de betrouwbaarheid en een langere levensduur. Voor een jonge occasion is de zeer lange fabrieksgarantie een extra pluspunt. De Cee’d kan ècht wedijveren met alle bekende modellen in deze klasse van voor de hand liggende Europese merken.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
