logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Adam I

Modebewust?

Opel - Adam

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Wegenwacht enkele specifieke Adam-probleempjes bekend, maar gelukkig niks heel ernstigs. Typisch Adam is de brandstofpomp die in de tank zit en ermee ophoudt. Dan stopt de motor er uiteraard mee. Dit gebeurt meestal als er ook niet zo veel benzine meer in zit, maar leeg is die tank zeker niet. De oplossing is toch gewoon aftanken. Met een paar gerichte tikken zal de Wegenwacht de pomp weer aan de praat krijgen, waardoor kan worden doorgereden, maar uiteraard moet die pomp wel worden vernieuwd. Een ander zwak punt zijn de individuele bobines. Die kunnen door trillingen en zo uit elkaar vallen en dan gaat de motor op drie cilinders lopen. De Wegenwacht krijgt die bobine wel weer in elkaar en de motor zal weer normaal gaan werken, maar ook die bobine moet er nieuw in. Dit kàn bij elk van de cilinders voorkomen, c.q. terugkomen. Een 1,4 liter benzinemotor die niet wil aanslaan, is vaak te herleiden tot een kapotte krukassensor. De Wegenwacht kent daarvoor een noodgreep, de sensor moet in de garage worden vernieuwd. Een kapotte hoofdzekering zorgt er ook voor dat de auto stilvalt. De Wegenwacht kan die zekering vervangen, maar zal ook willen weten waaróm die zekering is doorgeslagen, dat moet een oorzaak hebben. Het is lastig dat de Adam niet aangeeft wanneer de auto de contactsleutel niet herkent. De auto laat dan de startmotor niet draaien en de simpelste oplossing is gewoon de reservesleutel te proberen. Laat de kapotte sleutel wel vervangen! Als de audiodisplay niet uitgaat, is dat een kwestie van een ‘reset’ van het systeem, die de Wegenwacht snel kan uitvoeren. Als de remlichten constant branden, is de afstelling van de rempedaalschakelaar ontregeld. Vaak kan de Wegenwacht dit ter plekke wel herstellen. De melding ‘Grootverbruikers uit’ op het dashboard is feitelijk geen pech, maar leidt wel tot veel vragen. Dit geeft alleen aan dat het beter is wat energie te sparen, door niet alle sterke verbruikers tegelijk te activeren.
De Opel Adam is als occasion niet de meest populaire Opel. Met dit model wilde Opel een compacte ‘life-style’-auto brengen, zoals die bij enkele andere merken heel succesvol zijn. De Adam is best lekker eigenwijs om te zien en als het je smaak is: laat je er niet van weerhouden!

Waar praten we over?

Het aardige van de Adam is dat de eerste koper heel veel mogelijkheden heeft om de auto helemaal naar eigen smaak aan te kleden. Je zult niet gauw twee exact identieke exemplaren zien, of het zijn saaie donkergrijze, omdat de koper het niet aandurfde een èchte kleur te kiezen. Die individuele mogelijkheden maken het de Adam op de occasionmarkt lastig. Als occasionkoper heb je ongetwijfeld ook zo je ideeën over hoe de auto er dan uit moet zien. Als je een leuke kleurencombinatie in gedachten hebt, zie die dan maar eens als occasion te vinden en dan moet de auto je ook op andere vlakken nog ‘passen’. Toch maar een donkergrijze, dan? Het is ook heel slim van Opel om de auto een persoonsnaam te geven. Zo ga je met je eigen Adam op pad, de auto wordt zo een beetje je maatje. Dat de oprichter van het merk Opel ook Adam heette is puur toeval, volgens sommige marketing-deskundigen, hoewel anderen dat weer tegenspreken.

Uitvoeringen en varianten

De Adam is er uitsluitend als driedeurs. In eerste instantie is de Adam verkocht met een keuze uit bestaande, al wat langer gebruikte Opel ‘Ecoflex’-motoren. De 1,2 (50 kW/68 pk) en de 1,4 (64 kW/87 pk) zijn in een heel beperkt aantal versies in productie gebleven, de 1,4 met 74 kW/100 pk is al in 2014 uit het programma gehaald, tegelijk met de meeste versies van die twee minder sterke motoren. Met de nieuwe 1,0 liter driecilinder met 66 kW/90 pk en 85 kW/115 pk en onder meer een stop&start-systeem komt de Adam veel beter tot zijn recht, die motoren hadden er eigenlijk vanaf het begin in moeten zitten. Tegelijk met de 1,0 liter motor kwam ook een zesversnellingsbak ter beschikking, die de eerste versies node moesten missen. De 1,4 met 64 kW is ook geleverd met een vijftraps halfautomaat, die na de komst van de nieuwe motoren als enige in productie is gebleven. In 2015 is ook de Adam S in productie gegaan, waarin de 1,4 liter motor 110 kW/150 pk levert en dat maakt van de Adam een onverwacht bommetje op wielen. Heel beperkt is de 64 kW 1,4 liter motor ook geleverd als ‘Bi-Fuel’, wat staat voor een motor met een af fabriek gemonteerde autogasinstallatie. Naast een naamloze basisversie kende de Adam in eerste instantie de uitvoeringen Jam, Slam en Glam. In 2014 kregen de versies met de nieuwe 1,0 liter motor de toevoeging ‘Favourite’. In 2014 is in een beperkt aantal varianten de ‘Rocks’ toegevoegd, in 2016 gevolgd door de ‘Favourite’. De ‘Hardwell Edition’ was in 2013/14 een tijdelijke uitvoering met de 1,4 74 kW-motor. Andere tijdelijke versies waren de Black Favourite (2014), Ilvy Favourite (2016/17), Unlimited (2016/18) en de Online Edition (2017, alleen 1,0 66 kW).

De Opel Adam als occasion

De Adam is typisch een auto die vrijwel uitsluitend wordt gekocht door particuliere automobilisten, vaak als tweede auto in het gezin. Hierdoor zijn volop exemplaren te vinden met relatief lage kilometerstanden. Dat is niet per se een groot voordeel. Probeer te achterhalen hoe de kilometers zijn gereden, is dat alleen stadsverkeer, met heel veel korte ritjes, waarop de motor nauwelijks warm is geworden? In dat geval verdient een vergelijkbaar exemplaar dat méér kilometers, veelal op de snelweg heeft gereden beslist de voorkeur. Wat in geval van de Adam sterk meespeelt, is dat ook de kopers van een occasion een uitgesproken smaak hebben. Het enorme aantal mogelijke combinaties in kleuren en uitvoeringen waaruit de eerste koper kan kiezen, betekent dat er een grote variatie in het land staat. Er staat wel een breed aanbod gebruikte Adams te koop, maar met heel specifieke wensen wordt dan aanbod in eens heel overzichtelijk. Heb je de ‘ideale Adam’ eenmaal gevonden, dan moet je ook nog de nuchterheid opbrengen andere aspecten goed te beoordelen en niet ‘blind’ voor die ene rood/zwarte of een andere gekke combinatie te gaan. Overigens staat het grootste deel van het hele Adam occasionaanbod nog steeds bij de officiële Opel-dealers. Dat is een goede zaak, want die bieden geselecteerde en uitgebreid gekeurde exemplaren aan onder het label ‘Opel Occasions’ met onder meer een vol jaar garantie. Zie voor alle voorwaarden: www.opeloccasions.nl.

De proefrit

De Opel Adam valt in het zogenaamde A-segment, waarin de meest compacte auto’s vallen. Binnen die groep is de Adam ook nog eens een van de minder ruime modellen. Dit betekent in de praktijk dat de achterbank voor volwassenen vrijwel onbruikbaar is. Kinderen kunnen er wel zitten, die zijn ook in de regel lenig genoeg om de achterbank vlot te bereiken. Wanneer kinderzitjes nodig zijn, is de Adam ook echt te krap en de achterbank te lastig bereikbaar. De bagageruimte is met 170 liter inhoud ook heel klein. Die beperkte binnenmaten zijn niet voor alle kopers even belangrijk. Als je toch altijd alleen in de auto zit en niks te vervoeren hebt, geldt dit allemaal niet als een bezwaar. De Adam rijdt verder prima, hij is een beetje stoterig op slecht wegdek, maar dat heeft alles te maken met de beperkte lengte van heel de auto. De bediening stelt niemand voor vraagtekens, al vraagt de airco nogal eens wat aandacht en de bediening daarvan zit vrij laag in het dashboard. De Adam komt wel veel beter tot z’n recht met één van de 1,0 liter driecilinders. Die zijn ruimschoots sterk genoeg en echt een heel stuk zuiniger dan de ‘oude’ 1,2 en 1,4. Een normaal bereden Adam met de 1,0 liter motor haalt in doorsnee verkeer gemakkelijk 1 op 15 á 16 of zelfs nog iets zuiniger, de oude 64 kW 1,4 blijft steken rond 1 op 13.

Conclusie

De Opel Adam is ondergewaardeerd, zowel nieuw als gebruikt en Opels kleinste verdient meer waardering. Op zich kan de Adam zich in vrijwel elk opzicht meten met zijn directe concurrenten. Het uitgesproken uiterlijk moet natuurlijk net in de smaak vallen en als dat niet zo is, dan is er geen redelijk argument tegenin te brengen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Kouwen Opel, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.