logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 I

Lekker net even anders

De Citroën C4 van de eerste generatie is als occasion nooit heel populair geweest. Dat zit ‘m in de eerste plaats in zijn wat uitzonderlijke karakter, met name door zijn onderscheidende vormgeving.

Pluspunten
  • Voldoende ruim en comfortabel
  • Minder gewild dan de bestsellers, daardoor relatief goedkoper
  • Lekker onderscheidend uiterlijk
Minpunten
  • Bediening vraagt gewenning
  • Enkele zwakke punten in de techniek

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn wel wat kritische punten in de C4 aan te wijzen. De lagers in de versnellingsbak zijn zwak. Let bij aankoop op zagende geluiden uit de transmissie, een bakrevisie is een kostbare grap. Achterwiellagers gaan ook vaker stuk dan gemiddeld, maar die zijn vrij snel te verwisselen. De individuele bobines geven ook bij de C4 wel eens de geest, maar die zitten in een ‘galerij’ en kunnen alleen per vier worden vervangen. Kostbaar geintje! Een kapotte sensor voor de motortemperatuur zet de motor in een noodloopprogramma. Als het alleen die sensor is, kan de Wegenwacht dat snel verhelpen, maar dan moet er nog wel een nieuwe in. Bij de versies met 2,0 liter benzinemotor komt voor dat na een koude start één van de klepstoters niet meedoet, waardoor de motor even op drie cilinders loopt. Niet erg, maar alleen de garage kan het motormanagementlampje resetten. Komt het vaker voor, dan moet die klepstoter worden vernieuwd. De THP-motor kent wat specifieke problemen. De distributieketting kan oprekken en er kan inwendige vervuiling optreden. Deze motoren zijn daarmee best onderhoudsgevoelig. Reden te meer om de onderhoudshistorie voor aanschaf goed te controleren.

Over de Citroën C4

In de populaire middenklasse heeft deze C4 redelijk verkocht, maar een bestseller is het nooit geweest, niet in de orde van grootte van Golf, Focus of Astra. Blijkbaar was de C4 daarvoor toch net iets tè apart. Dat geldt dan vooral voor het interieur, waar het dashboard een aardig idee geeft van het bedieningspaneel van een UFO. Bijzonder detail, mèt een zeker praktisch voordeel, is het hart van het stuur, dat niet met de buitenrand meedraait. Daardoor zitten de daarop geplaatste knoppen altijd op dezelfde plek. Technisch is de C4 grotendeels identiek aan de Peugeot 307.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn twee carrosserievarianten op de C4. De driedeurs heet bij Citroën Coupé, de vijfdeurs Berline en beide zijn uiterlijk volkomen anders. In 2008 heeft de C4 een minimale facelift gehad, maar daarbij is wel het motorenaanbod flink gewijzigd. Basismotor is in alle bouwjaren een 1,4 met 65 kW/90 pk, die het er ondanks een gewicht van bijna 1.200 kilo lang niet slecht vanaf brengt. De meest populaire benzinemotor is de 1,6 met 80 kW/108 pk, er is ook een 2,0 met 100 kW/136 pk. Alleen voor de Coupé is er ook een zeer snelle versie met 130 kW/177 pk. Bij de diesels zien we de 1.6 HDi met 66 kW/90 pk en 80 kW/108 pk en een 2.0 met 100 kW/136 pk. De lichtste versie kreeg in 2007 een roetfiltersysteem, de twee andere hadden dat al vanaf de start. Na de facelift bleef de 1,4 liter ongewijzigd, maar wordt dan gevolgd door de 1.6 VTi met 88 kW/120 pk en de 1.6 THP met 103 kW/140 pk of 110 kW/150 pk. Het dieselprogramma blijft onveranderd. De belangrijkste uitvoeringen zijn op volgorde van compleetheid Séduction, Ambiance, Prestige en Exclusive, aangevuld met een indrukwekkende reeks tijdelijke versies.

De Citroën C4 als occasion

Occasionkopers zijn vaak net even nuchterder dan kopers van nieuwe auto’s. Daardoor is een auto met de nodige fantasie, zoals de C4, als occasion nog iets minder gewild dan nieuw. Dat is goed nieuws, voor wie door dat uiterlijk heenkijkt en ziet dat de C4 technisch vrij conventioneel is en niet ‘gevaarlijker’ om te kopen dan de zeer populaire Peugeot. De prijzen van de C4 als occasion liggen gemiddeld net even wat lager dan bij andere populaire modellen. Naar verhouding is de Coupé iets meer gewild dan de Berline, ook omdat er daarvan net even wat minder zijn. In alle gevallen is het zaak de onderhoudshistorie goed te checken. Heeft de auto tijdig de juiste beurten gehad en wat is er tussentijds nog aan gedaan?

De proefrit

Het is opmerkelijk dat het PSA-concern de C4 en de 307 een ‘Duits’ afgestemd onderstel heeft meegegeven. Dat is vooral voor trouwe rijders van het merk flink wennen. Die kunnen zich dan wentelen is het lekker eigenzinnige karakter dat de C4 wel nog volop biedt. De voorstoelen zitten wel opvallend fijn en het interieur is redelijk stil. Daarmee behaalt de C4 toch nog een bovengemiddeld comfortniveau. Met een 1.6 reden we gemiddeld 1 op 12,5 á 13. Grappig detail: een C4 is voorzien van een geurpatroon in het dashboard en hoort dus van binnen lekker te ruiken. Is daar bij de aflevering wel een nieuwe in geplaatst?

Conclusie

De C4 is lekker eigenwijs, van binnen en van buiten. De onderhuidse techniek is niet het allerbeste wat er te koop is, maar er is prima mee te leven. Voor wie eens lekker wat anders wil rijden dan iedereen, heeft in een gebruikte C4 een prima mogelijkheid.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Citroën Bertens, Tilburg B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.