Auto Review Jeep Renegade I (BU) 1e facelift
Stoer en leuk
De Jeep Renegade heeft als occasion nog geen grote schare kopers, terwijl er zoveel voor de auto is te zeggen. Ja, vrijwel alle merken hebben tegenwoordig een compacte SUV, maar hé, dit is wel een echte Jeep. Geen gewone, hoge doos op wielen, maar een auto met een unieke uitstraling.
- Pluspunten
- Lekker eigenwijze keuze, niks mis mee
- Redelijk comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Leuk uiterlijk, een Jeep in het klein
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Jeep Renegade kent de Wegenwacht enkele kleine storingen, die in de regel ter plekke zijn te verhelpen. Om te starten moet de koppeling worden ingedrukt. Het komt voor dat de schakelaar die dit bedient defect raakt. De Wegenwacht doet een noodreparatie, waardoor in elk geval kan worden gestart. Bij de garage moet er dan een nieuwe schakelaar in.
Bij de Multi-Air-benzinemotoren komt het voor dat één of zelfs twee cilinders niet meewerken, waardoor de motor uitermate moeilijk presteert. Er is dan sprake van interne vervuiling. De Wegenwacht kent een tijdelijke noodoplossing, in de garage moet de motor dan ‘geflushed’ worden.
Een PHEV-versie die ineens geen vermogen meer lijkt te hebben en op het dashboard een lampje in de vorm van een schildpad laat zien, heeft gewoon ernstig behoefte aan brandstof. Tanken, klaar! De Wegenwacht kent ook een simpele noodgreep als bij een PHEV de laadkabel niet los wil komen.
Bij de versies met automatische transmissie komt het wel eens voor dat de automaathandle niet uit de ‘P’ wil. De Wegenwacht kent hiervoor een simpele noodgreep.
Bij de zeldzame dieselversie verschijnt soms de melding ‘DEF soon’ op het dashboard. Dit betekent niets anders dan dat het niveau van de AdBlue-vloeistof op raakt en moet worden bijgevuld. Niet mee wachten, want zonder AdBlue houdt de motor er mee op.
Over de Jeep Renegade
De compacte Jeep Renegade is sinds 2014 op de markt. In het najaar van 2018 kreeg de auto een milde facelift. Uiterlijk is deze alleen te herkennen aan enkele gewijzigde details. Het echte nieuws zit onderhuids, in de vorm van een compleet gewijzigd motorenaanbod. Deze occasiontest behandelt alleen de gefacelifte versie.
Uitvoeringen en varianten
De Renegade is er in slechts één carrosserievariant. De motorenlijn was nieuw, ten tijde van de facelift, maar er is sindsdien nogal wat in geschoven. In totaal tellen we liefst zeven verschillende benzinevarianten, plus één diesel.
De 1,0 liter driecilinder basismotor, met turbo en intercooler, leverde in eerste instantie 88 kW/120 pk. Begin 2020 is dit gewijzigd in 85 kW/115 pk, maar in 2022 klom dit weer terug naar 88 kW/120 pk, om na enkele maanden compleet uit het programma te verdwijnen. Er is ook een 1,3 liter turbo met intercooler, een viercilinder, met 110 kW/150 pk, die standaard is geleverd in combinatie met automatische transmissie. Dezelfde motor is er ook met 132 kW/180 pk, maar dan met vierwielaandrijving. Begin 2020 is deze 1,3-serie komen te vervallen. Sinds begin 2022 is er een 1,5 liter turbo met een mild-hybrid systeem, goed voor 96 kW/130 pk. Sinds medio 2020 kennen we de Renegade ook met een plug-in hybride-aandrijflijn, aangeduid als 4xe. Letterlijk benomen heeft deze vierwielaandrijving, omdat de elektromotor hierbij de achterwielen aandrijft. De 4xe verscheen in twee varianten, met een gecombineerd vermogen van 140 kW/190 pk of 176 kW/240 pk. De minst sterke versie is begin 2022 alweer komen te vervallen. De enige diesel is een 2.0D met 125 kW/170 pk vierwielaandrijving n een 9-traps automaat. Deze is alleen in heel 2019 geleverd. Alle 1,0 versies hebben een handgeschakelde zesbak, alle overige hebben standaard automatische transmissie.
De basisuitvoering heet in alle gevallen Longitude, daarnaast waren er steeds de Limited en de Sport. Alleen de diesel en de 4xe waren er ook als Trailhawk. Tijdelijke uitvoeringen waren de ‘Opening Edition’, 80th Anniversary, S, Freedom en Upland.
De Jeep Renegade als occasion
Op zoek naar een gebruikt Renegade van na de facelift is het heel belangrijk eerst te kijken welke versie de voorkeur heeft. Er staat wel een behoorlijk aanbod occasions in het land, maar door de vele versies kan dat aanbod snel worden terug gebracht tot een overzichtelijk aantal. Als ‘precies de goede’ vlak in de buurt staat, is dat een prettig toeval. Een diesel is vrijwel onvindbaar –logisch, gezien het voorgaande-, maar bijvoorbeeld een hybride is er wèl: dat is pakweg dertig procent van het aanbod.
De Renegade is geen auto die vaak zakelijk wordt gereden, vrijwel alle exemplaren zijn nieuw verkocht aan particulieren. Anders dan de grotere en zwaardere modellen van Jeep zijn dit geen ruige werkpaarden. Een Renegade wordt zelden gekocht om er mee in ruig terrein te rijden, of een trailer met twee volwassen paarden te trekken. Dit is op de eerste plaats gewoon een gezins-SUV, maar dan wel met een echt stoere uitstraling.
Een aanzienlijk deel van alle gebruikte Renegades staat bij de officiële dealers van het merk.
De proefrit
We zeiden het al: dit is niet zo maar een compacte SUV. Dit is een Jeep! Hij heeft een stoer uiterlijk, dat verwijst naar de grotere en in sommige gevallen beroemde modellen van het merk. Bekijk ‘m maar eens goed en vind de details die verwijzen naar het klassieke Jeep-front met zeven verticale koelsleuven en twee ronde koplampen.
Achter het stuur vallen direct de dode hoeken rondom op, niet in de laatste plaats de enorm dikke ‘palen’ naast de voorruit. Uiteraard is de zitpositie net even hoger dan in een normale hatchback of zo. Dat hoort ook bij die uitstraling. Voorin staan twee goede stoelen met iets te vlakke zittingen, waarop de meeste volwassenen een prima zit kunnen vinden. Het hele interieur is niet overdadig ruim. Mits niet groter dan pakweg 175 cm kunnen vier volwassenen er net in zitten. Achterin is het dan niet zo comfortabel, met name door de vlakke, korte en vrij harde zitting van de achterbank. Kinderen zullen hier aanzienlijk veel minder moeite mee hebben. De bagageruimte is niet overdadig (351 liter), maar vergelijkbaar met de belangrijkste concurrenten. Het dashboard is netjes afgewerkt, met veel zwarte kunststof. Het centrale display dient voor tal van functies, maar een aantal daarvan is niet als ‘touchscreen’ te bedienen, alleen met aparte knoppen eronder. De Renegade rijdt redelijk comfortabel. Op ruw asfalt dringt veel bandengeluid door in het interieur. De handgeschakelde zesbak schakelt mooi nauwkeurig. De 88 kW driecilinder benzinemotor is best mooi stil. Het motorvermogen is net aan voldoende voor normaal gebruik. Wie de Renegade af en toe wat intensiever gebruikt, doet er goed aan een sterkere versie dan de basis te kiezen.
Conclusie
Hij is op de eerste plaats zo leuk om te zien. We kunnen ons voorstellen dat gezinnen waarin de kinderen ook hun zegje mogen doen eerder voor een Renegade kiezen dan voor zo maar een suffe SUV. Dat is deze Jeep zeker niet! Kwalitatief is er geen enkele reden om de Jeep te laten staan. Nou, dan kies je ‘m toch gewoon omdat hij goed èn leuk is!?
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jeep Renegade.
https://www.anwb.nl/auto/kopen/zoeken/merk=jeep/model=renegade
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
