logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Venga I

Lekker ruim en toch compact

Kia - Venga

Pluspunten
  • Verstandige keuze
  • Best geslaagd, gezien maatvoering
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Gevoelsmatig overhellen, bandenlawaai

Wat vindt de Wegenwacht?

Over de pechstatistiek van de Venga kunnen we uitgesproken kort zijn: die bestaat niet. Er is bij de wegenwacht geen enkel technisch mankement bekend waardoor de Venga wel eens stilvalt. De betrouwbaarheid van Japanse auto’s is spreekwoordelijk, de Zuid-Koreaanse industrie is in elk geval met dit model op hetzelfde niveau aanbeland. Toch wordt de wegenwacht wel eens gebeld door Venga-eigenaren. Die vragen zich dan af waarom het stop-start-systeem (indien aanwezig) af en toe de motor niet uitzet. Dan vindt de computer die dit stuurt dit blijkbaar niet verstandig. Het kan zijn dat het te koud is, of de motor nog niet op temperatuur is, of doordat veel korte stukjes zijn gereden en de motor dus vaak opnieuw gestart waardoor de accuspanning iets lager is dan normaal. Dit kun je dus gewoon geen pech noemen.
Compacte MPV modellen kunnen niet de veelzijdigheid bieden van hun grotere soortgenoten, maar toch heeft deze categorie ook zo zijn sterke kanten. Veel ruimte in een compacte auto en een relatief hoge zit, wat sommige mensen fijn vinden. Kia heeft de Venga in deze klasse.

Waar praten we over?

De Venga was een van de eerste modellen met Kia’s intussen vertrouwde familiegezicht, waarvoor het Zuid-Koreaanse merk een gedreven ontwerper bij Audi heeft weggehaald. Hij is ervoor verantwoordelijk dat de Venga een best aardige auto is om te zien, met een beetje eigenwijs uiterlijk. Dat is geen gemakkelijke opgave, met de gewenste, wat afwijkende verhouding tussen lengte, breedte en hoogte. In de Hyundai ix20 heeft de Venga een bijna 1-op-1 zustermodel.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn liefst vijf verschillende motortypes in de Venga geleverd. De twee benzinemotoren meten 1,4 liter (66 kW/90 pk) en 1,6 liter (93 kW/126 pk). De 1,4 liter diesel is er met 55 kW/75 pk en 66 kW/90 pk, daarnaast is er nog een 1,6 liter diesel met 94 kW/128 pk. In 2012 is er een minimale facelift geweest, met alleen wat detailwijzigingen en de 1,4 liter diesel kreeg er precies twéé pk bij. Aanvankelijk waren er drie uitrustingsniveaus, aangeduid als X-pect, X-tra en X-ecutive. Bij de facelift veranderden de aanduidingen in Comfort Pack, Plus Pack en Super Pack en per 2014 als topversie de ExecutiveLine. Alleen de 1,6 liter benzinemotor is ook geleverd met een lichtelijk gedateerde viertraps automatische transmissie.

De Kia Venga als occasion

De Venga is typisch een auto die ook nieuw wordt gekocht door particuliere kopers, vrijwel nooit zakelijk. Dat verklaart mede waarom je een diesel Venga in ons land echt met een lampje moet zoeken. De 1,4 liter benzinemotor is veruit het populairst, grofweg een derde van het hele aanbod betreft de 1,6, waarvan een klein deel met automatische transmissie. Over het algemeen hebben deze Kia’s geen echt zwaar leven. Niettemin is het van belang de onderhoudshistorie te controleren, want alleen als de Venga al zijn onderhoudsbeurten keurig op tijd heeft gehad, blijft de zeven jaar fabrieksgarantie gehandhaafd. Dat is een mooi pluspuntje, hoewel de praktijk uitwijst dat van die garantie hoogst zelden gebruik wordt gemaakt, vanwege het zeer hoge kwaliteitsniveau van Kia in het algemeen en in het bijzonder van de Venga.

De proefrit

Kleine MPV’s als de Venga moeten het vooral hebben van hun binnenruimte. Die biedt hij volop, op de achterbank zitten volwassenen prima, zeker met de verschuifbare bank in de achterste stand. In dat geval is er nog steeds 440 liter bagageruimte beschikbaar en dat is veel voor een auto met deze buitenmaten. De Venga is op dit punt ruimer dan veel hatchbacks uit een grotere klasse. Het rijcomfort ligt op een iets minder hoog niveau. De Venga rijdt prima, de 1,4 liter motor is ruimschoots krachtig genoeg bij normaal gebruik. De hoge zit bepaalt wel dat dwarsbewegingen relatief sterk worden gevoeld, je hebt al gauw het gevoel dat de auto sterk overhelt en ‘wiebelt’. Daarbij is ook de besturing wat doods, wat dit nog bevordert. Als bestuurder heb je trouwens ook wel wat last van forse dode hoeken, voor en achter, vanwege de dikke raamstijlen. Een ander aspect is het doordringende geluid van de banden in het interieur. Alle Venga’s staan standaard op banden met een lage rolweerstand, die maken vaak wat meer lawaai, maar de Venga dempt dat niet. Een pluspuntje is het feit dat de Venga op de trekhaak een toegestane kogeldruk van 75 kilo mag hebben. Dat is voldoende voor een fietsendrager, zelfs met daarop twee elektrische fietsen. Door de wat hogere bouw is de Venga iets onzuiniger dan kleinere auto’s met vergelijkbare motoren, hoewel ons gemiddeld van ruim 1 op 14 met een 1.4 beslist niet slecht is.

Conclusie

Binnen compacte buitenmaten biedt de Venga veel interieurruimte. Bijvoorbeeld in een gezinsauto is dat heel welkom. De Venga voldoet uitstekend, vooral voor wie er de voorkeur aan geeft wat hoger te zitten. De kwaliteit van Kia, plus de zeven jaar fabrieksgarantie zorgen ervoor dat Venga-rijden niet tot onaangename financiële verassingen leidt.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.