Auto Review Hyundai I10 II
Compacte Koreaanse kwaliteit
De Hyundai i10 is ook als occasion niet de meest gevraagde keuze in de compacte klasse. Dat is niet terecht. Deze Hyundai is letterlijk en figuurlijk een ijzersterke aanbieding. Wat heet, dit is gewoon één van de allerbeste compacte auto’s uit deze tijd.
- Pluspunten
- Relatief ruim
- Rijdt prima voor deze klasse
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Uiterlijk geen allemansvriend
- Ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- De i10 is kwalitatief een bijzonder goede auto. We kennen dat intussen wel van Hyundai.
- Als de i10 in het geheel niet op de contactsleutel reageert, er is zelfs geen ‘klik’ te horen, dan heeft de Wegenwacht een kunstgreepje om ‘m zo aan de praat te krijgen. Dit is een massa-probleem, het belangrijkste is dat de auto zonder verdere kosten weer op weg kan.
- Onder de accubak loopt een kabelboom, die kan tegen een steun aan schuren waardoor er sluiting kan ontstaan. Een zekering zal eruit springen, hierdoor zal de auto niet meer aanslaan. De zekering moet vervangen worden en de kabelboom goed gemonteerd worden en opnieuw geïsoleerd. De wegenwacht kan dit zonder verdere kosten oplossen.
Over de Hyundai i10
De vorige generatie van de i10 en diens voorlopers waren geen echte hoogvliegers in de compacte klasse. Alleen de naam is gehandhaafd, voor dit model is Hyundai gestart met een schoon vel papier. Nou ja, er is wel wat onderhuidse overeenkomst met concerngenoot Kia Picanto, dat spreekt voor zich. Met dit nieuwe model heeft Hyundai heel bewust een wat jongere doelgroep aangesproken, zonder trouwe kopers teleur te stellen. De i10 is bestemd voor kopers in de meest compacte klasse die net even verder kijken dan de grote massa en zich niet laten leiden door merken, imago’s en vooral uiterlijk vertoon.
Uitvoeringen en varianten
- Het leveringsprogramma van de i10 is tamelijk overzichtelijk.
- Om te beginnen is er maar één motor beschikbaar. Dat is een 1,0 liter driecilinder met 49 kW/66 pk. Die is normaal gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
- Kortstondig heeft Hyundai ook enkele uitvoeringen aangeboden met automatische transmissie. Die vergde een aanzienlijke meerprijs (tot ruim 40% duurder!) en is dus vrij zeldzaam gebleven.
- In eerste aanzet was de i10 er met slechts twee uitvoeringen, dat is vrij snel uitgebreid. De vrij eenvoudige basisversie i-Drive wordt gevolgd door de i-Motion.
- Dat aanbod is verder uitgebreid met de versie i-Motion Comfort, Comfort Plus en Premium.
- De Essence is per 2016 een nieuwe tussenversie, de Go! was enige tijd een ‘langlopend actiemodel’.
De Hyundai i10 als occasion
De i10 is typisch een auto die veelvuldig particulier wordt gekocht. Daarnaast was juist deze i10 één van de eerste succesnummers in ‘private lease’-programma’s. Die auto’s zijn ook gewoon door particulieren bereden. Bij de officiële Hyundai-dealers komen deze i10’s vrijwel niet meer voor.
Het aanbod staat vooral bij niet-merkgebonden autobedrijven. In de regel zullen die graag BOVAG-garantie op de i10 geven, want ook bij die bedrijven is de kwaliteit van Hyundai bekend en dùs is de kans klein dat de koper op die garantie zal terugvallen.
Kiezen voor een rijker uitgeruste uitvoering is niet alleen fijn als je de auto gebruikt, de meerprijs ten opzichte van een ‘kale’ ben je ook niet direct kwijt, want die komt na een paar jaar grotendeels weer terug in de restwaarde. Versies met automatische transmissie zijn vrijwel niet te vinden.
De proefrit
Standaard heeft de kleinste Hyundai vijf deuren en dat is niet overdreven, want de i10 is verrassend ruim, voor een auto van dit formaat. Vier volwassenen van gemiddeld postuur kunnen er prima in zitten. De bagageruimte is met 250 liter ook nog eens één van de grootste in deze klasse. Hoe doen ze dat? Het interieur is ook bijzonder netjes afgewerkt, dit mag je verwachten in auto’s van een klasse of wat hoger. Voor een zo compacte auto rijdt de i10 erg goed.
Hij is natuurlijk relatief kort en reageert daardoor wat heftiger op hobbels, maar dat zit ‘m in het formaat van de auto, dat kun je de i10 op zich niet aanrekenen. Een minpuntje is de erg directe en gevoelloze besturing, al weten we ook dat het veel automobilisten nauwelijks opvalt. De 1,0 liter driecilinder draait verrassend trillingsarm zijn toertjes en hij is op kruissnelheid ook nog eens mooi stil.
De i10 is op snelheid niet helemaal ongevoelig voor (zij-)wind en hij geeft nogal wat afrolgeluid van de banden door aan het interieur. Kiezen voor stille en hoogwaardige banden lost dat een heel eind op en maakt er een nog fijnere auto van. Bij heel wisselend gebruik scoorden we een praktijkverbruik van 1 op 17,5. Dat is voor een auto in deze klasse een normale waarde.
Conclusie
Het in onbegrijpelijk en onterecht dat deze i10 geen enorm succesnummer is geworden. De compacte Hyundai heeft menig objectieve vergelijkingstest glansrijk gewonnen. Dat is terecht, want hij maakt korte metten met vrijwel elke andere auto in dit formaat. Daarmee is de i10 een heuse aanrader voor wie een compacte occasion zoekt.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i10.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
