Auto Review Audi A6 IV (C7)
Eén van de 'grote drie'
Auto’s in de klasse van de Audi A6 (denk aan de BMW 5 serie en Mercedes E-klasse) zijn als occasion niet zo gewild. Dat is mooi, want wie doorheeft dat je voor iets meer geld dan een middenklasser kost, in zo’n prestige-auto rijdt, heeft ze voor het uitzoeken! Een aantrekkelijke occasion dus, die Audi A6.
- Pluspunten
- Keuze behoeft geen uitleg
- Ingetogen, maar herkenbaar uiterlijk
- Minpunten
- Nogal straf afgestemd onderstel
- Diverse (kleine) euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- Het contactrelais houdt er wel eens mee op, waardoor de auto helemaal ‘dood’ blijft. De Wegenwacht kan dit vervangen, mits er snel aan zo’n relais is te komen.
- De elektronica in de stuurkolom wil wel eens storingen veroorzaken, waardoor de auto niet meer rijdt. In veel gevallen lost de Wegenwacht dit wel op.
- Deze generatie A6 blijkt opvallend gevoelig voor straling van buitenaf. Het komt voor dat de bestuurder de A6 vlakbij een zendmast (voor de GSM, bijvoorbeeld) parkeert en bij terugkomst is de auto compleet ‘dood’. Zelfs de portieren reageren niet op de afstandsbediening en starten is ook onmogelijk. De Wegenwacht kent hiervoor een noodprocedure.
- Auto start niet en op het dashboard staat de melding: ‘schakel naar P of N’. Er is dan sprake van oxidatie in de stekker van de automaat. In sommige gevallen is dit voor nood nog te verhelpen door het goed schoon te maken.
- De elektrisch bediende handrem wil wel eens niet loskomen. De Wegenwacht kent ook dan een noodgreep en demonteert desnoods de elektromotoren, waardoor de auto in elk geval weer rijdt.
- De TFSI-viercilinders hebben soms een wat verhoogd olieverbruik. Dat hoeft geen ramp te zijn, maar het is raadzaam regelmatig de olie te peilen en indien nodig bij te vullen.
- De EGR-klep die op diverse motoren wordt gebruikt, blijft soms kleven. Schoonmaken en met een tik losmaken is meestal voldoende.
- De 2,0 liter TDI heeft een variabele turbo. De vaantjes die de variatie regelen blijven soms vastzitten, waardoor een nieuwe turbo noodzakelijk is.
- De S-tronic automaat (als DSG bij Volkswagen) kan inwendige sluiting maken waardoor de zekering eruit klapt. Helaas is dat niet ter plekke te repareren, de A6 moet dan op transport naar de garage.
Over de Audi A6
Het is al decennialang een gevecht met drie grootheden. De Audi A6 staat daarbij tegenover de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E-klasse. De keuze voor geen van deze drie behoeft veel uitleg, vaak gaat het toch om het merk waarbij iemand zich ‘thuis voelt’. In alle objectiviteit is op het ene moment het ene merk sterker, dan weer een van de andere.
Natuurlijk zijn er ook andere merken in deze klasse actief, maar de concurrentie is juist tussen de drie Duitse topmerken het hevigst. De A6 is daarbij de troef van Audi in het semi-topsegment. Dat zijn flinke, zeer representatieve zakenauto’s, die naast hun sterke uiterlijk vooral veel ruimte en comfort bieden, met name op lange ritten. Deze generatie A6 is voor zijn introductie compleet nieuw ontwikkeld en voldoet aan de hoge maatstaven die in deze klasse gelden.
Uitvoeringen en varianten
- De A6 is er in een bijna ongekend aantal uitvoeringen.
- Om te beginnen zijn er vierdeurs sedans, vrijwel elke specificatie en uitvoering is er ook als vijfdeurs stationcar, in Audi-termen een Avant.
- Eind 2014 is er een facelift geweest, herkenbaar aan het scherper gelijnde front.
- Bij die gelegenheid is ook het motorenprogramma gereorganiseerd. Aanvankelijk was de basismotor de 2,0 TFSI (132 kW/180 pk), in 2012 verscheen op basis van deze versie ook een hybride (alleen als sedan), met een systeemvermogen van 180 kW/245 pk.
- De twee andere benzinemotoren zijn beide V6-en, een 2,8 FSI met 150 kW/204 pk en een 3,0 TFSI met 220 kW/300 pk.
- Beide TDI-diesels, een 2,0 liter viercilinder en een 3,0 liter V6, kennen we in drie vermogensvarianten.
- De 2,0 TDI met 100 kW/136 pk, 130 kW/177 pk en alleen in 2014 de ‘ultra’-uitvoering met 140 kW/190 pk.
- De 3,0 liter is er met 150 kW/204 pk, 180 kW/245 pk en 231 kW/313 pk.
- De sterkere versies zijn optioneel ook geleverd met quattro vierwielaandrijving, de sterksten hebben dat standaard.
- Automatische transmissies, met zes of acht versnellingen, zijn op alle motoren leverbaar, maar standaard op de topversies.
- Na de facelift is het aanbod iets overzichtelijker.
- Er is een nieuwe basismotor, de 1,8 TFSI (140 kW/190 pk), die er ook is in een ‘ultra’-uitvoering, met hetzelfde motorvermogen, maar een gemiddeld iets lager verbruik.
- De vernieuwde 2,0 TFSI brengt het tot 185 kW/212 pk, maar de hybride is na de facelift niet teruggekeerd.
- De vernieuwde 3,0 TFSI levert 245 kW/333 pk.
- De 2,0 TDI is er in twee versies, beide ook aangeduid met ‘ultra’ met het oog op een bescheiden verbruik en respectievelijk 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk.
- De 3,0 liter TDI kennen we met 160 kW/218 pk, 200 kW/272 pk en 235 kW/320 pk.
- De A6 ‘Allroad’ is een Avant quattro die iets hoger op de wielen staat en uitsluitend wordt geleverd met de V6-motoren.
- Dat motorenaanbod is er ook in de S6, de sportieve variant. Naast basisuitvoeringen zonder verdere aanduiding zijn er de uitvoeringen Pro Line, Pro Line+ en Pro Line S.
- In 2013/4 waren er tijdelijke uitvoeringen, de Business Edition en Sport Edition.
- De exclusieve en nog snellere RS6 valt buiten het bestek van deze occasiontest.
De Audi A6 als occasion
Vrijwel elke A6 is nieuw op de weg gekomen als zakenauto. Het aanbod gebruikte A6-en is aanzienlijk. Daarvan is ruim de helft een Avant en naar dat model bestaat ook de meeste vraag. In principe is een verder exact identieke sedan al gauw zo’n 10% goedkoper in aanschaf dan een Avant, dus als je die riante laadruimte niet echt nodig hebt, is zo’n kofferbakmodel beslist het overwegen waard. Een andere verdeling leert dat zo’n 40% van het hele aanbod een dieselmotor heeft. Dat is wel logisch, gezien die zakelijke achtergrond, maar de vraag naar deze diesels is bescheiden. De kortstondig geleverde hybride-versie moet je met een lampje zoeken, hoewel die ook particulier heel aantrekkelijk kan zijn. Uiteraard is zeker bij exemplaren die in de eerste jaren van hun bestaan al meteen een flinke kilometrage hebben afgelegd een studie van het onderhoudsverleden aanbevolen. Dat geldt nog sterker bij exemplaren die als occasion in ons land terecht zijn gekomen, veelal vanuit Duitsland. De onderhoudshistorie kan de actuele kilometerstand als realistisch bevestigen. Ontbreekt die historie? Laat ‘m maar lekker staan, Audi’s genoeg!
De proefrit
De A6 biedt alles wat we van een auto in deze klasse mogen verwachten. Het interieur is heel ruim, ook achterin kunnen volwassenen echt riant zitten. De bagageruimte bedraagt in de sedan al 530 liter, in de Avant is dat liefst 655 liter (!). Het geheel ziet er verzorgd uit, ook de bagageruimte is voorzien van diverse slimme en mooi afgewerkte details, bijvoorbeeld om bagage vast te zetten. Het dashboard is een toonbeeld van overzichtelijkheid en ergonomie en juist daarom is de plaatsing van de startknop rechts op de middenconsole onverklaarbaar ‘fout’. Ach, je went er wel aan.
Audi-kopers zweren vaak bij hun merk. Dat betekent dat ze zich ook in de krachtiger voorwielaangedreven versies niet storen aan de aandrijfkrachten die in de besturing voelbaar zijn. Hetzelfde geldt voor het veercomfort, dat enigszins wordt beperkt door de erg straffe schokdemping. Wij reden met één van de meest populaire versies qua aandrijflijn, de 2,0 TDI (130 kW) met automatische transmissie. Die motorisering is krachtig genoeg voor normaal gebruik, de verfijnd schakelende S-tronic automaat zorgt voor rust in het interieur en een aangenaam verbruik. Onze testauto had over zijn hele levensduur (!) gemiddeld ruim 1 op 15,5 gereden, wat voor een auto van dit formaat heel netjes is.
Conclusie
Smaken verschillen. Voor wie het merk met de vier ringen in het hart heeft gesloten en een grotere sedan of stationwagen zoek, is de A6 een instituut, waar je niet omheen kunt. Er is op die keuze ook niet veel af te dingen. De A6 is een goede, fijne, uitgerijpte en doordachte auto met zeer veel ruimte en een acceptabel comfortniveau.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
