logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Cruze I

Onbekende grootheid?

Chevrolet - Cruze

Pluspunten
  • Verstandige keuze
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Beetje bedaagd model

Wat vindt de Wegenwacht?

De Zuid-Koreaanse auto-industrie heeft een heel hoog kwaliteitsniveau bereikt. De Chevrolet Cruze bewijst dat ook. Er zijn slechts enkele, vaker voorkomende euvels bij de Cruze bekend. Het komt voor dat de motor wel start, maar het dashboard blijft helemaal ‘dood’. Dat zit ‘m in de boordcomputer, die dan even van slag is. Die is te resetten door een accupool los te nemen, die auto tien minuten zonder stroom te laten staan, accupool er weer op: einde probleem. Het inlaatspruitstuk van de 1,8 liter benzinemotor is variabel. Dit systeem wil wel eens vast gaan zitten, of juist los komen te liggen. Afhankelijk van wat er aan de hand is, gaat de motor dan inhouden en slecht trekken, of bijgeluiden maken. In principe lost de wegenwacht dit op. Op het display in het midden verschijnt nog wel eens ‘code 95’. Dit verwijst naar een storing in één van de airbags, dat kan in de garage worden hersteld.
Sommige auto’s lijken bij hun lancering alles in huis te hebben om een fraai verkoopsucces te boeken, maar in de praktijk komt dat toch niet uit de verf. Deze Cruze is daarvan een treffend voorbeeld. Er is ook een tweede kans, want per 1-1-2015 is Chevrolet niet meer in Europa.

Waar praten we over?

De Cruze moest Chevrolet een doorbraak geven op vooral de zakelijke markt. ‘Veel auto voor een bescheiden prijs’ is een recept dat bij particulieren wel vaak werkt, maar zakelijk tellen er ook andere argumenten mee. Het merk had daarbij wel het nadeel nog weinig of geen trouwe zakelijke klanten te kennen, dus die moesten worden veroverd. Dat is niet gelukt, de Cruze is daardoor een beetje een onbekende grootheid gebleven. Met de verdwijning van het hele merk van de markt is juist de Cruze een auto die heel veel biedt voor zijn prijs als occasion. Je moet het alleen even weten…

Uitvoeringen en varianten

Chevrolet heeft het ook niet helemaal handig gedaan, met de Cruze. In 2009 wordt hij als vierdeurs sedan geïntroduceerd, met twee benzine- (1,6 en 1,8) en twee (2,0) dieselmotoren. Twee jaar later verschijnt hij ineens ook als vijfdeurs hatchback, nu met twee benzinemotoren en één, veel sterkere diesel. Commercieel was het handiger geweest, als die tegelijk was verschenen. Een jaar later doet Chevrolet nog een keer zoiets, nu is hij er ineens ook als vijfdeurs stationwagen en dan ook meteen met een andere benzinemotor (1,4), die voorlopig juist niet in de andere modellen wordt geleverd, plus twee diesels. Gemiste kansen en verwarring alom. De aanvankelijke benzinemotoren zijn dus de 1,6 (83 kW/114 pk) en 1,8 (104 kW/141 pk). De 1,4 die in de Stationwagon debuteert en pas op het allerlaatst in de twee andere koetswerkvarianten wordt geleverd, is de bekende Opel turbomotor met 103 kW/140 pk. De diesels zijn in eerste instantie beide 2,0 liters met 92 kW/125 pk en 110 kW/150 pk. In 2011 verschijnt de 2,0 diesel ook met 130 kW/163 pk. Tegelijk met de 1,4 benzine duikt ook voor het eerst de 1,7 diesel op met 96 kW/130 pk. Pas op het allerlaatst, modeljaar 2014, is die ook in de sedan en hatchback beschikbaar en dan ook nog meteen met 81 kW/110 pk. Van die voor het laatste modeljaar uitgebrachte motoren, zullen niet veel exemplaren daadwerkelijk in ons land op de weg zijn verschenen. Alle benzinemotoren en de 2,0 liter diesels zijn ook geleverd met automatische transmissie. Dan zijn er ook nog de uitrustingsvarianten LE, LS, LT en vanaf 2012 LTZ en LTZ+. Daarbij is de basisversie LE feitelijk al voorzien van alles wat de moderne mens in een redelijke budgetauto verwacht, inclusief airco, stuurbekrachtiging en de nodige airbags.

De Chevrolet Cruze als occasion

De Chevrolet Cruze is geen auto waarvan het land vol staat met occasions, maar wie er eentje wil, kan ‘m best vinden. Andersom is er ook niet veel vraag. Een bedrijf dat er bijvoorbeeld door inruil eentje heeft staan, rekent er vaak op dat die niet snel weg zal zijn. Het loont in die gevallen zeker de moeite even bij het RDW te checken hoe lang de auto er al staat, dat kan een extra sterke onderhandelingspositie opleveren. Van het totale aanbod betreft ongeveer de helft vierdeurs sedans, een kwart zijn hatchbacks en een kwart stationwagons. Diesels, ongeacht het motortype, moet je wel met een lampje zoeken. Dat komt voor een deel door de bescheiden zakelijke verkoop en voor een deel door de export van vrijkomende exemplaren, onder meer naar Polen. Van de benzinemotoren is de 1,8 het best vertegenwoordigd en dat is feitelijk ook de beste keuze. Bij gebrek aan dealers van het merk, is het aanbod meer verspreid dan bij veel andere merken, zowel bij dealers van andere merken, occasionaanbieders en enkele particulieren. Het einde van Chevrolet in heel Europa beslist een flink negatief effect op de restwaarde van de afgeleverde exemplaren. Dat is sneu als je er eentje nieuw hebt gekocht, maar omgekeerd juist goed nieuws voor occasionkopers. De Cruze wordt er geen haar slechter door, of het merk nog bestaat of niet. De onderdelenvoorziening zal door General Motors nog jaren in stand worden gehouden. Bij een te overwegen aanschaf is een deskundige keuring niettemin aanbevolen, evenals een gedegen controle van de onderhouds- en kilometerhistorie. Klopt dat allemaal, dan zijn er technisch gezien geen redenen om de Cruze niet te kopen.

De proefrit

De Cruze mist hier en daar net even de verfijning van auto’s van dit formaat van de gevestigde Europese en Japanse merken. Het verschil in aanschafprijs moet natuurlijk ook ergens uit blijken. Je ziet dit terug in bijvoorbeeld de gebruikte kunststoffen in het interieur en de afwerking in z’n geheel. Kwalitatief maakt het op zich niet zoveel uit. Verschillende details in het interieur, zoals het stuurwiel, zijn herkenbare Opel-onderdelen. De Cruze is best ruim, ook op de achterbank, maar bij in- en uitstappen stoort bij de sedan de lage daklijn enigszins. Als volwassene zit je daar zijdelings ook tegenaan te kijken. De stationcar heeft daar beslist minder last van. De bagageruimte heeft bij de Sedan al een inhoud van liefst 450 liter en bij de Stationwagon is dat liefst 500 liter. De voorstoelen zijn voldoende comfortabel. Op kruissnelheid is de 1,8 benzinemotor opvallend stil. In stadsverkeer, met veel optrekken en gas loslaten, is vaak voelbaar dat de hele motor enigszins kantelt in z’n ophangrubbers. Dat wordt naarmate de kilometerstand oploopt beslist niet minder. De vijfbak schakelt mooi nauwkeurig en bij de 1,8 en de diesels had dit best een zesbak mogen zijn. Niettemin is ook het brandstofverbruik heel acceptabel. Met een 1,8 reden we met een mix van stadsverkeer en langere afstanden tussen 1 op 13 en 1 op 14. Dat is lang niet slecht. De 1,6 zal het er niet veel beter vanaf brengen. Bij de 1,8 valt wel op dat de trekkracht bij lagere toeren gering is. De 1,4 Turbo is waarschijnlijk de fijnste motor, maar ja, vind er maar eens één!

Conclusie

Erg geliefd is de Cruze nooit geworden. Het is geen wonderauto, hou ons ten goede, maar slecht is hij zeker niet, eerder ondergewaardeerd. Kwalitatief zijn ze zelfs sterk en daardoor ook betrouwbaar en lelijk is-ie ook al niet. Dit is echt een ‘kennerstip’ voor wiel voor een bescheiden bedrag ‘groot’ wil rijden. Je moet ‘m alleen niet te snel weer kwijt willen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kouwen Amsterdam-West

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.