Auto Review Audi A3 II (8P)
Golf concurrent met premium uitstraling
De Audi A3 is als occasion blijvend populair, ook als het gaat om al wat oudere types. Het merk Audi heeft in de loop van de jaren een zekere meerwaarde ontwikkeld, waardoor bijvoorbeeld de A3 ook als occasion ‘boven’ bijvoorbeeld een Golf staat.
- Pluspunten
- Rijdt heel prettig
- Tijdloos, strak model
- Zeer gewild als occasion
- Minpunten
- Wat is de meerwaarde van de naam Audi?
- Diverse technische mankementen bekend (met name TDI)
Wat vindt de Wegenwacht?
- Zoals bij wel meer VAG-producten komt het voor dat het dashboard niet werkt wanneer men de auto wil starten. Dat starten lukt niet, daarvoor is het dashboard nodig. Dat kan een kwestie zijn van een relais, dat door de Wegenwacht als noodgreep kan worden doorverbonden. Het relais kan dan later in de garage worden vervangen. Als het in het klokkenspel zelf zit, dan is er ter plekke niets aan te doen en moet bij de garage het hele instrumentarium eruit.
- De benzinemotoren hebben individuele bobines. Als er daarvan eentje stuk gaat, dan slaat ook een zekering door. Dat maakt storing zoeken extra lastig. In elk geval moet behalve de juiste bobine ook die zekering worden vervangen. Dat zijn op zich de kosten niet.
- De oudere 1,9 en 2,0 liter TDI’s hebben pompverstuivers per cilinder. Die kunnen kapot gaan (kost rond € 600 p.st.) en dat kan dus vier keer gebeuren. De latere versies hebben dat niet.
- Bij die ‘pompverstuiverversies’ komt het bij hoge kilometerstanden ook voor dat de cilinderkop zelf slijt, bij de bevestiging van die verstuivers. Dat wordt een heel kostbare reparatie.
- Bij alle TDI’s wil de EGR-klep wel eens blijven ‘plakken’. Als dat een keer gebeurt is het een kleinigheid, komt het vaker voor, dan moet die klep worden vervangen.
- De turbo’s van vooral die oudere TDI’s hebben niet het eeuwige leven en bij die motoren komt het ook voor dat de oliepomp kapot loopt, wat tot enorme motorschade kan leiden.
- De S-tronic transmissie is storingsgevoelig, de koppelingsplaten kunnen rond 100.000 km zijn versleten (kostbaar!) en het hiermee samengebouwde twee-massa-vliegwiel kan voor startproblemen en andere storingen zorgen.
- Na een koude start in de winter kan het koelvloeistoflampje blijven branden als het vloeistofpeil aan de lage kant is en door krimp vanwege de kou even onder peil is gezakt.
Over de Audi A3
Deze generatie van de A3 staat op de bodemplaat van de Golf 5. Daardoor komt hij in maatvoering ook sterk met die Volkswagen overeen. Los van het gebruik van enkele gemeenschappelijke motoren houdt de vergelijking daarmee op. ‘Iedereen’ rijdt in een Volkswagen, voor een Audi kies je heel bewust. Dat gaat puur om uitstraling en imago, wat lastig in geld is uit te drukken. Gezien het verkoopsucces van een model als deze A3 is die meerwáárde hoger dan de meerprijs die je voor een Audi betaalt.
Uitvoeringen en varianten
- Vrijwel alle varianten zijn er als driedeurs en als vijfdeurs, die dan ‘Sportback’ heet. De Sportback verscheen een jaar na de driedeurs A3 op de markt.
- Begin 2008 is er een opfrisbeurt geweest, met een wat scherper getekend front en verdere detailwijzigingen.
- In de negen jaar dat dit model A3 te koop was, is er een enorm scala motoren in dit model gebruikt.
- De tamste benzinemotor is de aloude 1,6 liter achtklepper met 75 kW/102 pk. De 1.6 FSI met directe inspuiting levert 85 kW/115 pk, de 2,0 FSI 110 kW/150 pk. Deze laatste is al in 2006 uit de serie verdwenen, de 1,6 FSI hield het uit tot de facelift.
- In 2006 kwam de 1,8 TFSI (turbo) met 118 kW/160 pk.
- De 2,0 TFSI met 147 kW/200 pk was er al vanaf 2004
- In 2007 verscheen de 1,4 TFSI met 92 kW/125 pk.
- De 3,2 liter V6 met 184 kW/250 pk en altijd quattro-vierwielaandrijving is in ons land nauwelijks te vinden.
- Als laatste nieuwe benzinemotor verscheen in 2010 de 1,2 liter TFSI met 77 kW/105 pk.
- Bij de diesels draait het om varianten op de drie bekende TDI’s. De 1,9 liter TDI met 77 kW/105 pk is gevoerd tot najaar 2009.
- Net daarvoor nam de 1,6 liter TDI met exact hetzelfde vermogen diens plaats in.
- De 2,0 TDI is er met 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk.
- De 1,8 en 2,0 liter TFSI’s, alsmede beide versies van de 2,0 TDI zijn ook geleverd met quattro-vierwielaandrijving.
- Tegelijk met de facelift verscheen ook de A3 Cabriolet. Die komt voor met de 1,2 TFSI, 1,8 TFSI, 2,0 TFSI en 1,6 liter benzinemotoren en de 1,6, 1,9 en 2,0 liter TDI’s.
- De sportversie S3 laten we hier verder buiten beschouwing. De A3 is er in de basis met de uitvoeringen Attraction, Ambition en Ambiente. Die zijn elk uit te breiden met een Pro Line-pakket of en S-Line pakket, later ook S-Edition genaamd.
De Audi A3 als occasion
De A3 is als occasion zéér gewild, met name de wat vlottere versies bij bestuurders met een sportieve rijstijl. Daardoor is het imago van de A3-rijders vaak minder goed dan dat van het merk zelf. Het is aan andere potentiële Audi-kopers zelf om uit te maken in hoeverre dat de aanschaf van een gebruikte A3 in de weg staat. Het gevolg hiervan is wel dat er ook het nodige wordt ‘gerommeld’ met vooral de oudere exemplaren.
Wees dus zeer op je hoede, als je een A3 overweegt die niet wordt omringd met de zekerheden van een goed aangeschreven autobedrijf of specialist. Let goed op sporen die wijzen op mogelijke schade, wees voorzichtig met importauto’s en wordt uitermate achterdochtig als er geen heldere kilometer- en onderhoudshistorie kan worden overlegd.
Er is een enorm aanbod gebruikte A3’s, dus loop weg bij de geringste twijfel of als ‘het niet goed voelt’. Te mooi om waar te zijn is in de regel gewoon: niet waar. Ongeveer een derde van het aanbod gebruikte A3’s van deze jaartallen is een diesel. Vaak hebben die een hard leven achter de rug. Gevolg van dit alles is wel dat wanneer je een mooie A3 voor een verantwoorde prijs vindt waaraan alles klopt, je vaak snel moet toeslaan, want er zijn altijd kapers op de kust.
De proefrit
Juist voor wie van een wat sportievere auto houdt, is de A3 een heel goed aanbod. Een A3 zit bijzonder goed, heeft een zeer goede wegligging, fijne besturing en door het enorme motorenaanbod kun je zelf kiezen hoeveel vermogen je wilt. Keerzijde van die sportieve insteek is dat wie wat meer comfort wil, het in de A3 minder goed naar de zin heeft.
Dat komt met name door de nogal harde vering, óók in de uitvoeringen die niet eens zijn voorzien van een sportonderstel. Die zijn alleen maar nòg veel stugger geveerd. Is dat niet je smaak, denk dan toch maar eens goed na over een Golf. De zitruimte achterin de A3 is opvallend goed, maar om die ook comfortabel te bereiken, is de Sportback wel aanbevolen. De bagageruimte is met een inhoud van 350 liter niet overdadig. Het brandstofverbruik is uiteraard zeer afhankelijk van de gekozen motorisering.
Conclusie
De keuze voor een A3 is in belangrijke mate een kwestie van smaak. Je moet ‘m echt willen, maar dan is de aantrekkingskracht ook knap onweerstaanbaar. De A3 is net als elke Audi nooit zo maar een auto, maar een heel bewuste keuze.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deAudi A3
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
